Autonóm közlekedési rendszerekkel kapcsolatos kutatásokat mutattak be a ZalaZONE tesztpályán
A zalaegerszegi ZalaZONE járműipari tesztpályán negyedik alkalommal rendezték meg a legújabb kutatások eredményeit bemutató innovációs napot. A programon a győri Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontja az autonóm közlekedéssel kapcsolatos innovációit is demonstrálta.
Az érdeklődők láthatták többek között a saját fejlesztésű tesztpályakijelölő robotot, az akadályok szenzorfúziós érzékelését és kikerülését, valamint a Shell Eco-marathon világrekorder hallgatói csapata, a SZEnergy bemutatóját is. Az egyetem Digitális Fejlesztési Központja és a Talaris Interface Kft. közös fejlesztési projekt keretében megvalósuló drón vezeték nélküli, cipőbe integrált szenzorok segítségével történő teljes körű vezérlését mutatta be.
A Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának egyik fókusza az önvezető és autonóm közlekedés. (Fotó: Májer Csaba József)
A győri Széchenyi István Egyetem célja, hogy nemzetközi színvonalú oktatási-kutatási környezet megteremtésével járuljon hozzá a térség versenyképességének erősítéséhez. Ennek jegyében folyamatosan erősíti szerepét Közép-Európa legkorszerűbb járműipari tesztpályája, a zalaegerszegi ZalaZONE mellett. A közelmúltban e törekvés fontos állomásaként adták át az intézmény két új épületét, egy innovációs és egy szállásépületet.
Az intézmény rendszeres szereplője az évente megrendezett ZalaZONE Innovációs Napnak. A nemrégiben megtartott idei eseményen a Széchenyi egyetem Járműipari Kutatóközpontja látványosan szemléltette autonóm közlekedési kutatásainak eredményeit. Bemutatkozott a saját fejlesztésű, robotizált tesztpályajelölő platform, amely a felhasználó által digitális térképen speciális jelöléseket helyezett el a pályán. Ezeket kisméretű robotplatformok azonosították, majd megközelítették, érzékeltetve a robotok közti kollaborációt.
A robotizált tesztpálya-jelölő platform is saját fejlesztésű innováció. (Fotó: Májer Csaba József)
A Járműipari Kutatóközpont munkatársai egy akkumulátordiagnosztikai rendszert is demonstráltak, és látható, vagy inkább hallható volt a szintén saját fejlesztésű radar alapú vészfék figyelmeztető rendszer is. Utóbbi az álló járműben jelezte a veszélyt, amikor azt 30-40 kilométer/órás sebességgel egy másik jármű megközelítette. Az eseményen ugyancsak bemutatkozott a Willisits Mérnökiroda Kft.,a Széchenyi István Egyetem és a Quatic Kft. együttműködéséből született elektromos gokart is, amelyekben a hajtáslánc ugyancsak saját fejlesztés. Az érdeklődők ennek kapcsán megismerhették a győri egyetem motorsport irányú törekvéseit, -kompetenciáit.
A Széchenyi István Egyetem a SZEnergy Team elektromosautó-fejlesztő hallgatói csapata nyáron világraszóló sikereket ért el: a Shell Eco-marathon önvezető autókat fejlesztő csapatoknak hirdetett megmérettetésén ezüstérmes lett, míg Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyét világrekorddal nyerte meg. A csapat a zalaegerszegi tesztpályán elektromos járművével autonóm parkolási manővert, illetve autonóm akadálykerülési feladatokat hajtott végre.
A győri egyetem a motorsport területén is erős kompetenciákkal rendelkezik. (Fotó: Májer Csaba József)
Egy hasonlóan látványos bemutató keretében az akadályok szenzorfunkcióval történő kikerülését is láthatta a közönség. A járműirányítási feladatokat a Járműipari Kutatóközpont, míg a környezetérzékelési eljárásokat az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (ELKH SZTAKI) munkatársai fejlesztették.
A Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központja a Győrből a ZalaZONE-on távirányítással vezetett autó mellett a Talaris Interface Kft.-vel közös fejlesztés keretében megvalósuló drón vezeték nélküli, cipőbe integrált szenzorok segítségével történő teljeskörű vezérlését mutatta be. Az így kialakított interfész segítségével kiváltható a hagyományos irányító egység/távirányító. Ezáltal az operátor több munkamenetet is tud egyszerre végezni.
