E-versenyautókkal és a norelem támogatásával ügyesednek a fiatal tervezők
A tervezőmérnöknek készülő hallgatókat tette próbára az idei, tisztán elektromos versenyautó építésének és üzemeltetésének kihívására koncentráló Formula Student (Electric) verseny. Annak érdekében, hogy több csapatot is felkészítsen az eseményre, a VDI Racing Camp powered by norelem több mint 250 résztvevőt hívott össze Németország minden részéről, és minden csapatnak gépelemeket és támogatást nyújtott a rangos versenyhez.
A VDI Racing Camp szponzoraként a norelem régóta elkötelezett a fiatal tehetségek támogatása mellett, lehetőséget kínálva a tervezőknek, hogy innovatív versenyautó-projektjeiket tesztelni tudják. Idén összesen 19 Formula Student csapat vitte el járművét a münsterlandi gyakorlati tesztlétesítménybe, hogy versenykörülmények között teszteljék a csapatmunka eredményét.
A fő esemény előtt a norelem a vesztfáliai Selmben található rakományrögzítési kutatólaboratórium (F&T LaSiSe gGmbH) szabadtéri tesztközpontjában szervezte meg a diáktalálkozót. A norelem először 2016-ban szervezte meg a Formula Student „kosztümös próbáját”, amely ezután kapta a Racing Camp nevet.
A jelenlegi 2023/24-es Formula Student szezonban a norelem 54 német Formula diákcsapatot és további 42 nemzetközi csapatot támogat. A Formula Student (Electric) olyan tervezési verseny a hallgatók számára, ahol a feladat egy formula-autó megtervezése és legyártása egy nem profi versenyző számára. A feladat részét képezi egy nagyobb léptékben elképzelt gyártás megtervezése is, majd a megtervezett járművet versenypályán kell tesztelni. Mindezeket figyelembe véve a Racing Camp tökéletes felkészülési terepként szolgál erre a versenyre.
A 250 diák a három napot tervezéssel, építéssel és járműveik tesztelésével töltötte. A csapatok a tényleges versenydrukk nélkül tudták kihozni a legjobbat a közös munkából, és közben a professzionális prezentálást is gyakorolhatták, amely képességek kulcsfontosságúak a hivatalos Formula Student rendezvényen.
A tényleges Formula Student rendezvényen a jármű legfontosabb biztonsági jellemzőit tesztelik, mint például a vezethetőséget és a vezetőre ható erőket – mindezeket pedig a járművek egyenes vonalban történő gyorsulása, illetve a kanyarokban állandó sugárú ívben történő manőverezése során. A hallgatók feladatai közé tartozik az is, hogy zsűritagoknak prezentációt tartanak, akik ezt követően ítélik meg a jármű tervezését és költségszámításait.
Az idei Racing Camp 19 csapatából 13 tisztán elektromos meghajtású versenyautóval versenyzett, köztük a Kempten University of Applied Sciences egyetem Formula Student Team Infinity Racing nevű csapata. Az Allgäu team nem ismeretlen a norelem számára: a csapat a Motek 2022 kiállításon egy versenyszimulátort mutatott be, melynek megépítését a norelem ACADEMY szabványos gépelemek biztosításával támogatta. Ezek között voltak alumínium profilok és számos kötőelem is, amiket a jármű állványában használtak, de a jármű alvázán is karosszériáján is megtalálhatók a norelem gépelemei. A motorsport iránti szenvedély 2007 óta köti össze a csapatot, amely jelenleg már 85 tagból áll.
A 19 csapat közé tartozó Infinity Racing is először tesztelhette prototípusát a VDI Racing Camp aszfaltján. „A Racing Camp részletes műszaki vizsgálata során lehetőséget kapunk arra, hogy megismerjük autónk gyengeségeit és azt, hogy mit kell javítanunk a hivatalos megmérettetés előtt – mondta Intira Gross. – Mivel jelenleg sok új tagunk van, nagyon jó, ha egy olyan rendezvényen ismerhetik meg és gyakorolhatják be az eljárásokat, mint a Racing Camp. A részvevők közül sokan nem tudták, hogyan zajlik az értékelési folyamat. Itt lehetőségük van tanulni és felkészülni az igazi megmérettetésre. Ráadásul a vidám környezet is rendkívül sokat ad hozzá ahhoz, hogy csapatként tudjunk működni.”
A tábor a járműgyártás gazdasági szempontjait is vizsgálja, hiszen a projekt bemutatása és finanszírozási kérdései szintén olyan elemek, amik a nemzetközi versenyben is döntőek lehetnek.
A belsőégésű motorról elektromos járművé történő átalakítás további pénzügyi kihívást jelent minden csapat számára, melyek ezt az utat választotta. Egy ilyen jármű összköltsége körülbelül 500 000 euró, ahol csak a beépített anyag értéke 200 000 eurót tesz ki. Egy hajtáslánc például nagyjából 50 000 euróba kerül, a járművek akkumulátorai pedig több mint 20 000 eurót érnek – ez önmagában is jól mutatja, mennyire fontos, hogy a hallgatók olyan cégek támogatását nyerjék el, mint a norelem, melyek ingyenesen biztosítják a tudást és a gépelemeket.
„A norelem több mint 70 000 gépelemet tartalmazó kínálata mindenki számára tartogat valamit” – jelentette ki Martin Ahner, a norelem ACADEMY képzési menedzsere. – „Úgy a járművek, mint a műhelyfelszerelések tekintetében. Nagyon praktikus módszer a csapatok munkájának támogatására.”
