Még soha ennyi veszteség nem származott kiskereskedelmi csalásokból

forrás: Prím Online, 2022. április 26. 13:54

Az SAS „Point of Sale or Point of Failure” jelentéséből származó adatok azt mutatják, hogy a kiskereskedelmi ágazatban még sosem volt ilyen magas a csalásokból és visszaélésekből származó veszteségek szintje. A termék visszaváltás a kereskedők éves bevételének 12%-ába kerül, amelyből 8% visszaélés. Tízből hét kiskereskedő pedig 1.62%-os éves veszteséget szenvedett.

A csalások egyre nagyobb problémát jelentenek, nemcsak a nagy, hanem a közép-és kisvállalkozások számára is. Visszaélések pedig mind az ügyfelek, mind az alkalmazottak esetében előfordulnak. Az SAS tanulmánya szerint 10-ből 7 kiskereskedelmi egység nyeresége több mint 1 százalékától esik el a tisztességtelen gyakorlatok miatt. Az analitikai eszközök azonban lehetőséget nyújtanak a szervezetek belső és külső folyamatainak átfogó nyomon követesére, amely jelentősen csökkentheti a csalásból származó veszteségeket.

 

„Ez egy olyan kérdés, amelyet a kiskereskedők már nem hagyhatnak figyelmen kívül. Az időben történő észlelés alapvető fontosságú, ezért a reaktív hozzáállás helyett a proaktivitás lenne a fontos. Egy 2 milliárd eurós éves bevétellel rendelkező cég számára, 1.62%-os veszteség nagyjából 32,4 millió euró évente. Az intelligens csalásfelderítési és megelőző technikák alkalmazásával ez a mutató jelentősen csökkenthető” – mondta Király András, a SAS regionális marketing vezetője.

 

 

Csalás vagy munkavállalói hanyagság?

Az ágazatban történő csalások tendenciája aggasztó. A kiskereskedők a csalárd tevékenység újabb és újabb formáiról számolnak be, beleértve a termékvisszaváltást, a hűségprogramok nem megfelelő használatát, az árak felülbírálását és a munkavállalói juttatások tisztességtelen felhasználását. Előfordulnak olyan helyzetek is, amikor a csalók kiterjedt hálózatokat hoznak létre az üzlet alkalmazottainak és vásárlóinak bevonásával. Így alakulnak ki a szervezett bűnözői csoportok.

 

„A csalók számos módszert és technikát alkalmaznak. A leggyakoribb közülük a sérült, nem kívánt vagy akár ellopott áruk visszaküldése. Vannak új módszerek is, például az ajándék- vagy hűségkártyák működésével, valamint az önkiszolgáló pénztárak használatával kapcsolatos hiányosságokkal való visszaélés” – magyarázza Király András.

 

Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a veszteségek emberi mulasztásból is származhatnak. Sok vállalatnál vannak olyan helyzetek, amikor a számlákat kétszer vezetik be a rendszerbe, így a befizető duplán törleszti. Még rosszabb forgatókönyv, amikor a termék/szolgáltatás esetében többszöri kifizetés már történt, de teljesítés még nem. Ezek olyan veszteségek, amelyek oka hűtlen kezelésből, de akár hanyagságból is fakadhat.

 

Az analitika hatékony eszköz a kiskereskedelmi csalások elleni küzdelemben

A visszaélések, valamint a munkavállalók gondatlanságából eredő hibák megelőzése érdekében kulcsfontosságú az analitika alkalmazása. Nemcsak a folyamatok automatizálását és a kézi munkavégzés csökkentését teszi lehetővé, hanem proaktív módon azonosítja a gyanús eseményeket is. Egy ilyen rendszer bevezetésével a vállalat felismerheti az értékesítési folyamatok hiányosságait, állandó ellenőrzési mechanizmusokat tervezhet és segíthet a csalások számának minimalizálásában. 

 

„Az SAS folyamatos Monitoring for Retail Loss Prevention rendszerével minden adat összegyűjthető és automatizált módon feldolgozható. A halmaz nagysága nem számít, lehet egymillió, százmillió vagy akár egy milliárd adatpont összessége is. Az ilyen elemzés lehetővé teszi a feltárt szabálytalanságokról való tájékoztatást. Az első eredmények már néhány hét után láthatók, tehát csupán ennyi idő szükséges az első megtakarítások realizálásához” – mondta Király András.

 

 

Mennyit lehet megtakarítani?

