Az aszfaltcsíkon születő bajnokokat segíti versenymérnökként a Széchenyi-egyetem volt hallgatója

forrás: Prím Online, 2024. február 4. 12:10

Gyerekként legóból készített járműveket, később valódi versenyautót épített. Gyenis Máté alapító tagja volt a Széchenyi István Egyetem Formula Student-versenysorozatban szereplő hallgatói csapatának, majd profi versenymérnök lett. Dolgozott a túraautós holland Nick Catsburggel, az osztrák Nico Grubert junior bajnoki címhez segítette és Michelisz Norbert csapatát, a M1RA-t is erősítette. A motorsport nemzetközileg is ismert háttérembere büszke arra, hogy mindezt a győri egyetemről indulva érte el.

 

Gyenis Máté egyike azoknak a fiatal szakembereknek, akik a járművek iránti szerelemből választották a Széchenyi István Egyetemet. „Kisgyerekként le sem tettem a matchboxokat, később a legózás következett, és még a kalózhajószettből is autót építettem. Már a miskolci Avasi Gimnáziumba jártam, amikor jelentkeztem a Magyar Nemzeti Autósport-szövetség sportbírói képzésére, hogy közelebb kerülhessek az autósporthoz. Autószerelői és autótechnikusi képesítést is szereztem, sepregettem és dolgoztam is műhelyekben, sőt egy hétköznapi járgányból saját versenyautót építettem, de tudtam jól, hogy magasabb szintű képzésre van szükségem álmaim eléréséhez” – kezdte történetét Gyenis Máté.

 

Gyenis Máté versenymérnök, a Széchenyi-egyetem volt hallgatója Michelisz Norbert túraautó-világkupa győztes autóversenyzőt (jobbra) hallgatja. (Fotó: M1RA Motorsport)

 

Mint mondta, a 2010-es évek elején több hír jelent meg a győri egyetemen megalakult SZEngine motorfejlesztő csapatról és az intézmény Formula Student-versenysorozathoz kapcsolódó projektjeiről, amelyek felkeltették érdeklődését. Jelentkezett, felvették, és rögtön csatlakozott is a hallgatói csapathoz.

 

„Két év SZEngine-tagság után a Járműfejlesztési Tanszék koordinálásával megalakítottuk a versenyautó-fejlesztő Arrabona Racing Teamet, amelynek én lettem az első műszaki- konstrukciós vezetője. A Széchenyi-egyetemen eltöltött évek több szempontból is meghatározóak voltak számomra. Kiváló oktatóktól tanulhattam, a hallgatói csapatokban pedig olyan gyakorlati tapasztalatot szerezhettem, amit mások a diplomaszerzés után, több éves munkával érhetnek el. Első munkahelyemet is a Formula Studentben való részvételnek köszönhetem, hiszen egy futamon kerültem kapcsolatba a B3 Racing túraautó-csapattal” – emlékezett vissza karrierje kezdetére.

 

Sokszor a versenymérnök által „megtalált” tizedmásodpercek döntenek a pilóták között. (Fotó: M1RA Motorsport)

 

Gyenis Máté ezt követően egy osztrák istállónál dolgozott, majd ismét sorsfordító döntést hozott: alkalmazotti státuszát szabadúszóra cserélte. „Ez nehéz elhatározás, hiszen saját magad gazdálkodhatsz az időddel, de sok benne a bizonytalanság is, például, hogy lesz-e megfelelő munkád holnap” – fogalmazott. A fiatal szakember azonban bízott magában, és mára a motorsport berkeiben ismert, keresett szakemberré vált. „2017–18-ban tervező- és versenymérnökként tevékenykedtem a M1RA-nál, vagyis Michelisz Norbert versenycsapatánál. Dolgoztam a Hyundai Motorsportnál és a német Engstlernél is, ahol az osztrák Nico Grubert junior bajnoki címhez és a felnőttek között is több futamgyőzelemhez segítettem. A Team Engstlernél a WTCR túraautó-világkupában szereplő holland Nick Catsburg versenymérnöke is voltam” – sorolta pályafutása fontos állomásait.

 

Kiemelte, egy Catsburg szintű profi autóversenyzővel dolgozni különleges élmény, és hatalmas kihívás is, hiszen esetükben nem másodperceket, hanem tizedmásodperceket kell megtalálni a pályán a leggyorsabb pilótához képest. Hangsúlyozta, abban a szezonban a Hyundai versenyzői közül egyedül Nickynek sikerült a futamgyőzelem, méghozzá a SlovakiaRingen, amit mérnöki karrierje egyik legnagyobb sikerének tart. Különösen kedves számára ez az eredmény, mert három szerelője szintén magyar volt.