Az Infinity Racing a norelem gépelemeit elsősorban a kiszolgáló berendezések építésénél használta fel. A terméktámogatás révén Infinity Racing szállító- és szerelőkocsikat építhetett, amiket aztán a jármű mozgatásának megkönnyítésére használtak, mind a műhelyben, mind pedig a pályán.
A dobogós helyezéshez tehát nem csak az innováció és a csapatmunka szelleme kell, hanem az is, hogy a gépelemek egymással jól illeszkedjenek.
„A hangsúly határozottan a fiatal tehetségek támogatásán van, ami mindig is a norelem egyik legfontosabb célja volt” – folytatta Martin Ahner. – „A Racing Camp ideális lehetőség számunkra ahhoz, hogy támogassuk a jövő tervezőmérnökeit, és márkánkat is ismertté tegyük. A kulcsszponzorrá válás lehetősége csak egy, a jó irányba tett lépéseknek.”
A norelem által támogatott VDI Racing Campben gyorsan nőtt a résztvevők és a járművek száma: 2016-ban 10 csapat 175 hallgatója, 2019-ben pedig már 23 csapat 500 tagja jelent meg a táborban. A koronavírus miatti kétéves szünet után 2022-ben több mint 200 résztvevővel tért vissza a Racing Camp. A 2019 óta a VDI (Verein Deutscher Ingenieure) által szervezett eseménynek a norelem a főszponzora, ezért a tábor a VDI Racing Camp powered by norelem nevet kapta.
Kapcsolódó cikkek
- Hatmilliónál is több e-autót adtak el az első félévben – de mi lesz a töltéssel?
- Az OMV 28 ultragyors e-autós töltőpontból álló hálózat kiépítésébe kezdett Magyarországon
- A diákok kávéfőző projektje norelem gépelemeitől és szaktanácsaitól kapott lendületet
- Győzelemre esélyesek a Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapatai
- Elektromos autókra is optimalizálta teljes gumiabroncs-termékpalettáját a Continental
- Megéri-e az elektromos autózás?
- Füstöljenek a gumik: a norelem szabványos alkatrészekkel segíti a tanulókat a drift triciklik építésében
- Fidelity: Nyernek az elektromos autók?
- A BMW Group elektromos autóinak beszállítójaként zöld gyárat épít az EVE Power Magyarországon
- Újabb üzemanyaghiánytól tart az autósok harmada
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Mérföldkő: elektromos kategóriára vált a Széchenyi-egyetem Formula Student-csapata
Történetének legsikeresebb szezonja után a belső égésű motort villamos hajtásra cseréli és az elektromos kategóriában indul a továbbiakban az Arrabona Racing Team – jelentette be a győri Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapata. A váltás óriási kihívást, de új távlatokat is jelent: a hallgatóknak lehetőségük nyílik kipróbálni az e-mobilitás legkorszerűbb technológiáit a gyakorlatban, ezzel még versenyképesebb tudást elsajátítva.
Erre is fel kell készülniük az e-járművásárlási támogatást igénylőknek
A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret*, és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt**. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt***, 2026-ra pedig várhatóan ez ismét megduplázódik****. Ehhez az is hozzájárult, hogy a vállalatok tavaly februártól, október óta pedig könnyített feltételekkel igényelhetnek állami támogatást tisztán elektromos személyautó, kisteherautó vagy kisbusz beszerzéséhez. Ezzel a lehetőséggel 2024-ben mintegy 4600 vállalkozás élt, akik összesen 5400 gépkocsi megvásárlásához pályáztak a támogatásra az Energiaügyi Minisztérium 2025. január 1-jén közölt adatai alapján.
Ezek lesznek 2025 legjobban várt elektromos autói
Egyre bővül az elektromos autók kínálata, új modellekből pedig úgy tűnik, 2025-ben sem lesz hiány: elképesztő technológiai megoldásokat, környezetbarát működést és még nagyobb hatótávolságot ígérnek az idei év újdonságai. Hazánk legnagyobb mobilitási szolgáltatója, az Ayvens most összegyűjtötte, melyik 10 új elektromos autót övezi majd a legnagyobb figyelem 2025-ben.
Járművekbe integrálható vezérlőplatformot mutat be az LG a 2025-ös CES-en
Az LG Electronics (LG) a Qualcomm Technologies vállalattal együttműködve a 2025-ös CES kiállításon mutatja be az úttörő, gépjárművekbe szánt Cross Domain Controller (xDC) platformot. A Qualcomm Technologies Snapdragon Ride Flex egylapkás (System-on-Chip, SoC)* rendszerre épülő, a Snapdragon Ride automatizált vezetési megoldásait és számítógépes látástechnológiát integráló, csúcstechnológiát képviselő megoldása egyetlen vezérlőbe foglalja az LG járműfedélzeti információs (IVI) és fejlett vezetőtámogató rendszerét (ADAS). Az xDC platform új szintre emeli az utazás élményét.
Az AutoWallis lehet partnerével közösen a Nissan importőre Romániában
Az AutoWallis Csoport megszerezheti a Nissan forgalmazási jogát Romániában az európai autópiac meghatározó szereplőjével, a portugál Salvador Caetano Csoporttal közösen, és így a márka új országos importőre lehet. A tranzakció zárásához versenyhatósági jóváhagyás szükséges. Az új vállalat előreláthatóan 2025. június 1-ével kezdheti meg működését.