Bízhatunk-e új digitális kollégáinkban? Nyitás a mesterséges intelligencia felé

forrás: Prím Online, 2023. január 11. 11:20

A mesterséges intelligenciával vezérelt döntéshozatal értéke mára megkérdőjelezhetetlen, sokszor azonban felmerül a kérdés: hogy lehet a leghatékonyabban kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket? Ezen opciók maximális kihasználása ugyanis gyakran az MI-be vetett bizalom függvénye. A Deloitte Tech Trends elemzése szerint 2023 egyik kiemelt trendje a megbízható MI.

A Deloitte már tizennegyedik éve elemzi a technológiai szektor globális fejlődését. A Deloitte Tech Trends a következő évek fejlődési irányait meghatározó, piacot formáló aktuális trendjeit tartalmazza. A 2023-as kiadvány egyik kiemelt trendje a mesterséges intelligenciával ellátott rendszerek bizalmi kérdéseivel foglalkozik.

 

A számítástechnika már rég túlmutat azokon a kezdetleges megoldásokon, amelyek egyszerű, logikai feltételek kiértékelése által segítik a döntéstámogatást. A mesterséges intelligencia a megfelelő minőségű adatbázisok felhasználásával az emberi agy számára is gyakran értelmezhetetlen összefüggések felderítése révén, komplex, kognitív képességeket igénylő feladatok megoldását kínálja – ilyen a képfeldolgozás pl. az önvezető autóknál, vagy a nyelvi elemek feldolgozása a chatbotoknál. 

 

Dr. Barta Gergő

„Az MI-vel vezérelt rendszerek egyik megkerülhetetlen hátránya, hogy a rendszer kimenetei gyakran csak nagy erőfeszítésekkel visszakövethetők, ráadásul sokszor bizonyulhatnak helytelennek.” – mondta Dr. Barta Gergő, a Deloitte Magyarország kockázatkezelési tanácsadás üzletágának szenior menedzsere. 

 

A piacon napi szinten több száz új MI megoldás érhető el, és a legnagyobb szolgáltatók MI rendszerei között csak minimális teljesítménybeli különbség van. A legprofibb nyelvi alkalmazások ma már mind a GPT-3 modellt alkalmazzák, tehát jogosan merülhet fel a kérdés, hogy ki tudja az MI-ben rejlő erőt a leghatékonyabban kihasználni. A Deloitte kutatása szerint ma már a kielégítő teljesítményt nem is maga az algoritmus/modell határozza meg, hanem az, hogy a végfelhasználók értik-e és egyetértenek-e az MI döntéseivel. 

 

Kiss Dániel

„Emberi sajátosság, hogy nem fogadjuk el azt, amit nem értünk, így a legerősebb eszköz is egy egyszerű kőbalta egy bizalmatlan munkatárs kezében. A jövő sikeres mesterséges intelligenciájának létrehozását az ösztönzi majd a legnagyobb mértékben, hogy a fejlesztőcégek azt transzparens és megmagyarázható módon adják-e oda a felhasználók kezébe. Ha a felhasználók bizalmatlanok és nem hiszik, hogy az MI támogatja őket a mindennapi teendőikben, akkor nem fogják az MI-t használni, és annak bevezetése nem fog megtérülni.” – tette hozzá Kiss Dániel, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának partnere.

 

Gondoljunk úgy az MI-re, mint egy új munkatársra! Egy csapatot csak egy olyan új kolléga tud hatékonyan támogatni, aki nyitott, képes az őszinte kommunikációra, hajlandóságot mutat a visszajelzésekre a teljesítmény növelése érdekében, és így tovább. Ha az új MI munkatárs transzparens, könnyen megérthető, rugalmas és megbízható, akkor a munkafolyamatok természetes szereplőjévé válhat, egy frissen felvett kollégához hasonlóan. A Deloitte elemzése alapján három jól meghatározható pilléren alapszik a megbízható MI.

 

 

Transzparens adatgyűjtés

 

A transzparens adatgyűjtés lehetőséget biztosít az érintettek számára, hogy megértsék, miért van szükség bizonyos adatok felhasználására és hogy azok milyen módon kerülnek feldolgozásra. A felhasználók így megfelelően kontrollált környezetben hozhatnak megalapozott döntéseket arról, hogy az MI eszköz valós értéket tud-e a számukra létrehozni.

