Tanulmány a hazai műszaki-elektronikai piacról
2021. egy kivételes év volt, amely számos kihívás elé állította az iparágat. Ennek ellenére a műszaki elektronikai cikkek hazai piaca közel 840 milliárd forintot produkált, amely 7,8 százalékos értékbeni növekedést jelentett. Az év nyertes termékei a viselhető eszközök, a forrólevegős sütők, a beépíthető konyhagépek és az állóporszívók voltak.
Összességében a hazai műszaki fogyasztási cikkek piaca bevétel szempontjából pozitívan zárt 2021-ben. Sztupár Andrea, a GfK ügyvezető igazgatója kifejti: "A bevételek növekedése az év egészét tekintve közel 8 százalékos volt, viszont ennek eloszlása nem volt egyenletes az év folyamán. Az év első negyedévében 8 százalékos növekedést mértünk, amelynek nagy része az online értékesítés erősödéséből jött. Az ezt követő második negyedévben 15 százalékos volt a növekedés, amelyben már a tradicionális értékesítés is nagy szerepet játszott. A harmadik negyedévben 7 százalékos, az utolsóban pedig csupán 3 százalékos növekedést tapasztaltunk. Az online és offline kereskedelem súlya pedig változott 2020-hoz képest. 2021-ben a teljes forgalom 36 százaléka az online térben realizálódott, míg ez 2020-ban 31,5 százalék volt.”
Nemzetközi összehasonlítás
Mint azt korábban hírül adtuk, a műszaki elektronikai cikkek globális piaca közel 900 milliárd dolláros forgalommal, 12 százalékos pluszban zárta a 2021-es évet, amelynek legnagyobb szegmense a telekommunikációs szektorhoz tartozó készülékek. Az összforgalom 43,5 százalékát teszik ki. Ez a szektor az IT-val és a háztartási nagygépekkel együtt még az eladott darabszámok tekintetében is tudott nőni, igaz, csekély mértékben. A volumen alapú növekedés csupán 1 százalék volt, ami inkább stagnálásnak felel meg. A 2021-es év legnagyobb veszteségét az eladott darabszám tekintetében a szórakoztató elektronika szenvedte el. Ez a tendencia teljesen összecseng a hazai változásokkal is, mivel Magyarországon is a legnagyobb mértékben, közel 17 százalékkal a szórakoztató elektronikai termékek volumene esett vissza. A teljes hazai műszaki elektronikai piac volumene pedig 3 százalékkal marad el a 2020-as szinttől.
A megemelkedett szállítmányozási költségek és nyersanyag árak, valamint a készletek szűkössége bizonyos szektorokban nagy mértékben befolyásolták a hazai árak változását is, amely minden egyes termékcsoportban nyomon követhető.
Szórakoztató elektronika és fotó
Mindkét szektor erőteljes csökkenéssel zárta a 2021-es évet az eladott volumenek tekintetében. Ennek ellenére a jelentős ár-növekedésnek köszönhetően (amelyet termékmix változás is hajtott), 4-5 százalékos forgalomnövekedéssel zárták a szektorok az évet. A legnagyobb meglepetést a TV-piac szerezte, amely az utolsó negyedévben stagnált; ezt leginkább a decemberi erőteljes visszaesés okozta. A TV-piac ennek ellenére értékben 3 százalékkal nőtt, ami annak köszönhető, hogy a nagyobb kijelzők 55 col felettiek (már több mint a piac felét adják), míg 2020-ban csak 48 százalékot tettek ki. A TV-ken kívül még a bluetooth hangszórók, a hangprojektorok és a játékkonzolok járultak hozzá jelentősebben a forgalom növekedéséhez, annak ellenére, hogy volumenben egyik termékcsoport sem tudott nőni.
