Mobilitás a szoftverek korában

forrás: Prím Online, 2023. május 4. 15:51

Minden eddiginél több innováció valósul meg az autóiparban a bitek és a bájtok segítségével. A Bosch az autóipari beszállítói üzleti területének átszervezésével reagál a szoftveralapú autóipari fejlesztések irányába mutató trendre. 

A Robert Bosch GmbH-n belül a Bosch mobilitás a jövőben önálló üzleti szektorként működik, ismertette Stefan Hartung, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának elnöke a Bosch csoport éves sajtótájékoztatóján. A vállalat célja, hogy a meglévő és az új ügyfelek igényeit egyetlen forrásból, testreszabott technológiákkal még jobban és gyorsabban tudják kiszolgálni. Világszerte 66 országban, több mint 300 telephelyen mintegy 230 000 munkatárssal a Bosch mobilitás a Bosch négy üzleti szektora közül a legnagyobbnak számít. 

 

Stefan Hartung

 

„A szoftverek nem csupán azt változtatják meg, hogyan használjuk az autót és hogyan éljük meg az autózást a jövőben, hanem már az autók fejlesztését is. A Bosch egy ideje már szoftvervállalatként tekint magára a mobilitás terén is. Most, az ügyfelek igényeire reagálva, szervezeti struktúránk úgy változik, hogy tükrözze ezt, és utat nyisson a további növekedésnek” – mondta Dr. Markus Heyn, a Bosch igazgatóságának tagja és az ötfős Bosch mobilitás szektor igazgatóságának újonnan megválasztott elnöke. Szervezeti szempontból az üzleti szektor egyes területeit 2024. január 1-jétől átalakítjuk, és minden divízió horizontális, több divízión átívelő feladatokat is kap majd. A Bosch célja, hogy mobilitási megoldásaival 2029-re több mint 80 milliárd eurós árbevételt érjen el.

 

Az évtized közepétől várható a szoftveralapú járművek első hulláma

 

Ennek a növekedésnek az egyik pillére az autóipari szoftverek piaca lesz. A szoftveralapú járművek felé mutató tendencia miatt ez a piac 2030-ra várhatóan jelentősen meghaladja majd a 200 milliárd eurót. Ez háromszor annyi, mint 2020-ban volt. A Bosch ezen a piacon kétszámjegyű növekedést ért el. A szoftverfejlesztés egyre hangsúlyosabb szerepet tölt be az autóiparban. 2030-ra az autóipari K+F ráfordítások mintegy 30 százaléka a szoftverek fejlesztéséről szól. A Boschnál ez az arány már most magasabb. A Bosch mobilitás kutatás-fejlesztési területen dolgozó munkatársainak fele szoftvermérnök. A szoftveralapú járműveknek két komoly előnyük is van. Az egyik a fejlesztés gyorsasága: ahelyett, hogy éveket venne igénybe, a jövőben napok kérdése lesz az új funkciók bevezetése a már meglévő rendszerekben. A másik előny pedig a szoftver- és hardverfejlesztés szétválasztása, ami azt jelenti, hogy a szoftverfrissítéseknek köszönhetően hosszabb ideig megőrizhetjük az autók újszerű jellegét. „A járművezetők a világon mindenhol zökkenőmentesen szeretnék integrálni járműveiket a digitális világba. Mindannyian hozzászoktunk az okostelefonjaink állandó frissítéseihez és új funkcióihoz, most ugyanezt alkalmazzuk az autókra is.” – magyarázta Dr. Markus Heyn. A Bosch 2025-től számít a szoftveralapú járművek széles körben történő bevezetésére. 

 

 

Új autóipari fejlesztési trend tükröződik a Bosch szervezetben

 

A járműmozgás-menedzsment példája jól mutatja, hogy a Bosch mobilitás üzleti területének átszervezése és a több divíziót átfogó együttműködés miként mozdítja elő ezt az új trendet az autóipari fejlesztésekben. Ez az új vezérlési koncepció még gyorsabb és pontosabb munkát végez a járművek stabilizálásában. Nemcsak a fékrendszerek, hanem az elektromos hajtásláncok és az elektromos kormányrendszerek működésébe is be tud avatkozni. Lerövidíti a féktávolságot, így a vezetőnek lényegesen kevesebb korrekciós manővert kell végrehajtania. Mindez pedig növeli a közúti közlekedés biztonságát. Ennek a műszaki alapja az ESP10, a Bosch fékvezérlő rendszerének legújabb generációja, valamint a Vehicle Dynamics Control 2.0 szoftverfunkció. Az új vezérlőrendszernek nem kell az ESP vezérlőegység részét képeznie, hanem alternatívaként a jármű központi számítógépébe integrálható – és a jövőben önálló szoftvercsomagként is elérhető lesz. A Bosch a szoftveralkalmazások számának háromszoros, a felhőhöz hozzáférő alkalmazások számának pedig akár tízszeres emelkedésére számít.

