Erre nem számítottunk – megtorpant az online kiskereskedelem
Az idei II. negyedévben mind értékben, mind a vásárlások számában visszaesett az online boltokban bankkártyával fizetett tranzakciók száma az év első három hónapjához képest. Ennek ellenére minden 5. bankkártyával itthon fizetett forintot webshopokban költünk el – derül ki a BiztosDöntés.hu összeállításából.
Egyéb iparági felmérések mellett immár a hazai bankkártya adatok is azt bizonyítják, hogy megtört a hazai online kiskereskedelem bővülése. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb statisztikái szerint az idei év második negyedévében közel 456 ezerrel kevesebbszer vásároltak hazai internetes boltokban a magyarok kártyájuk segítségével, mint az első negyedévben – hívta fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Ez azt jelenti, hogy a korábban megszokott éves szinten 20-30 százalékos növekedés 14 százalék alá szorult.
A tranzakciók értékében is visszaesés következett be: a webshopokban a II. negyedévben elköltött közel 820 milliárd forint 18 milliárd forinttal marad el az első negyedévi adatoktól.
Mindezt a BiztosDöntés.hu szakértője szerint azzal érdemes összehasonlítani, hogy a bankkártyákkal történő fizikai vásárlások száma ugyanakkor 2023. II. negyedévében több mint 38 millió darabbal nőtt és a magyar bankkártya történelemben először haladta meg a 400 milliós határt. A közel 407 millió tranzakcióban 3 733 milliárd forint értékben fizettek bankkártyával árut vagy szolgáltatást a magyarok. Ez az érték közel 300 milliárd forinttal múlja felül az első negyedév adatait.
A fizikai kereskedésekben a bankkártyás vásárlások esetében a piac továbbra is 24 százalékos növekedést tud felmutatni a tranzakciók értékében. Ennek fényében lehet érdekes az, hogy a hazai online kereskedő helyek forgalma visszaesésben van – hívta fel a figyelmet Gergely Péter, aki szerint már csak azért is bővülésről kellene beszélni, mert a felmérések szerint az online kereskedelemben már múlóban van a bizalmatlanság a bankkártyás fizetésekkel szemben: aki utánvéttel rendeli meg az árut, az is túlnyomórészt bankkártyával fizet a futárnál.
Nő a webshopok száma
A forgalom visszaesése azért is furcsa, mert egyre több webshop kínálja szolgáltatásait. Az idei első félév végén éves szinten már közel ötödével több, 40 636 online kereskedőnél lehetett rendelni, a bankkártyát elfogadó webshopok száma az utolsó negyedévben is 2 315 egységgel bővült.
100-ból 22 forintot a neten költünk el
A most tapasztalt visszaesés ellenére a hazai bankkártyás fizetések több, mint ötöde már az online térben zajlik, minden 100 forintból 22-őt az interneten költünk el – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu szakértője.
Gergely Péter szerint a webshopok alapítását az is alátámaszthatja, hogy az egy bankkártyás vásárlásra jutó összeg közel kétszerese a boltokban lebonyolított fizetésnek: míg a fizikai kereskedőknél 9 172 forintot fizettünk átlagosan egy-egy vásárláskor bankkártyával, addig az internetes átlagos kosárérték 17 954 forint volt.
Kapcsolódó cikkek
- Ezreket spórolhatunk az iskolakezdésnél a könyveken, ha jól használjuk a keresőt
- A magyarok több mint fele használ ár-összehasonlító oldalakat online vásárlás során
- CBRE: Az e-kereskedelem egyre nagyobb teret hódít
- Egyre több ellenőrzést indít az adóhatóság az e-kereskedelemben
- Új fizetési kapu magyar e-kereskedőknek
- GLAMI: a 12-26 éves korosztály diktál az online divatkereskedelemben
- A kisboltok sorsára juthatnak a magyar webshopok
- Az IzzyPay segítségével bővülhetnek a Shoprenter online áruházai
- Egyre gyakoribbak az online adatlopások és átverések a neten
- A jó árú élelmiszereket és gépeket keresték a vásárlók 2022-ben
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.