Informatika: brutális versenyhátrányban a magyar bankok

forrás: Prím Online, 2015. április 17. 17:20

Miközben a bankokkal szemben az ügyfelek egyre komolyabb elvárásokat támasztanak, a Magyarországon működő pénzintézetek nehéz helyzetben vannak a más piacon tevékenykedő versenytársakkal szemben. Míg egy magyarországi bank informatikai büdzséjének 40-55%-át is felemészti a szabályozás, addig máshol, például Szlovákiában csak 5-10%-a megy el erre. Éppen emiatt kulcsfontosságú, hogy a lehető legmagasabb szintű ügyfélélményt nyújtsák a digitális fejlesztések, ez pedig nem könnyű feladat - derült ki a Portfolio Pénzügyi IT konferenciáján.

MNB: jön a még gyorsabb átutalás


2015. szeptember 7-től tovább gyorsul az átutalások rendszere Magyarországon - jelentette be Bartha Lajos, az MNB igazgatója a Portfolio mai Pénzügyi IT konferenciáján.

Az MNB adatai alapján az igazgató bemutatta, hogy ma Magyarországon átlagosan 2 óra 5 perc szükséges ahhoz, hogy a pénz megérkezzen egyik bankétól egy másik banknál vezetett számlára. Ezt a 2012. július 1-án bevezetett napon belül forintátutalás rendszerével sikerült elérni.

 


Az MNB azonban tovább szeretné gyorsítani az átutalásokat: a jelenlegi 5 ciklus helyett 10 ciklus lesz minden hétköznap, és kitolódik az üzemidő: a jelenlegi 8.30-16.30 közötti időszak helyett 7.30-17.00 órai ciklust használnak majd szeptember 7-től. Az előző napi zárás után beadott főként lakossági átutalások így korábban megérkeznek a kedvezményezetthez, ami pedig főleg vállalatok számára érdekes: meghosszabbított záró időpontig adhatnak megbízásokat.


Egyelőre az éjszakai és hétvégi megbízások továbbra is várakozni fognak, de hosszabb távon az azonnali átutalás bevezetése a cél Bartha Lajos szerint. Ez számos európai országban (Svédország, Dánia, Egyesült Királyság, Lengyelország) működik már, Olaszországban pedig folyamatban van a bevezetése.

Informatika: brutális versenyhátrányban a magyar bankok


Nem csak a magyar bankszektor, az európai és amerikai is szenved a szabályozásoktól, de eközben a technológiai fejlődés nem áll meg, az ügyfelek részéről pedig egyre komolyabb elvárások érkeznek. Eközben a más iparágból érkező szereplők is veszélyeztetik a bankok bevételeit. Ilyen helyzetben érdemes az ügyféligényeket pontosan felmérni, ebben például az adott intézmény összes alkalmazottjának bevonása is segíthet. A szokatlan lépések is célravezetők lehetnek, például az mBank egy olyan online piacteret hozott létre, amelyen pénzügyi termékek között válogathatnak az ügyfelek - hangzott el Kókai János, a BCS pénzügyi szektor igazgatójának panelfelvezető előadásában.


Harmati László, az Erste Bank vezérigazgató-helyettese szerint a bankok digitalizációjának egyik legnagyobb korlátja, hogy rengeteg pénzt költ a szektor a szabályozói megfelelésre.


Az informatikai fejlesztésekre rendelkezésre álló költségvetési keret az Ersténél 40-55% közötti arányban szabályozói projektekre ment el az utóbbi években, miközben Szlovákiában 5-10% ez az arány.


A panelbeszélgetés tagjai szerint most a tabletes, mobilos, de a hagyományos ügyintézési csatornákhoz is integrált megoldások fejlesztése a legfontosabb. Pap Gyula, az MFB informatikai ügyvezető igazgatója szerint ugyanakkor az új megoldások egyelőre nem egyszerűsítik, hanem sokkal inkább bonyolítják a banki informatikusok munkáját.


Heiszmann Gábor, a CIB informatikai igazgatója elmondta, hogy egy felmérés eredményei szerint Észak-Amerikában a népesség 43 százaléka úgy gondolja, hogy a bankjának fogalma sincs, ő mit akar, 33 százalék szerint a bankja azt sem tudja, hogy mik a pénzügyi céljai. Pedig a személyre szabott kiszolgálás, ha jól ismeri az adott pénzintézet az ügyfelek igényeit, bármilyen csatornán keresztül nyújtható. Ehhez az adott csatornán keresztül érkező információk megismerése és elemzése viszont elengedhetetlen - mondta Gupta Sanyaj, a T-Systems Magyarország üzleti intelligencia és információmenedzsment megoldások ágazati igazgatója.