IT és Telekommunikáció
Az IT szektor 5 százalékkal maradt el volumen alapon, míg a telekommunikációs szektor stagnált. Értékben mindkét szektorban növekedést mértünk. Az IT termékek között a piac legjelentősebb termékcsoportja a notebook, amely 50 százalékát adja a hazai IT forgalomnak. Emellett a tabletek (amelyek reneszánszukat élik/élték az időszakos online oktatásnak köszönhetően), a monitorok és a háttértárak forgalma nőtt. Ezek is mind az otthoni munkavégzés és otthoni tanulás következményei. Itt is azt lehet elmondani, hogy az értékbeni növekedés nem járt együtt darabszámos növekedéssel, mivel a 2020-as évben a sorozatos lezárásoknak köszönhetően nagyon sok új készüléket vettek, amelyeket azóta még nem cseréltek le.
A telekommunikációs szektorban az okostelefonok piacán hasonló tendenciát láttunk, mint a TV-piacon: az értékbeni változást a magasabb árú, prémium termékek okozták. A volumen alapú stagnálást pedig az aktivitásmérők népszerűsége okozta, amelyek az utolsó negyedévben is tudtak nőni.
Háztartási nagygépek
A szektor a 2020-as értékesítési volumenekhez képest stagnált, amely a jelen piaci helyzetben, pozitívnak mondható, hiszen szinte minden szektor csak értékben tudott növekedni. Forgalomban 7,4 százalékkal tudott nőni. Ezen termékkörök esetében egy szembetűnő tendenciáról érdemes említést tenni, az pedig a beépíthető termékek piacának növekedése. Ez volt a motorja a fejlődésnek 2021-ben. A legnagyobb forgalmat még mindig a hűtő- és mosógép szegmens teszi ki, amely az összes értékesítés 43,7 százaléka. A mosógépek piacán 2021-re az elöltöltős szegmens elérte a 60 százalékos piaci részesedést, és a nagyobb kapacitású gépek jobban tudtak nőni, mint keskeny társaik. A hűtőgépeknél a felül-fagyasztós és az egyajtós típusok piaca stagnál, míg az alul-fagyasztós, jegesedésmentes (no-frost) és a 2-3 ajtós amerikai típusú hűtőszekrények tudtak növekedni.
Háztartási kisgépek
Az egyik legtöbb terméket magában foglaló szektor csekély volumenbeli növekedés mellett közel 13 százalékos értékbeni növekedést könyvelhetett el. Köszönhető ez annak, hogy egyes termékcsoportokban olyan innováció jelent meg az elmúlt években, amely termékek penetrációja még nem érte el a maximumát, így keresettek a fogyasztók körében. Ilyenek a forró levegős sütők, amelyek a fritőzöket helyettesítik, vagy az álló porszívók, amelyek az elmúlt 2 évben átrajzolták a porszívó-piacot. A hagyományos étel-előkészítéshez tartozó konyhai robotgépek piaca viszont 6 százalékot csökkent, mivel 2020-ban az első lezárások alkalmával ez a termékcsoport kiemelkedő növekedést ért el.
Online vagy Offline?
A vásárlás helyszínére vonatkozó globális tendenciák hazánkban is érvényesek. Az online értékesítés növekedési üteme az előző évhez képest, illetve a kezdeti időszakokhoz képest lassult. Az online értékesítés súlya 2021-re Magyarországon a műszaki elektronikai piacon közel 36 százalékot tett ki. Az első negyedéves időszakos boltzár után pedig növekedési üteme csökkent, így a 2021-es ünnepi időszakban sem tudta azokat a növekedéseket hozni, mint korábban. Nagyon sok 2020-ban regisztrált új online vásárló megmaradt ebben a térben, ezért sem tud nőni már olyan ütemben a kizárólag online piac, ellenben a fizikai bolttal is rendelkező kereskedők online értékesítése valamivel jobban tudott teljesíteni.
A tanulmányról
A GfK kiskereskedelmi paneljein keresztül rendszeresen gyűjt POS-adatokat a világ több mint 70 országában a szórakoztató elektronika, a fotózás, a távközlés, az információtechnológia, az irodai berendezések, valamint a háztartási kis- és nagygépek ágazatában. Minden adat a GfK panelpiacnak megfelelően, globálisan - Észak-Amerika nélkül-, és US dollárban van megadva.
