Erre nem számítottunk – megtorpant az online kiskereskedelem
Az idei II. negyedévben mind értékben, mind a vásárlások számában visszaesett az online boltokban bankkártyával fizetett tranzakciók száma az év első három hónapjához képest. Ennek ellenére minden 5. bankkártyával itthon fizetett forintot webshopokban költünk el – derül ki a BiztosDöntés.hu összeállításából.
Egyéb iparági felmérések mellett immár a hazai bankkártya adatok is azt bizonyítják, hogy megtört a hazai online kiskereskedelem bővülése. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb statisztikái szerint az idei év második negyedévében közel 456 ezerrel kevesebbszer vásároltak hazai internetes boltokban a magyarok kártyájuk segítségével, mint az első negyedévben – hívta fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Ez azt jelenti, hogy a korábban megszokott éves szinten 20-30 százalékos növekedés 14 százalék alá szorult.
A tranzakciók értékében is visszaesés következett be: a webshopokban a II. negyedévben elköltött közel 820 milliárd forint 18 milliárd forinttal marad el az első negyedévi adatoktól.
Mindezt a BiztosDöntés.hu szakértője szerint azzal érdemes összehasonlítani, hogy a bankkártyákkal történő fizikai vásárlások száma ugyanakkor 2023. II. negyedévében több mint 38 millió darabbal nőtt és a magyar bankkártya történelemben először haladta meg a 400 milliós határt. A közel 407 millió tranzakcióban 3 733 milliárd forint értékben fizettek bankkártyával árut vagy szolgáltatást a magyarok. Ez az érték közel 300 milliárd forinttal múlja felül az első negyedév adatait.
A fizikai kereskedésekben a bankkártyás vásárlások esetében a piac továbbra is 24 százalékos növekedést tud felmutatni a tranzakciók értékében. Ennek fényében lehet érdekes az, hogy a hazai online kereskedő helyek forgalma visszaesésben van – hívta fel a figyelmet Gergely Péter, aki szerint már csak azért is bővülésről kellene beszélni, mert a felmérések szerint az online kereskedelemben már múlóban van a bizalmatlanság a bankkártyás fizetésekkel szemben: aki utánvéttel rendeli meg az árut, az is túlnyomórészt bankkártyával fizet a futárnál.
Nő a webshopok száma
A forgalom visszaesése azért is furcsa, mert egyre több webshop kínálja szolgáltatásait. Az idei első félév végén éves szinten már közel ötödével több, 40 636 online kereskedőnél lehetett rendelni, a bankkártyát elfogadó webshopok száma az utolsó negyedévben is 2 315 egységgel bővült.
100-ból 22 forintot a neten költünk el
A most tapasztalt visszaesés ellenére a hazai bankkártyás fizetések több, mint ötöde már az online térben zajlik, minden 100 forintból 22-őt az interneten költünk el – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu szakértője.
Gergely Péter szerint a webshopok alapítását az is alátámaszthatja, hogy az egy bankkártyás vásárlásra jutó összeg közel kétszerese a boltokban lebonyolított fizetésnek: míg a fizikai kereskedőknél 9 172 forintot fizettünk átlagosan egy-egy vásárláskor bankkártyával, addig az internetes átlagos kosárérték 17 954 forint volt.
Kapcsolódó cikkek
- Ezreket spórolhatunk az iskolakezdésnél a könyveken, ha jól használjuk a keresőt
- A magyarok több mint fele használ ár-összehasonlító oldalakat online vásárlás során
- CBRE: Az e-kereskedelem egyre nagyobb teret hódít
- Egyre több ellenőrzést indít az adóhatóság az e-kereskedelemben
- Új fizetési kapu magyar e-kereskedőknek
- GLAMI: a 12-26 éves korosztály diktál az online divatkereskedelemben
- A kisboltok sorsára juthatnak a magyar webshopok
- Az IzzyPay segítségével bővülhetnek a Shoprenter online áruházai
- Egyre gyakoribbak az online adatlopások és átverések a neten
- A jó árú élelmiszereket és gépeket keresték a vásárlók 2022-ben
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újra platina minősítést szerzett a Bridgestone
A Bridgestone EMEA 2024-ben már a negyedik egymást követő évben nyerte el a vezető globális fenntarthatósági értékelő platform, az EcoVadis legmagasabb, „platina” minősítését, amellyel a világszerte értékelt mintegy 130 000 vállalat közül a legjobb egy százalékba került.