Lefele vagy felfele?

E-kereskedelem:

Guttray László Guttray László, 2001. február 18. 22:04
Régóta dédelgetett terv, hogy bemutassuk, milyen sokféleképpen látják a szakértők az elektronikus kereskedelem (vagy internetes gazdaság) folyamatait, mennyire másképen lehet látni és értékelni ugyanazokat a tényeket, milyen sokféle vízió, jóslat létezik az e-világ jövőjével kapcsolatban, és milyen sokféleképpen lehet magyarázni még azt is, ami már megtörtént.
Azt tudjuk, hogy a tényeket minden kutató másképpen látja (mert másképpen akarja, vagy másképpen kell látnia), és tudjuk azt is, hogy az utóbbi hetekben közel sem olyan egységes az elektronikus gazdaság jövőképe, mint akár egy fél évvel korábban.

A figyelmes olvasó összevetheti egymással azokat a számokat, amelyek mostani összeállításunkban jó nevű elemzőcégektől származnak, némi közgazdasági ismeretekkel (és minimális marketinges szókinccsel) akár mi is új trendeket képzelhetünk az e-gazdaság jövőjébe, és ugyanezen képességeinkkel magyarázatot kanyaríthatunk a közelmúlt történéseire is. Kis szerencsével el is találhatjuk a közeljövő trendjeit, hiszen két lehetőség van: lefele vagy felfele.

Abban minden kutató megegyezik, hogy internetsebességgel jött át az óceán túlpartjáról az e-boom, de ugyanilyen gyorsan gyűrűzött át a zuhanás is. A "felfele vagy lefele" okait tehát mindenki másképpen látja, azt azonban kevesen vitatják, hogy az utóbbi időben zuhanóban van a dot-com világ.

A lift azonban nem áll meg, sőt sokkal inkább elektronikus páternoszterhez hasonlítható, amelynek ugyanazon fülkéi egyszer fel-, egyszer pedig lefele közlekednek. Csakhogy még a kutatók többsége is csupán a mozgást látja, az irányt illetően már megoszlanak a vélemények.

Persze meg lehet érteni az eltérő értelmezéseket is, hiszen az egész e-kereskedelem olyan fiatal terület, hogy ennyi idő alatt nem alakulhattak ki azok az igazodási pontok, amelyekhez viszonyítva eldönthető lenne a lefelé vagy felfelé kérdése. Nagyon valószínű, hogy csak az első hullámhegyen és -völgyön vagyunk túl (ezt mutatta a Nasdaq is), és az ingadozás ugyanúgy folytatódik majd, mint ahogyan a tőzsdén az lenni szokott.

Az e-businesst nem szabad tehát örökre eltemetni, a következő hónapok egészen biztosan megmutatják, hogy igenis életképes, szükséges és célravezető, s ha ez így történik, akkor mégiscsak a többéves hirtelen emelkedést jósoló cégeknek lesz igazuk. Márpedig minden cég a növekedést jósolja, csakhogy más mértékben.

A folyamatok megértéséhez nem kell tehát más, csak az említett olvasói figyelem, közgazdasági véna és szerencse - de az sem baj, ha a fenti hármasból csupán az utóbbival találkozunk. Akkor ugyanis egyértelművé válik a válasz: felfele!

Kulcsszavak: trend e-commerce

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36