Egy nagy európai kiskereskedő olyan SAS megoldást vezetett be, amely hibrid technikákat alkalmaz a csalások széles tipológiájának felderítésére és azonosítására. Heteken belül a vállalat a rendszer hatására kézzelfogható eredményeket kezdett látni, mivel jelentős bizonyítékokat tárt fel a belső csalásokról. A nyomon követés részeként 3,5 millió eurós éves veszteséget tártak fel az alkalmazottak juttatásokkal való több mint 10%-os visszaélése miatt. Az intézkedések részeként megállapították, hogy az árak felülbírálása 7%-ban illegális volt.

 

A SAS rendszer lehetővé teszi a csalárd viselkedés valós időben történő nyomon követését. Ennek köszönhetően a dedikált csapatok gyorsabban reagálhatnak, és ellenőrizhetik, hogy a nemkívánatos cselekményt csalás vagy gondatlanság okozta-e. A rendszer hatékonyan integrálja az adatokat az egész vállalaton belül, lehetővé téve a tények és események gyors kombinálását és az úgynevezett téves riasztások kiküszöbölését.

Kulcsszavak: SAS kiskereskedelem

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az európai közönség számára is debütált az LG legkisebb 4K projektora

Az LG Electronics (LG) a berlini IFA kiállításon mutatta be CineBeam Q (HU710PB) projektorát az európai közönségnek. A CineBeam Q egyedülálló, minimalista kialakításával, kiemelkedő képminőségével és izgalmas funkcióival valódi moziteremmé változtatja a nappalit – vagy éppen azt a helyiséget, amiben elhelyezzük.

2024. szeptember 13. 20:01

Fókuszban az adatközpontok energiafogyasztásának visszafogása

Idén szeptember 15., jövő évtől pedig május 15. a határidő, amikor a legalább 500 kW teljesítményigényű informatikai berendezésekkel rendelkező adatközpontok tulajdonosainak és üzemeltetőiknek nyilatkozniuk kell az energiahatékonyságukról. 

2024. szeptember 13. 18:17

NFC adatokat továbbító Androidos kártevőt fedezett fel az ESET kutatócsoportja

Az ESET kutatói felfedtek egy vadonatúj számítógépes kártevő programmal végrehajtott, úgynevezett crimeware kampányt, amely három cseh bank ügyfeleit vette célba. Az ESET által NGate-nek elnevezett Android alapú kártékony szoftver újszerű módon képes az áldozatok bankkártyáinak adatait a támadók telefonjára továbbítani. A támadók elsődleges célja az volt, hogy ATM-eken keresztül készpénzt vegyenek fel az áldozatok bankszámláiról. Ezt úgy érték el, hogy a fizikai bankkártyák NFC-adatait a támadó készülékére továbbították az NGate malware segítségével. Amennyiben ez a módszer sikertelen volt, a tettesnek még arra is volt egy tartalék terve, hogy az áldozatok számláiról más bankszámlákra utaljon át pénzösszegeket.

2024. szeptember 13. 13:01

Magyarország legjobb munkáltatói között a Yettel

Mit jelent a céges kultúra vagy a munkavállói jóllét, hogyan lehet a jelölteket bevonzani, miként lehet hatékony a munkatársak hosszú távú elköteleződése és hol a helye a fenntarthatóságnak? Többek közt ezeket a szempontokat vizsgálta egy független nemzetközi intézet, a TOP Employer Institute. Az eredmények alapján a Yettel hazánk legjobb munkáltatói közé került – az elismeréssel Magyarországon mindössze 17 cég rendelkezik.

2024. szeptember 13. 11:59

Ismét tévesen klasszifikált több médiaszolgáltató

Újabb két médiatartalom ügyében fordult a joghatósággal rendelkező külföldi társhatóságokhoz az NMHH. A Médiatanács e heti ülésén műsorkvóta-kötelezettséggel kapcsolatban fennálló adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítését is vizsgálta.

2024. szeptember 13. 10:22

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Techóriások özönlöttek a Városligetbe

2024. szeptember 13. 17:00

Belföldön az elmúlt 2 évben megduplázódott a nyári adatforgalom

2024. szeptember 9. 13:10

Megújult fizetési felülettel erősíti tovább pozícióját az online fizetési piacon a Barion

2024. augusztus 25. 15:34

Indul az Azonnali Fizetési Rendszer 2.0

2024. augusztus 14. 10:27