Költségcsökkentéssel is készülnek a vállalkozók 2023-as év várható nehézségeire
Nem nagy meglepetés, hogy az előttünk álló 2023-as év bizonytalanságaitól sok vállalkozó tart. Költségcsökkentést, áremelést és akár szervezeti átstrukturálást is terveznek. Most már számokban is látni lehet, hogy ki, mire készül. A több mint 160 ezres vállalkozói felhasználó bázissal rendelkező Billingo online számlázó kutatást végzett ügyfelei közt, amelyből kiderült: az infláció és az recessziós várakozások szele aggasztja leginkább a cégeket. Sokan próbálnak majd megtakarítani, működési költséget csökkenteni, de olyanok is lesznek, akik az előre menekülés fényében több energiát fektetnek majd árbevétel növelésbe új termékek vagy piacok által.
A vállalkozók folyamatos nyomás alatt voltak 2022 folyamán, és a jövő év talán még több turbulenciát tartogat. Sokan a “teher alatt nő a pálma” elv szerint bővültek és szárnyaltak, többen vannak viszont, akiket megviselt a kata-törvény változás, az infláció okozta vásárlóerő és kereslet csökkenés, a COVID utóhatásaként és az orosz-ukrán háború következtében részben újra kialakult alapanyaghiány, valamint a szakemberek által egyre inkább emlegetett és előrejelzett, lassan begyűrűző világgazdasági válság. A vállalkozók közt akadnak bizakodók 2023-at illetően, de a többség biztonsági játékot tervez játszani.
A kitöltőkről
A Billingo több mint 3000 válaszadóval lebonyolított kutatása a vállalkozók költségterheit és a jövő évi terveket érintette. Hogy milyen változásokat tapasztaltak a vállalkozók az elmúlt hónapokban a működési költségeiket tekintve, mire számítanak a jövőre nézve, és hogyan készülnek az előttük álló kihívásokra ezen a területen. Többségében egyéni vállalkozók (62%), de számosságában jelentős mennyiségű társasági vállalkozás (Kft., Bt. 32%) is csatlakozott a felméréshez. A rutinos, több mint 3 év vállalkozói tapasztalattal rendelkezők voltak felülreprezentáltak a mintában (70%).
A vállalkozók idei kiadásai
A 2022-es költségeket a tavalyiakkal összehasonlítva kirajzolódik, hogy az idei év megágyaz a 2023-as emelkedésnek. 2021 végéhez képest mostanra 11-50%-os rezsinövekedésről számolt be a legtöbb vállalkozó. A munkabéreket illetően majdnem 52% jelölte meg azt, hogy az idei évben nem volt még szükség jelentős béremelésre az alkalmazottai körében, azonban közel 30%-uknak már az idén 11% és 50% közötti bérköltség növelést kellett végrehajtaniuk az alkalmazottaikat megtartása érdekében.
Az igénybe vett eszközök és szolgáltatások esetében a válaszadók 25%-a nagyjából 11-25%-os áremelkedésről számolt be, további 25%-ukat 26-50%-os áremelés súlytotta. A válaszadók csupán 15%-a tudta elkerülni a jelentős költségnövekedést az idei évben az eszközök és szolgáltatások beszerzésében.
A tervek és várakozások a költségek csökkentésére
A költségmegtakarítás terén a vállalkozók a legmarkánsabb segítséget az adóterhek csökkentésében látják (41%), de ennek befolyásolására értelemszerűen nem sok eszközük akad. Vannak viszont más területek, amelyekre van ráhatásuk: az eszközbeszerzések csökkentését 27% emelte ki, és az is látszik, hogy a rezsiköltségeken, igénybe vett szolgáltatásokon, valamint az anyag-, illetve marketing költségeken is azonos válasz-arányban kb 15 százalékuk tudna, illetve tervez is spórolni.
