Intelligens rendszerekkel lehet sikeres a járvány utáni nyitás

forrás: Prím Online, 2021. június 3. 20:08

Ahogy nő azok száma, akik már megkapták a COVID elleni védőoltást fokozatosan nyit az ország is, egyre többen térnek vissza az irodákba, a fél éve zárva tartó szállodák is újra kinyithatnak és teljes kapacitással működhetnek. A nyitás előtt komoly feladatot jelent az épületek gépészeti átvizsgálása, illetve az új munkarend kialakítása, amiben ma már intelligens megoldások támogatják a vállalkozásokat, az épületüzemeltetőket.

Míg a 21. század elején még 30 négyzetméter körül volt az egy főre jutó átlagos irodaterület, addig az elmúlt években már csak 7-14 négyzetméter között változott, ugyanakkor a múlt évben ismét nőtt ez az érték, és valamivel átlépte a 18 négyzetmétert. A JLL Research adatai ugyan az Egyesült Államokra vonatkoznak, de jól érzékeltetik, hogy milyen változásokat hozott az elmúlt két évtizedben az egyterű irodák térhódítása, majd a múlt évben a COVID-járvány kirobbanása. A JLL elemzése szerint a járvány miatti óvintézkedések keretében a vállalkozások azzal számolnak, hogy átlagosan legalább 50 százalékkal kel növelni az egy főre jutó irodaterületet. Azonban még ez sem jelenti feltétlenül azt, hogy összességében nagyobb irodákra lenne szükség, hiszen az elmúlt közel egy év tökéletesen megmutatta, hogy a home office sokkal működőképesebb, mint azt a legtöbben eddig gondolták. 

 

Világszerte és itthon is a legtöbb irodába az elmúlt nagyjából egy évben korlátozásokkal – például kvótarendszerben – járhattak be a munkavállalók, és a járvány elmúltával a várhatóan a korábbinál jóval nagyobb mértékű otthoni munkavégzés miatt az irodahasználat tervezésében célszerű lesz egy sokkal dinamikusabb megközelítést alkalmazni. A fix irodai helyek eltűnésével egy megfelelő menedzsment rendszerre lesz szükség, ami például különböző üzleti vagy csapatépítési szempontok alapján osztja majd ki az adott napon bent dolgozóknak a munkaállomásokat. 

 

 

„Az EcoStruxure Workplace Advisor megoldásunkban olyan digitális szolgáltatásokat kínálunk az épületüzemeltetők számára, amelyek támogatják az okos munkahelyek létrehozását. A rendszer segít az irodaterület optimális kihasználásában, javítja az ott dolgozók komfortérzetét, ezáltal jobb munkavállalói élményt kínál, növeli a hatékonyságot, illetve csökkenti a létesítmény üzemeltetési költségeit. A hatékonyabb energiagazdálkodás mellett a megoldás fő előnye abban rejlik, hogy sokkal jobb lesz az adott irodaház kihasználtsága” - mutatott rá Racsek Dániel, a Schneider Electric EcoStruxure üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója.

 

A Workplace Advisor és a beléptetőrendszerek integrálása pedig lehetővé teszi, hogy az üzemeltetők pontosan tudják, hogy egy bizonyos pillanatban mennyien tartózkodnak a létesítményben, ami rendkívül fontos vészhelyzet esetében, de komoly előnyt jelent például akkor, ha kiderül, fertőzött személy járt az épületben, hiszen megkönnyíti a kontaktkutatást. 

 

Míg az irodaházak rendszerei, ha nem is feltétlenül teljes kapacitással, de az elmúlt hónapokban is működtek, és voltak emberek az épületekben, addig a COVID-járvány miatt a hazai szállodák fél évig üresen álltak. Ezeknél a létesítményeknél is komoly előkészületeket igényel, hogy ismét vendégeket fogadhassanak. „A szállodák esetében mindenképpen figyelembe kell venni, hogy lehetnek olyan elemek, amelyek meghibásodtak, vagy nem kellő hatékonysággal indulnak újra a hosszú leállást követően. Ez a gyakorlatban azt eredményezheti, hogy a nyitást követően akár még hetekig jöhetnek elő folyamatosan a különböző rendszerhibák. Természetesen manuálisan is lehet ellenőrizni a rendszert, azonban például a Schneider Electric EcoStruxure Building Advisor segítségével, ha rendelkezésre állnak adatok az épületről, gyorsan és automatikusan ki lehet szűrni a meghibásodásokat. A rendszer gyártófüggetlen, így nem korlátozza le a használatóságát, hogy melyik cég szállította a szálloda épületautomatikai megoldásait” - tette hozzá Veller Tamás épületautomatizálási mérnök, a Schneider Electric termékmenedzsere. 

 

A rejtett hibák felderítése mellett a vállalat megoldásai komoly spórolást is hozhatnak a hotelek üzemeltetésében. A Schneider Electric EcoStruxure megoldásainak alkalmazásával a szállodák a fűtésre-hűtésre fordított energiamennyiség 32 százalékát takaríthatják meg, a villamosenergia-költségeiket pedig akár 10 százalékkal is csökkenthetik. Az EcoStruxure Power használatával emellett a teljes életciklust figyelembe véve az üzemeltetési költségek jelentősen csökkenhetnek. 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Szoftverrobotok csökkenthetik a súlyos munkaerőhiányt

A koronavírus-járvány lecsengésével szinte az összes szektorban rendkívül pozitívak a kilátások, ugyanakkor a cégek életét napjainkban a munkaerőhiány nehezíti meg. Ma már viszont sok olyan pozíció létezik, ami nagyon egyszerűen kiváltható szoftverrobotok alkalmazásával. Szőnyi András, a Mortoff üzletfejlesztési vezetője arról beszélt, hogy a technológia különböző applikációk használatában, fájlok konvertálásában, adatfeldolgozásban és komplex riportok generálásában is a vállalatok hasznára válhat úgy, hogy a már meglévő munkatársakkal kreatívabb feladatokat tudnak végeztetni.

2021. június 19. 14:35

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

NMHH-kutatás: miért nem internetezik mindenki?

2021. június 14. 09:53

Rekord összeget költenek a cégek IT-ra

2021. június 7. 17:38

Kihirdették az Év Gyára verseny nyerteseit

2021. május 31. 09:54

Hétszeres Business Superbrands díjas az ABB

2021. május 17. 16:40