Kapcsolódó cikkek
- A műszaki fogyasztási cikkek piaca 2021-ben
- Fordulatokkal teli Black Friday hetek
- Így vásárolnak elektronikai cikkeket a magyarok
- 2021 első hat hónapjában a műszaki fogyasztási cikkek piaca új csúcsokat döntött
- Új lehetőségek az e-kereskedelem számára
- A statisztikák szerint a magyarok valódi e-utazókká válnak
- Két év alatt tízszeresére nőtt az online bevásárlók száma Magyarországon
- GfK: a lakosság több mint fele internetezik mobilon
- Bővült a hazai IT-piac
- Nőtt a hazai online kereskedelem
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Trendforce: A Kingston Digital vezeti a 2023-as viszonteladói SSD-listát
A memóriatermékek és technológiai megoldások terén globális piacvezető Kingston Technology Company, Inc. flash-memóriákat gyártó leányvállalata, a Kingston Digital Europe Co LLP bejelentette, hogy a TrendForce az első számú SSD-szállítónak nyilvánította a viszonteladói szegmensben a 2023-as év egészét tekintve. A TrendForce által közölt adatok alapján a Kingston termékei tették ki a 2023-ban összesen forgalmazott 118 millió SSD 34 százalékát.
Az ABB felmérése szerint a legtöbb európai vállalat le akar válni a fosszilis tüzelőanyagokról
A fosszilis tüzelőanyagokról való áttérés az európai energiaszolgáltatók és az ipar számára egyaránt prioritást élvez, de a valóságban hiányosságok tapasztalhatók - több beruházásra van szükség a tiszta energiával kapcsolatos célok eléréséhez– derül ki az ABB Villamosenergia-elosztási Megoldások divíziójának új felméréséből. Franciaország, Németország, Olaszország, Norvégia és az Egyesült Királyság európai, elektrifikációs területre szakosodott beszerzési döntéshozóit kérdezték meg, akiknek több mint fele (51%) elismerte, hogy a vállalatuk nem rendelkezik elegendő erőforrással ahhoz, hogy teljesíteni tudja az energetikai átállással kapcsolatos vállalásait.
Elindult a nevezés az idei Marketing Diamond Awardsra
A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) idén immár tizedik alkalommal hirdeti meg a kisebb költségvetésből megvalósuló marketingaktivitások számára a Marketing Diamond Awards pályázatot, amelyre egészen 2025. január 15-ig nyújthatják be a szervezetek a pályázati anyagaikat. A díj szakmai elismeréseinek átadására 2025. február 11-én az Etele Cinemaban megrendezésre kerülő Digital Marketing Forumon kerül majd sor.
MediaMarkt: Rekordköltés várható Black Friday alatt
A Black Friday Magyarországon is az egyik legkiemeltebb vásárlási alkalmak egyike, de a MediaMarkt megbízásából készített legfrissebb kutatás szerint a korábbi évekhez képest átalakult az emberek hozzáállása. A felmérés – amelyet a Publicis Group Hungary finanszírozásával és a PwC kivitelezésével készített a vállalat-, azt mutatja, hogy az akciós árak kereslete továbbra is kiemelkedő, azonban maga a „fekete péntek” már egyre kevésbé bír különleges jelentőséggel.
Januártól a 4iG Csoport 'One' márka alatt egyesíti távközlési kereskedelmi szolgáltatásait
Utolsó szakaszához érkezik a 4iG Csoport távközlési portfóliójának teljes megújítása, illetve egységesítése. A cégcsoport sajtóeseményen jelentette be, hogy 2025. január 1-jétől kivezeti a magyarországi piacról a Vodafone, a DIGI, az Antenna Hungária és az Invitech márkákat, és a társaságok ezt követően egységesen One márkanév alatt nyújtják lakossági és vállalati távközlési szolgáltatásaikat.