Az is látható azonban, hogy a válaszok több mint 15%-ában a vállalkozók vagy nem tudnak min spórolni, vagy még nem sikerült azonosítaniuk a megtakarítási lehetőségeket. Feltehetően ez a feladat most minden vállalkozó számára kulcsfontosságú feladat az elkövetkező hónapok kihívásaira való felkészülésben.
“Az elmúlt évben láthatóan egy trendváltás következett be a piacon, és egyre több nehézséggel szembesültek a vállalkozások. Gazdasági, geopolitikai és inflációs változások érték egymást. Magasabb költségekkel kellett egy nehezebb vállalkozási közegben működni. Előreláthatóan a 2023-as év nem lesz könnyebb e téren. Esetlegesen akár további, ma még talán nem látható nehézségek megjelenésével is számolhatnak a vállalkozások, amelyek még több kihívás elé állíthatják mindennapi működésüket. A kutatás alapján érzékelhető, hogy a vállalkozások is maguk előtt látják ezeket a terheket, és bizonyára a legtöbbjük már a lehetséges megoldásokon is gondolkodik, tervez és készül” – summázta Besztró Szabolcs, a Billingo operatív és stratégiai igazgatója.
2023 – aggódnak az új évtől, de megoldásokat keresnek
A válaszadók legnagyobb része az inflációt látja a legfőbb fenyegetőnek 2023-ban, kimagasló, 76% ikszelte be ezt a rubrikát. A szabadszöveges válaszok szerint az inflációs nyomás nemcsak a beszerzési oldalon jelenik meg: ha az árak emelkedése miatt a fogyasztóknál kevesebb pénz marad, azzal csökken a fizetőképes kereslet is, így a vállalkozók a beszerzési és az árbevételi oldalon is rosszabbul járnak, ami aggasztja a válaszadók zömét.
Az inflációt követően és a növekvő rezsit megelőzően a legmagasabb értékelést a gazdasági szakemberek által sokat emlegetett közelgő recesszió kapta (54%), de persze a további árfolyamkockázattal is szembesülni kényszerül a cégek jó része, 40% legalábbis számít rá. A válaszadók 44%-a a vállalkozását érintő esetleges kormányzati gazdaságpolitikai intézkedéstől is tart, amelyekre gazdasági válság idején akár számítani is lehet.
Meglepő adat, hogy a újabb járvány kitörésétől, vagy az orosz-ukrán háború eszkalálódásától a vállalkozók inkább csak kisebb része tart, 13% jelölte meg az előbbit, míg 26% az utóbbit.
A bizonytalan jövőképre és a várható költségnövekedésre felkészülve a lehetséges megoldások terén felkínált válaszlehetőségek közül akár egyszerre több praktikát is megjelölve a válaszadók 53%-a afelé tendál, hogy új ügyfeleket szerezzen, és új piacokon próbálkozzon, ezzel stabilizálva vagy esetlegesen megnövelve az árbevételeit. Van tehát egy előremenekülő tendencia.
A hatékonyságnövelés és a költségek optimalizálása a másik fókuszpont. 25% még ebben az időszakban is fejlesztéseket és beruházásokat tervez a fejlődés érdekében. A hatékonyságnövelés mellett fontos szempont még a költségek csökkentése, amelyet 19% digitalizációval oldana meg, 33% megtakarításban gondolkodik, az anyagköltségek és beszállítók árainak optimalizálását 15% fogná meg, a piaci visszalépést 7% tervezi.
A digitalizáció ereje felértékelődik
Abban a tekintetben, hogy az előttünk álló gazdaságilag nehéz időszakban a digitalizáció miben segítheti a vállalkozás működését, a válaszadók a gyorsabb működést és az egyszerűbb folyamatokat látják legfontosabb erényének.
Több válaszlehetőség megjelelölésével a 65% gondolja úgy, hogy a vállalkozás ügyeit rövidebb idő alatt oldhatja meg általa. A válaszadók 44%-a azt találta fontosnak, hogy csökkenti az adminisztratív terheket és így a költségeket, 30% szerint növeli az önállóságot, 29% szerint kevesebb a hibalehetőség egy digitalizált vállalkozásban, majdnem 13% szerint pedig a bérköltségeken spórol.