 

Bosch: az autóipari hardver- és szoftverpiac sikeres szereplője

 

A szoftveralapú járművek kéz a kézben járnak egy új, központosított elektromos és elektronikus (E/E) architektúrával. A legújabb prémiumkategóriás járművekben több mint 100 vezérlőegység található. Még a mai kompakt kategóriájú járművek is 30-50 vezérlőegységgel rendelkeznek. „Arra összpontosítunk, hogy az elektronikus rendszerek összetettségét ellenőrizhetővé és a lehető legmegbízhatóbbá tegyük” – mondta Heyn. A jövőben jelentősen csökkenthető lesz a vezérlőegységek száma. Méghozzá úgy, hogy nagy teljesítményű számítógépeket használnak a különböző járműterületeken, mint például a pilótafülkében és a kapcsolódási funkciókban, a vezetéstámogató rendszerekben és az automatizált vezetésben, valamint a hajtásláncban. Ezért a Bosch egységes informatikai architektúrát fejleszt a teljes jármű számára – a felhőtől a központi járműszámítógépen át az egyes vezérlőegységekig. Ennek az egyik legnagyobb előnye az, hogy a Bosch a szoftverek és a hardverek területén egyaránt otthonosan mozog. Legyen szó fékekről, kormányrendszerekről vagy környezetbarát hajtásláncokról – ahol a Bosch technológiasemleges megközelítést alkalmaz üzemanyagcellákkal, akkumulátorokkal és hidrogénmotorokkal – a technológia és a szolgáltatások beszállítója egy helyen fejleszti és gyártja a modern járművek kulcsfontosságú alkatrészeit. Ez évente több mint 250 millió vezérlőegységet jelent, amelyek szintén a vállalat saját szoftverével vannak konfigurálva. A Bosch egy további, egyre fontosabbá váló területre specializálódott – a különböző forrásokból származó szoftverek integrálására, amely az autóipar és az IT-ipar együttműködéséből ered. A Bosch is rendelkezik ezzel az integrációs szakértelemmel, és autóipari beszállítói üzletágának átszervezésével tovább bővíti azt.

 

 

Az igazgatóság, a vezetők és a munkatársak közösen alakították ki az új struktúrát 

 

A Bosch mobilitás üzleti szektor igazgatósága az üzleti szektor új felépítését az egyes üzletágak munkatársaival és vezetőivel konzultálva határozta meg. Az átszervezés feltétele a munkavállalói képviselők részvételi jogainak tiszteletben tartása. Szervezeti értelemben az üzleti szektor a jövőben hét divízióból áll. Ezek közül néhányat újraszerveztek, és valamennyi üzletágban további horizontális felelősségi köröket hoztak létre. Az új Electrified Motion üzletág minden, elektromos motorral kapcsolatos tevékenységgel foglalkozik, a Bosch e-tengelytől az ülésbeállítókig. A Vehicle Motion terület a jármű dinamikájával foglalkozik, az ABS-től az ESP-n át a kormányzásig. A Power Solutions üzletág pedig a belső égésű motorok technológiáját, a mobil és helyhez kötött üzemanyagcellákat, az elektrolizátorokat és a hidrogénmotorokat kezeli. A divíziókon átívelő Computing Solutions terület pedig az automatikus parkolástól az automatizált vezetésig terjedő megoldásokon dolgozik. A Mobility Electronics a vezérlőegységek fejlesztését támogatja, ahogy a Bosch házon belüli félvezető-tevékenységeit is koordinálja. A Mobility Aftermarket pedig a pótalkatrészpiaccal és a Bosch Car Service márkafüggetlen autójavító hálózattal foglalkozik. Az E-Bike Systems üzletág rendszermegoldásokat szállít – beleértve a meghajtó egységeket, az újratölthető akkumulátorokat, az ABS-t és a csatlakoztatott kijelzőket – az elektromos kerékpárokhoz. A Bosch leányvállalata, az ETAS horizontális felelősséggel koordinálja az operációs rendszerek és a mérnöki eszközök hardver-diagnosztikai szoftvereit.