 

Megmagyarázhatóság

 

Az MI egyik legnagyobb kihívása a fekete-doboz jellegéből adódik. Ez azt jelenti, hogy számos algoritmus-család csak nagyon nagy erőforrás-ráfordítással válik értelmezhetővé, mely természetes bizalmatlanságra ad okot. A fekete-dobozokat azonban lehet fehéríteni, ha a végfelhasználók már a probléma definiálásánál jelen vannak és a rendszer fejlesztésében is részt vesznek – sőt, saját szakértői véleményt szolgáltatnak az egyes feladatok megoldásánál, azt tesztelik, majd értelmezik az egyes kimeneteket.

 

A tökéletes nem létezik

 

A napi munka során hozzászokhattunk, hogy az általunk használt alkalmazások többé-kevésbe úgy működnek, ahogy azokat alapjaiban el is várjuk. A CRM rendszerben felvett új szállító például már megjelenik a képernyőn a következő számlázáskor, vagy a helyesen beírt jelszó után hozzáférhetünk a vállalati erőforrásokhoz. Az MI esetén a legtöbb esetben valószínűségekkel fogunk találkozni, ezért a kérdés az, hogy egy adott MI modell milyen pontossággal tud választ adni egy adott problémára – ez pedig csak nagyon ritka esetben lesz 100%-os. Az MI esetén ugyanis nincs hibás döntés, csak historikus adat alapján történő becslés, amit a felhasználóknak kell értelmezniük. Az MI egyelőre nem döntéshozó, hanem döntéstámogató: ezt a felhasználóknak is meg kell érteniük, és ennek szellemében használniuk az MI-t.

 

“Az MI-vel ellátott alkalmazások és technológiák olyan feltörekvő képességek birtokában vannak, melyekről a legtöbb felhasználó úgy gondolja, hogy azok az emberek kizárólagos felségterületébe tartoznak. Ahogy a szervezetek ezen képességeket implementálják, kiemelten fontos, hogy már a tervezési fázisban körültekintően kitérjenek a felhasználókkal történő interakciókra és arra, hogy felmérjék, hogy milyen hatással lesznek az intelligens alkalmazások a bizalomra. Számos vállalat számára az MI gyökeres pozitív változást, és így bevételnövekedést vagy költségcsökkentést eredményezhet, a bizalom hiánya azonban akadályt gördíthet az ambiciózus projektek elé.” – mondta Dr. Barta Gergő.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ezzel a fintech újdonsággal növelik bevételüket a webáruházak

Akár húsz százalékos extra forgalomnövekedést is generálhat a webshopokban a Magyarország vezető fintech cége által fejlesztett, egyedülálló, saját brandre szabható részletfizetési megoldás.

2024. május 23. 12:59

Az AI forradalmára fókuszál a HONOR a VivaTech 2024-en

A HONOR bemutatta legújabb AI fejlesztéseit a párizsi VivaTech rendezvényen. Európa egyik legnagyobb tech- és innovációs eseményén a vállalat bemutatta újszerű, készülékalapú mesterséges intelligencia koncepcióját, és a négyrétegű AI stratégiáját. Ezzel együtt bejelentette, hogy a Google Clouddal készülő generatív AI fejlesztése új szintre emeli a felhasználói élményt.

2024. május 22. 19:26

Már lehet jelentkezni a Yettel és az Óbudai Egyetem közös ösztöndíjprogramjára

Május 22-től lehet jelentkezni a Yettel és az Óbudai Egyetem IT és mérnöki területen tanuló nők számára meghirdetett ösztöndíjprogramjára. Az ösztöndíj a diákok tudományos terveinek megvalósításához járul hozzá; a program keretösszege egy évre összesen 5 millió forint és szemeszterenként 4 diák nyerheti el.

2024. május 22. 17:48

Jövőbe mutató megoldások a 10. Smart Factory ConnAction konferencián

Az ipar 4.0 koncepciója több mint egy évtizede tartja izgalomban a termelővállalatokat. Ez idő alatt az ipari termelés digitalizálása és automatizálása, valamint az okos gyártás és az innovatív technológiák használata az egyik legnépszerűbb témává vált, amely még a mindennapi beszélgetésekben is megjelenik. 

2024. május 22. 16:05

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Utazási konferencia az Angyalok városában

Minden második magyar internetező volt már áldozata kibertámadásnak

2024. május 22. 14:37

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17