 

Gyenis Máté sikerei bizonyítják, hogy az autóversenyzés nem egyéni, hanem csapatsport. (Fotó: M1RA Motorsport)

 

Gyenis Máté hangsúlyozta, fontos, hogy aki hozzá hasonló utat választ, törekedjen olyan teljesítményt nyújtani versenymérnökként, amelynek révén megismerik a szakmában. A legtöbb csapathoz ő sem az önéletrajza miatt került, hanem mert ismerték a korábbi versenyekről. Tapasztalatai szerint, aki már bizonyított, a legváratlanabb helyekről kaphat felkérést. A 2024-es szezonra három-négy csapattal is tárgyalásban áll, de a legfontosabbnak azt tartja, hogy számára inspiráló kihívásoknak kelljen megfelelnie. „Az autó önmagában csak egy autó. A pilótától a mérnökön át a szerelőig a csapat feladata az, hogy abból a leggyorsabb járgány legyen” – vallja.

 

A fiatal szakember saját példáján keresztül úgy látja, a Széchenyi István Egyetem kitűnő szakmai műhely, ahol a hozzá hasonlóan elszánt fiatalok erős alapokat kaphatnak ahhoz, hogy valóra váltsák álmaikat az aszfaltcsíkon vagy a pálya szélén.

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Használt autót webshopból?

A 2023-as év konszolidációt hozott a használtautó-piacon, de a recesszió és az infláció szele érezhető a szegmensben. A vásárlók tudatosabbak, a bizalmatlanság viszont továbbra is erős és gyakran indokolt. Mit hozhat a jövő, és hogyan vásárolnak a magyarok használt autót 2024-ben? 

2024. április 18. 15:28

Új korszak az elektromobilitásban

A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos kabrióját, a GranCabrio Folgore-t, melyet az úgynevezett „IT TURNS YOU ON” kampánnyal népszerűsítenek, az olasz művész, Damiano David szerepelésével. A modenai székhelyű márka fennállásának 110. évfordulóján a szigonyos márka ismertette ambiciózus céljait az elektromos átállás terén, valamint lerántotta a leplet TRIDENTE elektromos motorcsónakjáról is. 

2024. április 17. 16:28

Közel félmillió e-töltőpontra is szüksége lehet Franciaországnak néhány éven belül

A becslések szerint 2030-ra Franciaországban legalább 330 ezer, de akár 480 ezer e-töltőállomásra is szükség lehet. Ehhez gyors ütemben, folyamatosan újabb és újabb autópálya-pihenőhelyeket szerelnek fel töltőkkel, ahol már most akár 20 perc alatt 80 százalékra „tankolhatóak” az e-autók. 

2024. április 16. 10:10

A Continental SportContact 7 nyerte az Auto Bild sportscars kiadványának tesztjét

A Continental SportContact 7 gumiabroncs első helyezést ért el az Auto Bild sportscars kiadványa által végzett UHP nyári gumiabroncs-teszten (24/4. szám), melyen „tesztgyőztes” és „példamutató” minősítést kapott. A nagy teljesítményű autógumi hat nemzetközi gyártó modelljével szemben győzött: 1,2-es összpontszámmal a teszt első helyezettje lett. A szerkesztők a 265/35 R 19-es méretű autógumit egy Mercedes AMG GT első-, míg a 295/30 R 20-as méretű modellt annak a hátsó tengelyén tesztelték, összesen kilenc tesztszakaszban, vizes és száraz utakon egyaránt.

2024. április 13. 10:47

A Continental abroncsa megnyerte a német Auto Zeitung autógumi tesztjét is

Az Auto Zeitung német autós magazin szerkesztői legutóbbi nyári gumiabroncs-tesztjükben a Continental PremiumContact 7-et nevezték meg a „ragyogó győztesnek" (24/7. szám). Mind a vizes, mind a száraz vezetési teszteken a legmagasabb pontszámot érte el. A lap szakértői a 225/45 R 17-es méretben kilenc gumiabroncsot vizsgáltak egy BMW 120i-n, összesen 13 kritériumot szem előtt tartva. Európai, ázsiai és amerikai abroncsmárkák termékeit mérték fel.

2024. április 3. 11:37

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50