A konkrét digitális eszközök vizsgálata során, arra a kérdésre, hogy mely megoldásban látnak értéket a költségek csökkentésére, a válaszadók az online számlázót jelölték meg az elsődleges eszközként. A megkérdezettek 46%-a voksolt a számlázó programra. Majdnem 37% könyvelő programot tartja ebből a szempontból kiemelkedő hasznosságúnak.
A sales, valamint a vállaltirányítási terület és a projektmenedzsment digitalizációján belül nagyjából ugyanolyan arányban, 16-16%-ban látnak potenciált a költségek csökkentése érdekében. Ami talán meglepő, hogy a válaszadók több mint 20%-a nem használ még olyan digitális megoldásokat, amelyekkel a költségeiket, illetve a működési hatékonyságukat jelentősen javítani tudnák. Feltehetően a közeljövőben az ő figyelmük is ráterelődik majd erre a területre az előttünk álló egyre költségesebb vállalati működés időszakában.
2023-ban a vállalkozói szféra nagyobb szelete láthatóan jelentős céges költségnövekedésre számít, 11-50% közti emelkedést prognosztizál a kitöltők 64%-a. Feltehetően ennek kompenzálására áremelést is terveznek saját termékeik és szolgáltatásaik értékesítése során, de itt inkább a 25%-ig terjedő áremelés volt az uralkodó választás, ugyanis a kitöltők zöme, 60% maximálisan eddig a szintig emelne.
Akadt természetesen olyan válaszadó is, aki jócskán a 25% feletti áremeléssel tervez, azonban arra is van példa, hogy egyes vállalkozók egyáltalán nem az áremelés lehetőségében látják a helyzetük megoldását. Mindkét utóbbi esetben a minta nagyságához képest a válaszadók a jelentős kisebbséget képviselték.
Besztró Szabolcs úgy látja, hogy a vállalkozások tudatosan készülnek a következő időszakra, látható, ki milyen eszközt fog meg még akkor is, amikor bizonytalanság uralkodik a piacon és a gazdaságban. Beruházások ugyanúgy lesznek, de feltehetően a költségcsökkentő metódusok dominálnak majd. A vállalkozások épp most hozzák meg azokat a nagy döntéseket, hogy melyik oldalra sorolnak be. Láthatóan készülnek, és remélhetően fel is készülnek a változásokra.
Ebben a bizonytalan időszakban talán ez a legjobb megoldás most minden piaci szereplő számára. Felmérni a lehetőségeket, számba venni a lehetséges kimeneteleket, és készülni a költségcsökkentő, árbevétel növelő és hatékonyságot fejlesztő akciótervekkel.
Kapcsolódó cikkek
- Mire kell figyelni az online számlázó program kiválasztásakor?
- Zsebünkben a kassza
- Szerdától nem kell többé kézi számlatömb
- Hasznot is hoz a cégeknek a NAV adatszolgáltatás
- Percekkel rövidülhet a számlafizetés
- Kilenc hazai nagybankkal kapcsolódik össze a Billingo
- Ők a Marketing Diamond Awards 2018-as nyertesei
- Még nincs terved a NAV online számlázásra? Velük biztosra mehetsz!
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Gyorsítósávban az AutoWallis
Sikeresen lezárta eddigi történetének legnagyobb felvásárlását az AutoWallis Csoport, ezzel tovább erősítve cseh autókiskereskedelmi pozícióját és meghatározó régiós szerepét. A magyar tőzsde autós vállalata egy lépésben szerezte meg a cseh piacon működő, tavaly közel 50 milliárd forintnak megfelelő árbevételt elérő MILAN KRÁL GROUP 100 százalékát, melynek köszönhetően újabb márkákat (Mercedes-Benz, Ford) és új tevékenységet (Mercedes-Benz Truck nagyhaszongépjárművek értékesítése, szervizelése) is bevont portfóliójába.