Nagy változások előtt a központi bankok: jönnek a digitális fizetőeszközök
A digitális fizetőeszközök elterjedése a vártnál komolyabb kihívások elé állítja a központi bankokat a Roland Berger tanulmánya szerint. Azonban nemcsak a technológiai újításokat kell követniük, hanem szervezeti struktúrájukban és a szakemberek kiválasztásánál is figyelembe kell venniük a nemzetközi pénzügyi piacon jelenleg kialakulni látszó helyzetet.
A kétezres évek elejéig a központi bankok - a gazdaság stabilitásáért felelős, a háttérből irányító szervezetként - természetüknél fogva kevéssé reagáltak a gazdasági innovációkra. Feladatuk az volt, hogy biztosítsák az árak stabilitását és a nemzeti pénzügyi rendszer biztonságos működését. Mára azonban a központi bankok mindenhol az érdeklődés középpontjába kerültek, elsősorban a globális pénzügyi kihívásoknak és a magas államadósság szinteknek köszönhetően. A központi bankok jelentőségének növekedése és az, hogy várhatóan újszerű kihívásokra kell reagálniuk, számos kérdést vet fel. A Roland Berger szakemberei "Új irányok a központi bankok működésében" című tanulmányukban felvázolják a központi bankok jövőbeli fejlődésének lehetséges útját.
Komoly változások várhatóak a központi bankoknál
Schannen Frigyes a Roland Berger magyarországi ügyvezetője elmondta: „A központi bankok jelenleg és a közeljövőben látványos átalakuláson mennek keresztül. A fejlett piacokon tapasztalható folyamatok – mint a közpénzek elköltésére vonatkozó megszorítások, az átláthatóságra törekvés és a kamatszintek alacsonyan tartását célzó politika – rákényszeríti őket a szervezeti változtatásokra. Modernizálniuk kell szervezetüket és működésüket, ha meg akarják őrizni szerepüket a globális pénzügyi rendszer alakításában és irányításában; csak így lesznek felkészültek olyan jelentős kihívásokra, mint például az egyre inkább elterjedőben lévő digitális fizetőeszközök bevezetése.”
Elkerülhetetlen a szervezeti átalakítás
Mivel az egyes központi bankok szervezeti felépítése eltérő, nem állítható, hogy létezik egy, mindenhol alkalmazható megoldás. A sikeres átalakulás négy pillére azonban meghatározható, ezek a szervezeti adaptáció, az agilis irányítás, a hatékony működés és a jövő-orientált HR-stratégia. A menedzsmentnek egyrészt hatékonyabbá kell tenni a döntéshozatalt, központosítva az ehhez tartozó támogató funkciókat, másrészt ki kell szerveznie a szervezetbe szervesen nem illeszkedő feladatokat. A proaktív, költséghatékony menedzsment lehetővé teszi a költség-csökkentést, az így megspórolt pénzt pedig a prioritást élvező területek fejlesztésére lehet fordítani.
„A személyzeti politika, a munkavállalók képzése és a folyamatos teljesítményértékelés döntő jelentőségű lesz a szervezeti átalakítás során. A „Tehetségek Harca” korszakban a központi bankoknak nemcsak egymással, hanem a magánszektor csábításával is meg kell küzdeniük a legjobb munkavállalókért. Fel kell ismerniük, hogy a jelentős innovációk, az előrehaladó digitalizáció, új típusú megközelítést, és másfajta, - fogékonyabb és rugalmasabb - munkavállalókat kíván. Ez a jelenlegi, hierarchikusan működő bankoknál nem feltétlenül szempont, de a jövőben egyre inkább az lesz.” – mondta Schannen Frigyes.
Digitális fizetőeszközök - a készpénz kiegészítő hasonmása
A digitális fizetőeszközök témája kiemelt terület több nemzeti gazdaságban. Ezek a fizetőeszközök a készpénz digitális megfelelői, hasonlóak a fizikai bankjegyekhez és pénzérmékhez, de digitális pénztárcában tartják őket, kibocsájtójuk pedig a központi bank. Schannen Frigyes elmondta: „Korai lenne megjósolni, melyik lesz sikeres a speciális technológiák közül. Lehet, hogy azt a megoldást, amelyet a jövőben használni fogunk, még csak most fejlesztik. Egyesek a blockchain technológiát preferálják, (ebben a tranzakciók folytatólagosan, megbonthatatlanul rögzülnek egymás után a rendszerben, a fizetések pedig ellenőrizhetők és eltüntethetetlenek azáltal, hogy minden résztvevő minden tranzakciót tartalmazó, titkosított adathalmazról másolatot kap), mások inkább egy digitális közvetítőt integrálnának a rendszerbe. A központi bankoknak nem csak a technológiákat, hanem a fejlesztőket is meg kell vizsgálniuk ahhoz, hogy megfelelő döntést tudjanak hozni. Ennek akadálya viszont jelenleg főleg az, hogy nem rendelkeznek megfelelő szaktudással és nem elég gyorsak ahhoz, hogy kövessék a technológia fejlődésének ütemét.”
„A digitális fizetőeszközök jelentősen csökkenteni tudnák a bankjegyek és érmék előállításának, valamint a készpénz tárolásának és szállításának költségét. Emellett fel tudnák gyorsítani a feltörekvő piacok pénzügyi integrációját is, mivel könnyebben azonosíthatóak lesznek az ügyfelek és hatékonyabb lehet a pénzmosás elleni küzdelem. Biztosak vagyunk abban, hogy a digitális fizetőeszközök fontos szerepet játszanak a jövőben, valószínűleg a fizikai készpénz kiegészítőiként lesznek bevezetve, amire már láthatunk ígéretes próbálkozásokat. Ugyanakkor hatalmas feladat vár még a központi bankokra: mind szervezeti struktúrájukat, mind stratégiájukat át kell alakítani, hogy folyamatosan jó döntéseket hozhassanak a megváltozott körülmények között.” - összegezte a Roland Berger ügyvezetője.
A tanulmány ezen a linken érhető el: www.rolandberger.com/pressreleases
Kapcsolódó cikkek
- A digitális fejlődés a kulcs a női egyenjogúsághoz
- A Kaspersky Lab legújabb jelentése rávilágít a digitális káosz következményeire
- A 2018-as pénzügyi irányelv forradalmasítja a mobil bankolást
- Tanulmány az orosz kibermaffia felépítéséről: a zsarolóvírusokból származó napi bevétel elérheti a 30 millió forintot
- Az elavult technológia a digitális átalakulás legfőbb akadálya
- DDoS támadások 2016-ban
- Németország és Franciaország kezében van Európa jövője
- Minden második szervezet áldozatul esett valamilyen zsaroló vírusnak 2016-ban
- IDC: e-mail-biztonságban a Trend Micro az élen
- Megmentett emberéletek és tisztább levegő a hálózatba kapcsolt járműveknek köszönhetően
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.