2036-tól átveszik az uralmat az elektromos autók

forrás: Prím Online, 2021. június 1. 17:12

Az ABB támogatásával készített jelentésben a szakemberek úgy vélik, hogy a világszerte tervezett, 80 e-járműakkumulátor gigaüzem nem lesz elegendő, és kiemelik az automatizálás szerepét a kereslet kielégítésében, mivel az előrejelzések szerint az elektromos járművek száma 2036-ra meghaladja majd a belső égésű motorokkal hajtott járművekét.

Az ABB Robotika üzletága által szponzorált és az Ultima Media autógyártás elemzéssel foglalkozó részlege által készített,  “Elektromos jármű-akkumulátorok szállítási láncának elemzése” (Electric Vehicle Battery Supply Chain Analysis) című jelentés szerint 2036 lesz az az év, amikor a teljesen elektromos hajtású személyautók értékesítése meghaladja majd a belső égésű motorokkal szerelt személyautókét, de a szakemberek azon aggodalmuknak is hangot adnak, hogy a világszerte tervezett 80, gigakapacitású akkumulátorgyár ellenére az e-járműakkumulátorok szűkös kínálata nem tud majd lépést tartani a megugró kereslettel, ami veszélybe sodorhatja a tisztán elektromos hajtás tervezett térnyerését is.  

 

A jelentés rámutat arra, hogy bár az e-járművek akkumulátorának gyártásában jelenleg Ázsia játszik vezető szerepet, a következő néhány évben Európa sokat ledolgoz majd a mai versenyhátrányából, illetve az USA is a gyártási kapacitás növelését tervezi. 

 

„Az automatizálás kulcsfontosságú szerepet játszik a szerelési folyamatok biztonságában, a minőségben és a nyomonkövethetőségében, valamint a költséghatékony akkumulátortechnológiák megvalósításban, amelyek döntően fontosak az elektromos járművek elterjedéséhez,” – nyilatkozta Tanja Vainio, az ABB Robotika üzletághoz tartozó Auto Tier 1 Business Line ügyvezető igazgatója. „A termelési sebesség és a rugalmasság alapvető fontosságú az elektromos jármű-akkumulátorok gyártási kapacitásának felfuttatásában, ezért nagy jelentőségű, hogy a celluláris gyártási architektúránk segítségével a gyártók gyorsan validálhatják a gyártócellák kialakítását, majd az egységes minőségi, biztonsági és termelékenységi normák szerint globálisan bevezethessék a gyártócellákat. A gyártócellák bevezetése és kiépítése lehetővé teszi a kapacitás valós idejű adatok alapján történő rugalmas módosítását és kereslethez igazítását.” 

 

 

A jelentés készítői annak fontosságára is felhívják a figyelmet, hogy az akkumulátorcsomag-összeszerelést az autógyártó létesítményekben vagy azok közelében kell kiépíteni.

 

„Az akkumulátor-összeszerelés és az autógyártás egymáshoz közeli telepítése a szállítási igény csökkentésével nemcsak a fenntarthatóságot javítja, de növeli a rugalmasságot is. A termelésben a celluláris módszer könnyen kiépíthető a meglévő gyártósorokon is. A keresleti görbe változását követve lehetőség van rá, hogy a gyártócellák számának gyors növelésével vagy csökkentésével pontosan szabályozni lehessen a gyártási kapacitás szintjét. A robotjaink kialakítása lehetővé teszi, hogy szükség esetén gyorsan átprogramozhassuk azokat új feladatok végzésére, így növelve a rugalmasságot, illetve a robotjaink élettartamának maximalizálásával tovább erősítsük a fenntartható termelési megközelítésünket,” – tette hozzá Vainio.    

 

„Úgy véljük, hogy egy erős akkumulátor-ellátási lánc kiépítése határozott versenyelőnyt biztosít majd az OEM-eknek, attól függetlenül, hogy az akkumulátorgyártást kiszervezik-e vagy saját vállalati keretek között szervezik-e meg, elősegíti az elmozdulást a maximális termelési rugalmasság felé, tovább csökkenti a költségeket és növeli a termelékenységet,” – folytatta Vainio.

 

Az elektromos járművek magas ára a jövőben egyre inkább gátolja majd a további piaci térhódítást, ezért a járművekkel kapcsolatos költségek csökkentése az egész iparág számára kiemelt célkitűzéssé válik.  Mivel a járműköltségek akár egyharmada az akkumulátorral kapcsolatos, az ABB kiemelten foglalkozik olyan megoldások fejlesztésével, amelyek javíthatják az akkumulátorgyártás termelékenységét.  

 

„Egyre inkább úgy látjuk, hogy a magasabb termelékenység és az alacsonyabb költségek érdekében olyan megoldásra kell törekednünk, amelynél az akkumulátorcellákat egyenesen az akkumulátorcsomagba építik be,” – zárta szavait Vainio. “Az ABB számos gyártóval folytat együttműködést, aminek a keretében arra törekszik, hogy a rendszerei és a szaktudása alkalmazásával növelje a termelékenységet, javítsa a minőséget, emelje a munkabiztonság szintjét, illetve az összeszerelés automatizálásával csökkentse a kész akkumulátorcsomag költségeit, ami alapvető fontosságú ahhoz, hogy az e-járművek teljesíteni tudják a velük szemben támasztott költség- és adaptációs célokat.”

 

A „Elektromos jármű-akkumulátorok szállítási láncának elemzése” című jelentés vizsgálja az e-járművekhez kapcsolódó akkumulátor-ellátás jelenlegi és a jövőbeni helyzetét, foglalkozik az anyagforrásokkal, a rendelkezésre álló technológiákkal, de elemzi a keresletet és a lehetséges kockázatokat is.    

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere. 

2024. november 23. 17:11

Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra

Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.

2024. november 23. 15:34

A digitális technológiák jelentik a jövő oktatásának alapját

Okostanterem, szupergyors Wi-Fi és innovatív tárolási megoldások – többek között ezek a technológiai fejlesztések alakíthatják az egyetemi oktatás és -kutatás jövőjét. Az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies „Digitális fokozatváltás a felsőoktatásban” című közös rendezvényén a digitális oktatás legújabb trendjeit és a Huawei legfejlettebb megoldásait mutatták be, amelyek hatékonyabbá és interaktívabbá tehetik a tanulási környezetet. Az Óbudai Egyetemen már telepítési fázisban lévő Wi-Fi 7 hálózati technológia például négyszer gyorsabb adatátvitelt kínál, míg a mesterséges intelligencia és a felhőalapú megoldások a személyre szabott oktatást és nemzetközi kutatási együttműködéseket támogatják.

2024. november 23. 13:47

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36