High-tech jövő a jelenben
Önműködő autók, okos otthonok, virtuális valóság a mindennapokban
Távolról irányítható otthon, vezető nélküli tömegközlekedési eszközök, önműködő autók, robotok által végzett műtétek – az eddig csak sci-fi filmekre álmodott technológiák ma már egyre inkább begyűrűznek a mindennapokba, ezzel együtt pedig a hálózatfejlesztési kérdések is egyre égetőbbek lesznek. De hogy is állunk jelenleg? Mely területeken érzékelhető leginkább a „jövő szele”? A HTE Infokom konferencián szakemberek sora véleményezte a kérdést.
Néhány évvel ezelőtt csak merész tervnek tűnt, de ma már egyre gyakrabban találkozunk elektromos autókkal, a szakemberek szerint pedig a tömeges elterjedés is csak kis idő kérdése. Az elektromos töltőállomások hálózata egyre kiterjedtebb, ami azt jelenti, hogy 1-2 éven belül egy család második autója már bátran lehet egy elektromos fogyasztású. Szintén karnyújtásnyira járunk attól, hogy a tömegközlekedés ma ismert formáját átvegyék a teljesen automatizált, vezető nélküli rendszerek, de a Knight Riderből ismert önműködő autó sem fikció többé.
Nemcsak a járműipar fejlődik azonban rohamosan. Az úgynevezett okos otthonok kialakítása is elkezdődött, amelynek célja a hosszú távú költségcsökkentés mellett, a fogyasztó teljes körű kényelmének biztosítása, legyen szó távolról irányítható fűtésrendszerről vagy intelligens riasztókról. Az Infokom szakemberei az okos városok gyakorlati megvalósítását is kilátásba helyezték, amely hogy csak néhány példát említsünk, a közvilágítási megoldások és hulladékgazdálkodás területén is jelentős előnyökkel járnának.
Mindeközben teljes gőzzel zajlik a fent említettek megvalósításához elengedhetetlen 5G technológia biztosítása, ezzel pedig a hálózatba kapcsolt társadalom víziójának életre hívása. Az előzetes tervek szerint a 2020-as tokiói olimpiára már a fogyasztók számára is széles körben elérhető lesz ez a technológia. Az eddigi G-khez képest azonban ezúttal nem csak a sebesség a lényeg: a felhasználó kényelmének biztosítása, gyors, megbízható, biztonságos rendszerek kialakítása a cél, amelyek nagy távolságból is problémamentesen működnek. Ezzel pedig nemcsak az energetikai szektor, de a jővő orvoslásának megreformálása is elérhető közelségbe kerül.
A robotok által végzett műtétek ugyan még távoli tervnek tűnnek, azonban az intenzív ápolásban mérnöki szoftverekkel is dolgoznak, egyes fogászati kezelésekhez 3D nyomtatás is igénybe vehető, néhány egyetemi képzéshez pedig már Magyarországon is használják a virtuális valóságot.
Mindezek eléréséhez azonban elengedhetetlen egy országos, stabil hálózat kialakítása, amelyen az állami szervek és a szolgáltatók jelenleg is nagy erőkkel dolgoznak. Az Európai Unió által előírt elvárások megvalósítása, ezen belül is az országos 30Mbit/s sebességű internet biztosítása a SZIP program keretén belül például az elvárásoknál jobban halad, így megállapíthatjuk, hogy a high-tech jövő már csak karnyújtásnyira van.
‒ Ahhoz, hogy tényleg előremutatóan, a fogyasztók és a szolgáltatók számára egyaránt hasznosan működjön és fejlődjön ez a szektor, fontos, hogy a különböző területeken dolgozó szakemberek megismerjék a másik álláspontját és egymást segítve haladjanak előre. A HTE Infokom Konferencia éppen egy ilyen, vitákra és kompromisszumkötésekre alkalmas platformot teremt. S, hogy ez mennyire fontos a szektorban dolgozók számára is, jól mutatja a közel 400 fő részvétele a konferencián – számolt be Nagy Péter, a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület operatív igazgatója.
Kapcsolódó cikkek
- Jövő héten Hacktivity
- Okosotthonokba költöznének a magyarok
- A közép-európai tech szektor krémje a prágai CES-en
- 2020-ra 250 millió összekapcsolt jármű közlekedik majd a világ útjain
- Dell EMC World konferencia
- Huawei: Az ultra-szélessávú hálózat lesz a jövőbeli, intelligens világ egyik sarokköve
- Élhetőbb jövőt mutat a Smart Future Forum 2016 konferencia
- Valóságkutatók hete Budapesten: jön a Reality Research Festival
- Lejárt az üvöltöző, szigorú szemű főnökök ideje
- Szakmai fórum extrákkal
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.