Kyndryl: Itt az ideje az átfogó digitalizációnak az egészségügyben
A Kyndryl, a világ legnagyobb IT-infrastruktúra-szolgáltatójának szakértői megvizsgálták az informatika és információ-technológia egészségügyi felhasználásának legfontosabb trendjeit. Az elemzés alapján 2024-re készítettek előrejelzést a jövőnket is alakító folyamatokról.
Az egészségügyi ágazatra világszerte óriási nyomás nehezedik a növekvő költségek és a munkaerőhiány miatt. A technológia segíthet e hiányosságok kezelésében, és támogathatja az ágazatot a rendelkezésre álló erőforrások jobb kihasználásában.
Az egészségügyi folyamatok fejlesztését gyakran a pénzügyi szükségszerűség vezérli, de a cél mindenhol az, hogy nagyobb értéket hozzanak ki az információs technológia segítségével, amely bizonyítottan növeli a hatékonyságot, a biztonságot és a megbízhatóságot. A digitális technológia személyre szabottabbá teheti az egészségügyi szolgáltatásokat, megakadályozhatja az egészségügyi költségek növekedését, csökkentheti az ellátásban mutatkozó egyenlőtlenségeket, és megkönnyítheti az egészségügyi szolgáltatók munkáját.
Számos egészségügyi vezető már most is fontolgatja, hogyan lehetne a mesterséges intelligenciát beépíteni a napi működésbe, abból a célból, hogy a kommunikáció és az egészségügyi folyamatok irányítása gördülékenyebbé váljon a betegek, az ápolók és az orvosok számára egyaránt. Várhatóan az elkövetkező években a generatív mesterséges intelligenciát egyre többet használják majd a legfejlettebb egészségügyi rendszerekben.
A mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségek kiaknázása során elengedhetetlenül fontos a megbízható adatstratégia, mivel annak hatékonysága közvetlen összefüggésben áll a bevitt adatok minőségével. Az AI megfelelő működéséhez erős alapok szükségesek, ehhez aprólékos figyelem kell tiszta és jó minőségű adatok megszerzése érdekében.
Az új technológiák elfogadásának van egy másik oldala is: elengedhetetlen, hogy az innovációkat erős kiberbiztonsági intézkedésekkel ellensúlyozzuk. Fennáll ugyanis annak a veszélye, hogy a rendkívül érzékeny adatok rossz kezekbe kerülhetnek.
Izbéki Csaba, a Kyndryl Hungary igazgatója elmondta, hogy a COVID világjárvány idején az informatikai megoldások használata az egészségügyben sokkal szélesebb körűvé és elfogadottabbá vált. Az akkoriban gyorsan bevezetett rendszerek nem feltétlenül voltak koherensek és rendszerszemléletűek, hanem a válságra reagálva, a gyorsaságra és az adott feladatra koncentrálva vezették be őket. E tapasztalatok alapján, és az egészségügyi informatika felemelkedésének lendületét megragadva azonban most már eljött az idő és a lehetőség a további átfogó digitalizációra az egészségügyben.
A Kyndryl megállapításai összhangban vannak a Világbank nemrégiben közzétett jelentésével. A jelentés szerint a digitális technológia megerősítheti az egészségügyi rendszereket, javíthatja az egészségügyi finanszírozást és a közegészségügyet, valamint növelheti a hozzáférést a hátrányos helyzetű csoportok számára. A jelentés kiemeli, hogy a digitális technológia és az adatok különösen értékesek a krónikus betegségek megelőzésében és kezelésében, a fiatal és az idősödő népesség ellátásában, valamint a jövőbeli egészségügyi vészhelyzetekre és az éghajlatváltozás okozta egészségügyi kockázatokra való felkészülésben.
Kapcsolódó cikkek
- Egészségügyi siker: A világ legjobbjai közé került a magyar MI műhely
- K&H: a digitalizáció áll a cégek figyelmének középpontjában
- Bio anyagok, virtuális valóság és 3D nyomtatás – a fogászat is a digitalizáció útján?
- Szlovákiát is meghódította a magyar online bőrgyógyászati klinika
- A vállalati digitalizáció nem technológia, hanem nyitottság kérdése
- Hazánkban is egyre több orvos munkáját segíti a mesterséges intelligencia
- Várható trendek és változások az egészségügyben
- A német orvosok már applikációkat is felírhatnak a betegeiknek
- Órákon belül választ ad a bőrbetegek problémájára egy magyar fejlesztés
- Digitalizáció a KKV-knál - ahogy a mesterséges intelligencia látja
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
700 ezer felhasználó, havi 2 millió utalás a K&H mobilbankjában
Januárban már hétszázezer mobilbanki ügyfél vette igénybe a K&H díjnyertes appját. A tavaly a digitálisan élenjáró bankoknak adott Digital Innovator UX 2024 díjat elnyerő mobilbanki alkalmazásban havonta kétmillió utalást végeznek a felhasználók, akik saját értékeléseik szerint is szeretik, szívesen használják az applikációt. A mobilbank népszerűségét fokozza Kate is, hiszen a K&H éjjel-nappal elérhető digitális asszisztense kétszáz funkcióval rendelkezik, ami sokkal kényelmesebbé teszi a bank és biztosító ügyfelei számára pénzügyeik intézését.
AI Tour Budapest: így alakítja át az üzletet a mesterséges intelligencia
A Microsoft ingyenesen elérhetővé tette a Copilot Chat-et, hogy ezzel is hozzájáruljon a mesterséges intelligenciára épülő megoldások elterjedéséhez. Azok az üzletemberek és informatikai szakértők, akik február 5-én részt vettek a Microsoft AI Tour budapesti eseményén, első kézből tájékozódhattak róla, hogyan formálja át az AI a munkahelyeket, a mindennapokat és a kiberbiztonság területét. Mint elhangzott, Magyarország ez utóbbi tekintetben kimondottan veszélyeztettnek minősül, mivel nálunk a kibertámadások okozta kárérték kétszer olyan ütemben növekszik, mint a világátlag.