Az ügyfelek ugyanis nem mindig tudják, hogy milyen termékre vagy szolgáltatásra vágynak, ezért ez különösen fontos. Harmati László megemlítette a Westel 1994-ben elvégzett felmérését,amelyben azt kérdezték, hogy használná-e szöveges üzenet továbbítására a mobilját, 99 százalék nemet mondott erre. Tehát az ügyfél nem mindig tudja, mire van szüksége.


Kurtisz Krisztián, az Uniqa igazgatósági tagja szerint a pénzintézetek egyszerűen nem elég bátrak. Vannak olyan startupok, akik egyes üzleti részeket, szeleteket lehasítanak a pénzintézetektől. Próbáljuk a folyamatokat digitalizálni, de amíg a bankok és biztosítók nem változtatnak a most működő üzleti logikán és termékeken, addig nagy veszélyben vannak - tette hozzá.


Egy felmérés szerint például az emberek 70%-a inkább megy el a fogorvosához, mintsem a bankja tanácsadására. Akkor tudnának a pénzintézetek magasabb sebességbe kapcsolni, ha a szervezeti működést tejesen újragondolnák, egyszerűsítenék, illetve a támogató szabályozói környezet is elengedhetetlen lenne ehhez.


Banki informatika: elhúz mellettünk a világ?


Bár a magyar bankok mindennapjait manapság a piaci átrendeződés, a költségcsökkentési kényszer és a törvényi akadályok határozzák meg elsősorban, vannak költségkímélő beruházások is, amelyeket nem érdemes kihagyniuk - mondta nyitóelőadásában Kalmár Ákos, a T-Systems Magyarország ágazatigazgatója. A világ bankszektora ma már nagyon fejlesztésorientált, igaz, a fiókok dominanciája még nem tűnt el.

A digitális csatornák kérdése nem kizárólag a bankok számára releváns: minden lakossági szolgáltató számára kulcskérdés. A bankoknál ma még a netbanki funkciókhoz kapcsolódik a fejlesztések jó része, de egyre inkább a fókuszba kerülnek az egyéb értékesítési és kapcsolattartási csatornák is. Egyre fontosabb az "omnichannel" megközelítés, vagyis a csatornák közötti átjárhatóság. Ez azért is fontos, mert a bankfiókok tranzakciós költségei átlagosan jóval magasabbak, mint más csatornáké, vagyis lényeges megtakarítási lehetőséget rejt a tranzakciók minél olcsóbb, online csatornák felé terelése.

A banki termékfejlesztést egyre inkább a "Mobile first" elv határozza meg, vagyis az új ötletek megvalósítása során az első gondolat egyre gyakrabban az, hogy azt miként lehet mobilon megvalósítani. Ugyancsak terjed a videó integráció, amely szintén alacsonyabb tranzakciós költséget tesz elérhetővé a fióki értékesítéshez képest. A videó chat mellett terjed a co-browsing, amelyben az ügyfél böngészőjébe belépve képes az ügyintéző segítséget nyújtani - említett egy érdekességet Kalmár.

Az online mellett egyre inkább a mobil felhasználók hulláma határozza meg a pénzügyi szolgáltatásokat, amely ugyan még fiatal, de egyre inkább affluenssé, a bankok számára profitábilissá válik, ezért a pénzintézetek nem kényelmesedhetnek el a fejlesztésben. A fiókhálózat szerepe egyelőre azonban nem eliminálható, ugyanis az affluens réteg elsősorban ezt használja. A bankok 62%-nál még mindig a fiókoknál van a profit&loss felelősség, és mindössze 8%-uknál van teljes mértékben máshol.

A bankfiókok ugyanakkor maguk is egyre inkább olyan térré válnak, ahol "tanítják" az ügyfeleket az elektronikus bankolásra. Mindeközben jelentősen felértékelődik az ügyfélismeret szerepe, a big data lehetőségek kihasználása ennek egyik fontos aspektusa.

Magyarország helyzete speciális, ugyanis elsősorban még nem a fejlesztési irányok, hanem a piaci átrendeződés, a költségcsökkentési kényszer és a törvényi akadályok határozzák meg az informatikai költéseket is. A paperless office és az ügyfélanalitika fejlesztések azonban sok esetben kis költségű beruházásokat igényelnek csak, így érdemes ezeket nem figyelmen kívül hagyni.
 

Kulcsszavak: bankszolg bank

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.

2024. április 18. 09:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09