 

 

A Bosch mobilitás üzleti szektor igazgatósága

Dr. Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának tagja, a Bosch mobilitás üzleti szektor elnöke.

Andreas Dempf, a Bosch mobilitás igazgatóságának értékesítésért és ügyfeleiért felelős tagja.

Dr. Uwe Gackstatter, a Bosch mobilitás üzleti szektor igazgatóságának kereskedelmi ügyeiért felelős tagja. 

Klaus Mäder, a Bosch mobilitás üzleti szektor igazgatóságának operatív működésért – beleértve az összes gyárat és a minőséget – felelős tagja.

Dr. Mathias Pillin, a Bosch mobilitás üzleti szektor igazgatóságának technológiáért felelős tagja.

Kulcsszavak: mobilitás autóipar Bosch

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Hackerbiztos tanúsítványt kapott az LG Volkswagen számára kifejlesztett adó-vevő modulja

Az LG Electronics (LG) által a Volkswagen számára kifejlesztett, a járművek és a környezetük közötti kommunikációt lehetővé tevő V2X (vehicle-to-everything) megoldás megkapta az IT biztonság területén nemzetközileg elismert szabványnak számító Common Criteria (CC) tanúsítványt, a V2X kategóriában a világon elsőként. Ez az eredmény tovább erősíti az LG globális járműalkatrész-piacon betöltött vezető pozícióját, és rávilágít a vállalat fejlett képességeire a járművek kiberbiztonsága terén, amely terület egyre fontosabbá válik a hálózatba kapcsolt autók korában.

2024. augusztus 29. 16:51

A Volvo 300 elektromos teherautóra kapott megrendelést a DSV-től

A Volvo Trucks és a DSV globális logisztikai vállalat 300 elektromos nehézkategóriás tehergépjárműről szóló együttműködési megállapodást írt alá. Ez az üzlet a Volvo elektromos teherautók eddigi legnagyobb kereskedelmi megrendeléseinek egyike. A megrendeléssel a DSV az egyik legnagyobb elektromos nehézkategóriás tehergépjármű-flottával rendelkezik Európában.

2024. augusztus 27. 18:20

Elektromos hajtásláncot terveztek az Audi Development Camp résztvevői a Széchenyi-egyetemen

Véget ért a negyedik alkalommal megrendezett Audi Development Camp, a győri Széchenyi István Egyetem és az Audi Hungaria rövid képzési programja. A mikrotanúsítványt nyújtó egyhetes kurzus során a húsz országból érkezett hallgatók egy elektromos jármű hajtásláncának szimulációjával foglalkoztak.

2024. augusztus 26. 09:56

Új mobilitási igények, új díjcsomag a GreenGonál

A GreenGo új, kifejezetten a 25 év alatti felhasználók számára készült díjcsomagja jelentős kedvezményeket kínál a fiataloknak, miközben ismét megerősíti az autómegosztó értékvállalásait és a kezdetektől kijelölt irányt. Az új díjcsomag bevezetése, és az, hogy a regisztrációhoz mostantól nem szükséges egy évnél régebbi jogosítvány, válasz a fiatal felhasználók számának növekedésére és közlekedési preferenciáik, szokásaik változásaira.

2024. augusztus 22. 13:31

Bridgestone abroncsokon gurul a Lamborghini új szuperautója

A Bridgestone-t választotta a Lamborghini legújabb hibrid nagy teljesítményű elektromos járműve (HPEV), a vadonatúj Lamborghini Temerario kizárólagos gumiabroncs-partnerének. A Lamborghini „hivatalos műszaki partnere” által, a Bridgestone egyedülálló virtuális abroncsfejlesztési technológiájával (VTD) tervezett új gumiabroncsok a versenypályától a kihívást jelentő téli körülményekig csúcsteljesítményt nyújtva elégítenek ki minden vezetői igényt.

2024. augusztus 21. 17:13

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megújult fizetési felülettel erősíti tovább pozícióját az online fizetési piacon a Barion

2024. augusztus 25. 15:34

Indul az Azonnali Fizetési Rendszer 2.0

2024. augusztus 14. 10:27

Már több, mint 1,2 milliót lopnak el egy-egy család számlájáról a csalók

2024. augusztus 13. 12:03

Hogyan védhetjük ki a gyakori Booking.com átveréseket?

2024. augusztus 7. 10:33