Így eszünk most a munkahelyünkön
Az éttermek bezárása és csökkentett üzemű újranyitása nem hagyta érintetlenül a munkahelyi étkezési lehetőségeket sem – ez derült ki a Wolt és a Profession.hu közös felméréséből. A megkérdezett fővárosi cégek 28 százaléka óvatosan indítja újra a munkahelyeket, ennek része az egészségvédelmi intézkedések bevezetése, és a biztonságos étkezési lehetőség megteremtése is.
Óvatos nyitás
A Wolt és a Profession.hu közös kutatásában 100 budapesti cégvezetőt, illetve a HR döntésekért felelős képviselőit kérdezett meg a koronavírus járvány hatásairól. Talán meglepő, de a megkérdezettek 65 százaléka mondta azt, hogy nem hozott változást a járvány és a korlátozó intézkedések a cég működésében, ugyanúgy bejártak a munkavállalók az irodába korlátozások alatt is, mint korábban. Ezek a fővárosi cégek elsősorban a gyártószektorban és az építőiparban tevékenykednek. A megkérdezettek egyharmada mondta azt, hogy home office-ban vagy rövidített munkaidőben dolgoztak a kollégák. Ott, ahol a járvány nagy változásokat okozott a munkavégzésben, a mostani nyitás egyelőre fokozatos visszatérést jelent. A budapesti vezetők 28 százaléka óvatos nyitást tervez, 53 százalékuk nem változtat a munkavégzésen, távmunkát minden tizedik cég, rövidített munkaidőt azonban csak mindössze 2 százalékuk tervez bevezetni.
A megkérdezett cégek több, mint harmadánál (38%) elérhető volt valamilyen formában a munkahelyi étkezési lehetőség a dolgozóknak, azonban a cégek 65 százalékában a dolgozók maguknak oldották meg az étkezést. Ez azt jelentette, hogy vagy otthonról hoztak, vagy a környéken vásároltak ebédet. Minden harmadik cég képviselője kiemelte, hogy a környékükön sok étterem is elérhető volt, így volt a dolgozóknak választási lehetősége. A cégeknek mindössze 15 százaléka jelezte, hogy van a munkahelyén kantin. A koronavírus hatására azonban az étkezési lehetőségek nagymértékben leszűkültek: a nyilvános és munkahelyi éttermek elérhetősége gyakorlatilag megszűnt, csak 2 százalék mondta azt, hogy ez nem változott.
Biztonságos étkezés
A munkahelyek legnagyobb részében az egészségvédelmi felszerelések biztosítása az elsődleges nemcsak a vírus elleni védekezésben, hanem a jövőre nézve is, azaz ez fontos része az óvatos nyitásnak is. Minden ötödik fővárosi cégnél gondolnak arra is, hogy a munkahelyi étkezés biztonságossá tétele is fontos eleme az irodai nyitásnál a higiéniai szabályok újragondolásának. Az is kiderült, hogy a megkérdezettek az otthonról hozott ételt tartják a legbiztonságosabbnak, amit a rendelés, házhozszállítás követ ebben.
Alapvetően a megkérdezettek nem terveznek változást a munkahelyi étkezésben a jövőre nézve. Akik azonban változtatnának, ők a házhozszállításnál a csoportos rendelési lehetőségen gondokodnak, amit a kollégák igényétől tennének függővé. Az adókedvezmény vagy egy kedvező árkedvezmény természetesen fokozná a lelkesedésüket egy ilyen szolgáltatás iránt. A nagyobb cégek képviselői körében a nyitottság erősebb (56%).
Ajándék ebéd az otthonról dolgozóknak
„Az elmúlt időszak nagy kihívás elé állította nemcsak a munkahelyi étkeztetést, de az egész vendéglátószektort. Megváltoztak az otthoni és a munkahelyi étkezési szokások is, ami nálunk jelentős forgalomnövekedést eredményezett. Sok új étterem csatlakozott hozzánk, és az ebédrendelések száma is megnövekedett, a home officeba és az irodákba is. Mi arra számítunk, hogy ez a szokás marad a jövőben is” – mondta Tajta Ákos, a Wolt ügyvezető igazgatója. Ezt a várakozást támasztja alá az az igény is, ami sok cégnél felmerült a közelmúltban, hogy a home officeból dolgozó kollegáknak ajándékutalványt vásároljanak, ezzel támogatva távolról is az étkezésüket.
