Robotoknál is megfordul az online rendelt csomagunk, mielőtt hozzánk kerül

forrás: Prím Online, 2023. július 11. 14:18

Mi történik, amikor egy webshopban megnyomjuk a megrendelés gombot? Ki és hogyan dolgozza fel a kérésünket és hogyan jut el az ajtónkig a csomagunk ilyen gyorsan? Az Euronics logisztikai vezetője most elárulja, mi zajlik a színfalak mögött – és azt is, hogyan lehet ingyenes a következő kiszállításunk.

Böngészés, válogatás, megrendelés – csupán néhány kattintás, és hamarosan egy futár már meg is jelenik az online kiválasztott termékünkkel az ajtóban. A hazai webes kereskedelem forgalma évről-évre bővül – 2022-ben például 8 százalékkal 1,378 milliárdra nőtt 2021-hez képest a Reacty Digital éves felmérése alapján. Tavaly összesen 79 millió megrendelést adtunk le online, a gyors kiszolgálás hátterében működő komplex logisztikai gépezetre azonban kevesen gondolunk.

 

 

Ez történik, ha a weben rendelünk

 

Amikor egy webshopban megrendelünk egy terméket, a raktári dolgozó meghatározott időközönként értesítést kap, ami alapján megkeresi az árut és összekészíti a rendelést. Ez a folyamat a termék típusától és méretétől függően eltérő lehet és eltérő eszközöket igényel. Az Euronicsnál a kis méretű termékek automata raktárban vannak, ahol egy robot viszi oda a szekrényt a kiszedő állomás elé, és erről veszi le a terméket a raktáros. Ez után címiratot nyomtatnak, becsomagolják a terméket és minden nap a meghatározott időpontban átadják a futárnak, aki elviszi a vásárlóhoz.

 

„Az előző nap leadott webes rendelések összekészítése reggel kezdődik, ezeket délben átadjuk a futárnak. A raktárközpontunk Pest vármegyében, Üllőn van – így a délelőtt 11 óráig beérkezett rendeléseket akár még aznap teljesíteni tudjuk budapesti cím esetén. Azoknak, akik online rendeléskor valamelyik boltba kérik a kiszállítást, nem futárszolgálattal, hanem az üzletbe szánt egyéb termékekkel együtt jut el a csomagja a célhelyre. Ez az oka annak, hogy bolti kézbesítéskor ingyenes átvételi lehetőséget tudunk biztosítani” – árulta el Hunyady László, az Euronics értékesítési és operációs igazgatója.

 

 

Azért szeretünk egy márkát, mert azt látjuk a boltokban?

 

Az online vásárlás nem csak kényelmes, de előnyös is: míg az üzletek választékát a fizikai korlátok végessé teszik, az online tér gyakorlatilag végtelen, éppen ezért a forgalmazók webes kínálata a többszöröse is lehet az üzletekben látható készletnek. Hunyady László elárulta, az Euronics esetében a webáruház portfóliója adott esetben akár a négyszerese is lehet egy-egy bolt kínálatának.

 

A kínálat összetételét viszont szintén számos tényező befolyásolja. „Folyamatosan figyeljük a vásárlók igényeit, a beszerzési és konkurens árakat, és a saját költségeinket is” – árulta el Hunyady László. „A kínálat összeállításakor nem mindegy például az sem, hogy milyen márkáról van szó, ezért folyamatosan figyeljük a magyar vásárlók márkapreferenciáit is. E tekintetben alkalmanként fordított hatások is érvényesülnek: amely márkára nagyobb hangsúlyt helyezünk, az lesz végül a vásárlók körében népszerűbb. Ez egy oda-vissza folyamat, aminek mind részesei vagyunk.”

 

 

Miért nincs készleten a legújabb eszköz, amit szeretnék?

 

Annak meghatározása, hogy milyen termékből mennyit érdemes berendelni egyszerre, Hunyady László szerint rendkívül összetett feladat. „Sok évnyi tapasztalattal a hátunk mögött már viszonylag pontosan meg tudjuk jósolni, hogy egy-egy szezonban mire lesz kereslet. Figyeljük a termékkategóriák éves szezon indexét, és a GfK piackutató adatai alapján a piac méretét és annak változásait is” – mondta el. 

 

Természetesen egyes speciális tényezők – szállítási nehézségek, járványhelyzet, infláció stb. – ezt befolyásolhatják, de ezek általában csak átmenetileg módosítják az összképet. A megszokott kategóriák berendelése mellett a hazai forgalmazók is hamar lecsapnak egy-egy innovatív, új termékre, ilyenkor a partnerekkel együtt kalkulálják a várható fogyást, amit jóval nehezebb megállapítani, mint a már bejáratott termékkörökét. Éppen ezért történhet meg, hogy egy újonnan kiadott termék keresésekor nem találjuk azt készleten, ha nem voltunk kellően gyorsak.

