A jövőben robotok is vizsgálhatják a tőzsdei cégek teljesítményét
Azon vállalkozásoknak, amelyek részvényeivel a tőzsdén kereskednek, 2020. január 1-től éves beszámolójukat ember és mesterséges intelligencia (AI) által egyaránt olvasható formában kell közzétenniük. Az uniós előírásnak köszönhetően könnyebb lesz elérni és összehasonlítani a vállalkozások adatait és egyszerűbb lesz azok elemzése is. A bárki által szabadon hozzáférhető adatok miatt a tőzsdei cégek gazdálkodása a jelenleginél átláthatóbb lesz, ami növeli a befektetők bizalmát. A változásokra azonban az érintetteknek nem árt alaposan felkészülni.
Az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (ESMA) új, elektronikus beszámolási formátumot dolgozott ki. Ez az Európai Egységes Elektronikus Formátum (ESEF). 2020. január 1-től azon cégeknek, amelyek papírjai bármelyik, az Európai Unió területén lévő tőzsdére vannak bejegyezve, éves pénzügyi beszámolójukat kötelező ilyen módon elkészíteni és közzétenni.
Az adatokat XHTML formátumban kell feltölteni, azonban a nemzetközi számviteli előírások (IFRS) szerint készült konszolidált beszámolóknál egy másik dologra és érdemes figyelni. Ezeknél ugyanis egy új, a gépek által olvasható XBRL nyelvet is használni kell. Első lépésként csak az éves beszámoló elsődleges elemeit (mérleg, átfogó eredménykimutatás, saját tőke változás kimutatása, cash flow) kell jelölni egy hierarchikus, előre meghatározott ESEF szótár (taxonómia) segítségével. 2022. január 1-jétől viszont már a kiegészítő mellékletben szereplő megjegyzéseket is címkézni kell.
Az XBRL (eXtensible Business Reporting Language) egy gépek által olvasható kiterjeszthető üzleti beszámolási nyelv, ami szabadon hozzáférhető és a üzleti adatok digitális megosztásában nyújt segítséget. Az inline XBRL (iXBRL) gépek és emberek által olvasható formátumban jelöli a beszámolót egy taxonómia mentén. Vagyis az XHTML formátumban – amely emberek által olvasható - közzétett beszámoló tartalmazni fogja az XBRL beszámolási nyelv adatait – amelyek a gépek általál olvashatóak – az iXBRL szabvány segítségével.
A megfelelő formátumban elkészített és felcímkézett beszámolók várhatóan hozzáférhetőek lesznek az ESMA fejlesztése alatt álló Európai Elektronikus Hozzáférési Ponton (EEAP). A vállalkozások beszámolói így könnyebben hozzáférhetők és egyszerűbben összehasonlíthatók lesznek. A későbbiekben pedig akár az is elképzelhető, hogy ezeket az adatokat mesterséges intelligencia segítségével elemzik.
„A felkészülést célszerű időben elkezdeni, hiszen sok a tennivaló. Még a nagyvállalatok körében sem ritka, hogy a beszámolási folyamat kevéssé digitalizált, a beszámolók főleg papíron vagy Excel táblázatokban, esetleg PDF fájlokban készülnek. Az új szabályoknak úgy lehet megfelelni, hogyha beszámolást készítő szoftvert alkalmaznak, amely alkalmas az ESEF címkézésre, vagy a kész éves beszámolót címkézik fel ugyancsak egy szoftver segítségével vagy kiszervezik a tevékenységet” – mondta el Lukáts Attila, a Deloitte XBRL tanácsadás területéért felelős projekt menedzsere.
A felkészülés során hasznos lehet, ha a tavalyi beszámolója alapján a vállalkozás készít egy fájlt, amelyben meghatározza, hogy a beszámoló melyik sorához, melyik címke való. A címkézés után az elkészített XHTML formátumú fájlokat már lehet tesztelni, hogy megfelelnek-e az ESEF szabályainak. Elkerülhetetlen a címkézés minőségének ellenőrzése is, hiszen ez lesz az alapja a későbbi elemzéseknek. Jelenleg ez a feladat nem tartozik a könyvvizsgálók hatáskörébe, ám könnyen lehet, hogy előbb utóbb változni fog a szabályozás.
„Összeségében véve a tőzsdecégek számára okoz némi pluszmunkát az, hogy megfelelhessenek az új előírásoknak, ám mégsem járnak rosszul. Az új XBRL nyelv alkalmazása egyidejűleg ugyanis lehetőséget ad a riportálási folyamatok egységesítésére, digitalizálására és hatékonyabbá tételére” – tette hozzá Lukáts Attila.
Kapcsolódó cikkek
- Az új családtag a mesterséges intelligencia
- Sikeresebb üzlet – mesterséges intelligenciával
- A mesterséges intelligencia a HR-t is átalakítja
- Mesterséges intelligencia a közoktatásban
- Az LG új AI-megoldásával a háztartási gépek maguk adnak tanácsot arról, hogyan érdemes használni őket
- A jövő hangjAI: mesterséges intelligencia mindenhol
- A világ legerősebb AI processzorát mutatta be a Huawei
- Új mesterségesintelligencia-központot nyit a Bosch
- A mesterséges intelligencia segítségével fejlődnek az együttműködő mobil robotok
- Eltűnhet 2040-re a rák és a cukorbetegség?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.