„A koronavírus járvány az alkalmazottak motiválásának módját is gyökeresen megváltoztatta: például március előtt a home office és a kibővített internetcsomag komoly ösztönző erővel bírt, ma már ezek a munkavégzés engedhetetlen elemei. Új eszközökre van szükség annak megfelelően, hogy jelenleg mi szolgálja a munkavállalók jóllétét – ilyen lehet például a fent említett étkezési támogatás is. Az ilyen lépések fokozhatják az elköteleződés mértékét, új szintre emelhetik a munkavállalói élményt” – összegzi Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR vezetője.
Kapcsolódó cikkek
- Maradnánk home office-ban!
- A virtuális tárgyalóban is fontos a személyesség
- Visszatérő toborzási kedv: egyre több álláshirdetést adnak fel a cégek
- Az elsők között vált folyamatos távmunkára a Vodafone Magyarország
- Hogyan változott az informatikai szakemberek élete a koronavírus-járvány következtében?
- A koronavírus nyertese a home office
- Az informatikusok 75%-a hatékonyan tudta végezni munkáját a járvány alatti home office-ban
- A jövő munkahelyeinek 5 ismérve
- A koronavírus-válság kezelése IT területen
- Az erős online lábakon álló cégek jobban ellenálltak a koronavírusnak
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A vásárlói elégedettség szerepe a versenyképességben
A legnagyobb kihívást a magyar vállalatok számára az adathiány jelenti, amikor személyre szabott ajánlatokat szeretnének kínálni ügyfeleiknek – derül ki az EY által készített tanulmányból, amely 50 hazai marketing- és értékesítési vezetőt kérdezett meg. Az ügyfelek elégedettségére különös figyelmet kell fordítaniuk a vezetőknek, mivel ez közvetlen hatással van az üzleti teljesítményre is.
Gyors, biztonságos és hatékony: A légi szállítás szerepe a kereskedelemben
Gyógyszerek, romlandó termékek és gyártáshoz szükséges alapanyagok – ezek a leggyakoribb áruk, amelyek repülővel érkeznek a hazai cégekhez, vagy indulnak tőlük külföldre. Sok esetben a rendkívül drága termékek szállítása is gyorsabb és biztonságosabb repülővel. A hazai vállalatok legnagyobb része Kínából importál árut, de az export is jelentős mértékben jelen van.
Mesterséges intelligencia által generált könyvek árasztják el az Amazont
Az AI által generált könyvek megjelenése az Amazonon új kihívások elé állítja a könyvkiadást és a szerzői jogi szabályozást. Miközben a technológia lehetőséget ad új tartalmak létrehozására, fontos biztosítani a minőséget és a szerzők jogainak védelmét.
A jövő technológiái 2025-ben: Az MI térnyerésétől az energiaipar átalakulásáig
A mesterséges intelligencia térnyerése radikálisan átalakította a világot, és 2024-ben kiemelkedő szerepet kapott. A technológia folyamatos fejlődése és növekvő népszerűsége várhatóan idén sem fog lassulni, sőt, számos más technológiai területet is jelentős mértékben befolyásolni fog, így például a robotikát, az ellátási láncokat és az energiaipari átalakulást is 2025-ben – derül ki a Capgemini TechnoVision kiadványából.
Mobiltelefonok második élete: A Magyar Telekom újrahasznosítási megoldásai
A Magyar Telekom kutatása szerint a magyar háztartásokban átlagosan 1,7 darab, összesen mintegy 2,7 millió használaton kívüli mobiltelefon található, amelyek leginkább a fiókok mélyén rejtőznek. Az aktívan használt mobilkészülékek átlagos kora 2,8 év, és ezek 11%-a már korábban használt vagy felújított állapotban került jelenlegi tulajdonosaikhoz. A Recommerce, egy mobiltelefonok körforgását támogató európai cég adatai szerint a magyarok 41%-a nyitott arra, hogy megbízható forrásból származó felújított készüléket vásároljon. A Telekom a körforgásos gazdaság elveit követve lehetőséget biztosít arra, hogy a régi, használhatatlan készülékeket újrahasznosítás céljából leadják, a működőképeseket értékesítsék, illetve felújított készülékeket vásároljanak.