A Széchenyi István Egyetem e-sport-csapata az intézményben alakuló motorsportrészleg kialakítása alkalmamából várta a tehetséges autószimulátor-versenyzőket az innovációs nap ideje alatt. A szimulátorok az egyetemi garázsoknál voltak, ahol a fiatalok mellett iparági partnerek is megméretteték magukat.
Kapcsolódó cikkek
- Radar a porszívón: első díjat nyert a Széchenyi István Egyetem innovációja a nemzetközi versenyen
- RUN-EU+ projekt a Széchenyi István Egyetem részvételével: sikeresen zárultak a megalapozó workshopok
- Siker: különdíjat kapott a Széchenyi István Egyetem PhD-hallgatója egy nemzetközi konferencián
- Gyorsítósávon az önvezetés felé
- Föld hívja Holdat: tudománytörténelmi jelentőségű kísérletet reprodukáltak a Széchenyi István Egyetemen
- Mentőautót segítve mutatkozott be az előfutár drón
- A Széchenyi István Egyetem részvételével készül a magyar permetező drón
- Új autóipari kutató-fejlesztő központ Zalaegerszegen
- Új pályázat: európai egyetemeken kutathatnak a Széchenyi István Egyetem oktatói és PhD-hallgatói
- Rövid képzési programokat is kínál hallgatóinak a Széchenyi István Egyetem
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Bridgestone abroncsokon hasít az új Porsche Macan Electric és Panamera
A Porsche a Bridgestone-t választotta, hogy egyedi gumiabroncsokat fejlesszen az új Macan Electric és Panamera modellekhez. Mostantól mindkét jármű az egyedileg tervezett Bridgestone Potenza Sport ultranagy teljesítményű gumiabroncsokkal lesz elérhető. Emellett a Porsche harmadik generációs sportos luxusszedánja, a Panamera személyre szabott Bridgestone Blizzak LM005 téli abroncsokkal is felszerelhető – ez az első téli gyári felszerelés a Bridgestone részéről a Porsche számára.
SZEzonnyitó: az autó-motor sport és a járműipari technológiák élvonalában a győri egyetem
A Széchenyi István Egyetem meghatározó szereplője az élenjáró járműipari technológiák fejlesztésének és a járműmérnökképzésnek, valamint egyre aktívabb résztvevője az autó-motor sportnak is. A győri intézmény támogatásával induló versenyzők az elmúlt évben jelentős sikereket értek el, hazai és nemzetközi helyezésekkel gazdagodtak. A SZE Motorsport SZEzonnyitó rendezvényét február 4-én tartották, amelyen a 2025-ös terveikről számoltak be a sportolók és a szakvezetők.
Ezekre érdemes figyelni, ha autóval közelítjük meg a sípályát
Beköszöntött a téli sportok szezonja, így a síelés kedvelői már hódolhatnak is kedvtelésüknek. Az utazás előtt azonban nem árt ellenőrizni gumiabroncsaink teljesítményét és alkalmasságát, valamint az útvonalon érvényes téli gumiabroncs előírásokat, hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket – hívják fel a figyelmet a Continental szakértői.
A Bridgestone integrálja a mesterséges intelligenciát a gumiabroncs-fejlesztésbe
A Bridgestone új, csúcstechnológiás Driver-in-the-Loop (DiL) szimulátort telepít a Róma melletti EMEA régiós kutatás-fejlesztési központjába. Az új szimulátor, amelyben a tesztpilóta valós időben, aktívan irányítja az autót, kiegészíti a vállalat virtuális gumiabroncs-fejlesztési technológiáját (VTD) és egy újabb lépést jelent a teljesen digitális abroncsfejlesztési folyamat megvalósítása felé. Az innovációval a Bridgestone a mesterséges intelligenciát (MI) ötvözve képes lesz a gumiabroncsok és járművek együttes szimulációjára, amely fellendíti az innovatívfejlesztési folyamatokat, és a fenntarthatósági törekvéseket, miközben csökkenti a piacra jutási időt.
Új innováció a hazai védelmi iparban
Könnyű páncélvédettségű terepjáró bázisjárműre fejlesztett autonóm és távirányítási funkciókat a győri Széchenyi István Egyetem. A hazai védelmi ipar meghatározó gyártójával, a Gamma Zrt.-vel közösen kialakított, hazánkban egyedülálló katonai és katasztrófavédelmi célú járművet az intézmény Járműipari Kutatóközpontjának munkatársai látták el ön- és távvezérlést lehetővé tevő technológiával.