 

Akár fél év is lehet, mire a gyártósorról a felhasználóhoz kerül egy termék 

 

„A hazánkban kapható műszaki cikkek többsége nem Magyarországon készül, érkeznek hozzánk Szlovéniában, Törökországban, Lengyelországban és Kínában gyártott eszközök is” – árulta el a vezető. Az, hogy milyen úton érkeznek meg a termékek, esetenként változó, de gyakorlatilag a ma létező összes szállítási forma szükséges a folyamathoz: a cikkek repülőn, hajón, vasúton és közúti teherszállítással jutnak el célpontjukig. Az Euronics központi raktárában egyes termékek csupán egyetlen napot töltenek, de a Távol-Keletről nagy mennyiségben berendelt eszközök akár 6 hónapot is pihenhetnek itt, hiszen a jelentős raktárkészlet garantálja, hogy a vevők tartósan a legkedvezőbb áron érhessék el az egyes árucikkeket a vezető elmondása szerint. 

 

Az Európában gyártott termékek nagyjából 3-6 hét alatt jutnak el hazánkba, az ázsiai régióból származók esetében viszont a boltokba, webáruházakba kerülésig akár 3-6 hónap is eltelhet. Éppen ezért a hazai boltoknak egy szezon – például a nyári ventilátor- és hűtőszezon – előtt akár több mint egy évvel meg kell tervezniük, miből hány darabot rendeljenek. Ez egy szép logisztikai feladat.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Dizájnkiállításon és konyhai szakkiállításon is megmutatja magát a Samsung

A Samsung két milánói eseményen vesz részt idén áprilisban. A vállalat az EuroCucina 2024 konyhai szakkiállításon az összekapcsolt otthonok jegyében mutatja be új, prémium konyhai eszközeit és az életstílust, amit a készülékek kínálhatnak. A Milánói Design Hét Fuorisalone 2024 eseményén rendezett dizájnkiállításán pedig művészileg is megmutatja a látogatóknak a vállalat formatervezési filozófiáját.

2024. április 15. 19:32

Ez lehet a rohamosan terjeszkedő olcsó kínai webshopok igazi ellenfele

Miközben az olcsó, kevésbé minőségi árut kínáló kínai cégek gőzerővel árasztják el Európát a termékeikkel, egyre többen fordulnak egy új alternatív vásárlás felé. Ez a jelenség a közösségi finanszírozás megjelenése az online vásárlásban, ami a prémium és luxus színvonalat teszi elérhetővé. Az alacsony ár mindkettőben közös, eredményben viszont drasztikusan eltér egymástól a kétfajta vásárlás.

2024. április 15. 17:59

10 NASA találmány, melyek ma már hétköznapinak számítanak

Morzsaporszívó, babatápszer, láthatatlan fogszabályzó. Ma már hétköznapinak számító eszközök, melyekről nem is gondolnánk, hogy a világ legnagyobb űrügynöksége, a NASA áll kifejlesztésük mögött. A National Geographic összegyűjtött 10 olyan forradalmi találmányt, melyet a kezdetekben az űrkutatásban használtak, de később gyökeresen alakították át az emberek életét.

2024. április 15. 16:21

2023-ban harmadjára ért el platina minősítést a Bridgestone

A Bridgestone EMEA (Európa, Közép-Kelet és Afrika régió) ismét megkapta a platina minősítést a neves fenntarthatósági értékelő platform, az EcoVadis által. A szervezet 2023-ban már a harmadik egymást követő alkalommal nyerte el az EcoVadis legmagasabb besorolását, amivel a Bridgestone EMEA az EcoVadis által világszerte 220 iparágban értékelt 130 000 vállalat legjobb 1 százalékba került.

2024. április 15. 16:21

Júniusban érkezik Magyarországra a Lenovo Legion Tab Android Gaming Tablet

A Lenovo bejelentette, hogy a Lenovo Legion Tab júniusban Magyarországon is elérhetővé válik. A 8,8 hüvelykes Android táblagép – amely a modern mobilos játékosok számára készült – áthidalja a PC és a mobiljátékok közötti szakadékot, egyúttal elérhető és kényelmes megoldást kínál a kiemelkedő játékélményt kereső játékosok számára.

2024. április 15. 14:43

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09