Black Friday és karácsony – mire figyeljünk az online vásárlásnál?

forrás: Prím Online, 2023. november 13. 11:27

„Már csak 5 darab elérhető a termékből.” Ismerős ez a mondat? A karácsonyt megelőző időszakban egyre jellemzőbb, hogy az ünnepi vásárlást online intézzük. Attól kezdve azonban, hogy elkezdünk árucikkek után böngészni a webshopokon vagy a közösségi piactereken, egészen a csomag megérkezéséig számos apróságra kell odafigyelnünk, hogy valóban a számunkra legmegfelelőbb terméket válasszuk, és közben ne legyünk csalás vagy adathalászat áldozata. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) összegyűjtötte az online vásárlással és a csomagkézbesítéssel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.

 

Ne hagyjuk magunkat befolyásolni a döntésünkben!

 

Számos webshop alkalmaz úgynevezett sötét megoldásokat (dark patterns), amelyekkel tisztességtelen módon, az emberi psziché jellemzőit kihasználva befolyásolják a döntéseinket. „Már csak 5 darab elérhető.” „Még 22 ember nézi ezt a terméket.” Teljesen érhető, ha az ilyen és ehhez hasonló sürgetés láttán gyorsabban kattintunk a kiválasztott termékre. Ilyenkor hajlamosabbak vagyunk nem megalapozott vagy akár kifejezetten hátrányos döntést hozni, például nem nézünk meg más termékeket vagy más weboldalakat az árak összehasonlítása érdekében.

 

Amit fogyasztóként tehetünk, hogy az online vásárlás esetén is időt szánunk a döntési helyzetek felismerésére, lehetőségeink átgondolására akkor is, ha nagyon gyorsan szeretnék hozzájutni a kívánt termékhez.

 

Ellenőrizzük, hogy megbízható-e a weboldal

 

Legyünk körültekintőek a weboldal kiválasztásánál is, az eddig ismeretlen, de a kiemelkedően kedvező ajánlatokat kínáló webáruház vagy online piactéren talált eladó esetén is javasolt megbizonyosodni annak megbízhatóságáról. Ellenőrizzük a kereskedőket, olvassuk el a véleményeket, tájékozódjunk. Csökkentjük a kockázatot, ha előre utalás helyett az utánvételes fizetést választjuk. A frissen regisztrált, „előéletmentes” eladó is gyanús lehet. Mindig ellenőrizzük, hogy az eladóhoz vagy a termékhez vannak-e felhasználói értékelések és vélemények.

 

Webáruházaknál mindig nézzük meg a webhely URL-jét. Ha https:// helyett csak http://-vel írják, máris gyanakodjunk, az „s” ugyanis a biztonságot jelenti. Ha a böngésző címsorában egy biztonságos webhelyen (https) egy lakatot is látunk, az jó jel. Ahol viszont nincs lakat, ott se nevet, se jelszót, se bankkártyaadatot ne adjunk meg.

 

Feepik

 

Csomagra várva

 

Számoljunk azzal, hogy karácsonyhoz közeledve egyre fokozottabb lesz a csomagforgalom, ezért érdemes az online vásárlásokat is minél korábbra időzíteni, hogy a kiválasztott termék időben megérkezhessen. A megrendelés során érdemes megadnunk telefonszámot, e-mail-címet, hogy a kézbesítésről a szolgáltató értesítést tudjon küldeni, illetve szükség esetén fel tudja venni velünk a kapcsolatot.

 

Ma már sok esetben lehetőség van arra, hogy a postai szolgáltatótól kapott előzetes értesítésben egy előre megadott linkre rákattintva módosítani tudjuk a kézbesítés időpontját, helyszínét, a fizetés módját, az értesítési telefonszámot, és akár vissza is utasíthatjuk a küldemény kézbesítését. Az értesítés általában tartalmazza a nyomkövetési linket is, ahol utánanézhetünk küldeményünknek.

 

Amikor már megrendeltük a csomagot, gyanakodjunk, ha a futárszolgálat üzenetének tűnő SMS vagy e-mail szövege magyartalannak tűnik, az e-mail feladójának címe eltér a futárszolgálat hivatalos e-mail-címétől, vagy az üzenetben található link nem a futárszolgálat hivatalos oldalára navigál. Ezekre a linkekre kattintva ugyanis könnyen adathalász weboldalakon találhatjuk magunkat.

 

Kézbesítés helyett csomagunk kiszállítását csomagautomatába, csomag- vagy postapontra is kérhetjük. A csomagautomaták gombamódra szaporodnak, jelenleg az NMHH nyilvántartása szerint összesen 3300 db automata működik Magyarországon.

 

Ha külső sérüléssel érkezik meg a csomag, arról mindenképpen szólni kell a futárnak, aki a kézbesítési okiraton jelzi a sérülést. Ha csak felbontás után derül ki, hogy sérült vagy hiányos az áru, akkor a címzett a kézbesítést követő három munkanapon belül tudja a postai szolgáltató felé a sérülés tényét írásban jelezni és jegyzőkönyvbe vetetni. Ilyenkor a kártérítési igényt is jelezni lehet.

 

Ajándékok online beszerzése harmadik országból

 

Ha a Távol-Keletről, az Egyesült Királyságból vagy más EU-n kívüli országból szeretnénk beszerezni a kiszemelt ajándékot, tartsuk szem előtt, hogy 2021. július 1-től minden ún. harmadik országból érkező e-kereskedelmi postai küldemény automatikusan ÁFA-kötelessé vált és vámeljárás alá esik. Ez azt jelenti, hogy az Európai Unió valamennyi országában megszűnt az unión kívülről érkező, 22 euró alatti áruk áfamentessége, a 150 euró feletti értékűekre pedig – a korábbiakhoz hasonlóan – vámot is kell fizetni. Az EU-ba érkező, árutartalmú küldeményekre minden esetben vámáru-nyilatkozatot kell benyújtani, és a postai szolgáltató a 150 euró érték alatti küldemények vámkezelését, vám elé állítását a NAV-val közösen kialakított, speciális vámkezelési eljárásban, automatikusan végzi. Tehát a vámkezelés külön címzetti megbízás nélkül történik. Nemzetközi küldemények esetén éppen ezért fontos, hogy tisztában legyünk a megváltozott vámkezelési és ÁFA-szabályokkal, hogy a karácsony tényleg gondtalan és örömteli legyen.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01