Az aszfaltcsíkon születő bajnokokat segíti versenymérnökként a Széchenyi-egyetem volt hallgatója

forrás: Prím Online, 2024. február 4. 12:10

Gyerekként legóból készített járműveket, később valódi versenyautót épített. Gyenis Máté alapító tagja volt a Széchenyi István Egyetem Formula Student-versenysorozatban szereplő hallgatói csapatának, majd profi versenymérnök lett. Dolgozott a túraautós holland Nick Catsburggel, az osztrák Nico Grubert junior bajnoki címhez segítette és Michelisz Norbert csapatát, a M1RA-t is erősítette. A motorsport nemzetközileg is ismert háttérembere büszke arra, hogy mindezt a győri egyetemről indulva érte el.

 

Gyenis Máté egyike azoknak a fiatal szakembereknek, akik a járművek iránti szerelemből választották a Széchenyi István Egyetemet. „Kisgyerekként le sem tettem a matchboxokat, később a legózás következett, és még a kalózhajószettből is autót építettem. Már a miskolci Avasi Gimnáziumba jártam, amikor jelentkeztem a Magyar Nemzeti Autósport-szövetség sportbírói képzésére, hogy közelebb kerülhessek az autósporthoz. Autószerelői és autótechnikusi képesítést is szereztem, sepregettem és dolgoztam is műhelyekben, sőt egy hétköznapi járgányból saját versenyautót építettem, de tudtam jól, hogy magasabb szintű képzésre van szükségem álmaim eléréséhez” – kezdte történetét Gyenis Máté.

 

Gyenis Máté versenymérnök, a Széchenyi-egyetem volt hallgatója Michelisz Norbert túraautó-világkupa győztes autóversenyzőt (jobbra) hallgatja. (Fotó: M1RA Motorsport)

 

Mint mondta, a 2010-es évek elején több hír jelent meg a győri egyetemen megalakult SZEngine motorfejlesztő csapatról és az intézmény Formula Student-versenysorozathoz kapcsolódó projektjeiről, amelyek felkeltették érdeklődését. Jelentkezett, felvették, és rögtön csatlakozott is a hallgatói csapathoz.

 

„Két év SZEngine-tagság után a Járműfejlesztési Tanszék koordinálásával megalakítottuk a versenyautó-fejlesztő Arrabona Racing Teamet, amelynek én lettem az első műszaki- konstrukciós vezetője. A Széchenyi-egyetemen eltöltött évek több szempontból is meghatározóak voltak számomra. Kiváló oktatóktól tanulhattam, a hallgatói csapatokban pedig olyan gyakorlati tapasztalatot szerezhettem, amit mások a diplomaszerzés után, több éves munkával érhetnek el. Első munkahelyemet is a Formula Studentben való részvételnek köszönhetem, hiszen egy futamon kerültem kapcsolatba a B3 Racing túraautó-csapattal” – emlékezett vissza karrierje kezdetére.

 

Sokszor a versenymérnök által „megtalált” tizedmásodpercek döntenek a pilóták között. (Fotó: M1RA Motorsport)

 

Gyenis Máté ezt követően egy osztrák istállónál dolgozott, majd ismét sorsfordító döntést hozott: alkalmazotti státuszát szabadúszóra cserélte. „Ez nehéz elhatározás, hiszen saját magad gazdálkodhatsz az időddel, de sok benne a bizonytalanság is, például, hogy lesz-e megfelelő munkád holnap” – fogalmazott. A fiatal szakember azonban bízott magában, és mára a motorsport berkeiben ismert, keresett szakemberré vált. „2017–18-ban tervező- és versenymérnökként tevékenykedtem a M1RA-nál, vagyis Michelisz Norbert versenycsapatánál. Dolgoztam a Hyundai Motorsportnál és a német Engstlernél is, ahol az osztrák Nico Grubert junior bajnoki címhez és a felnőttek között is több futamgyőzelemhez segítettem. A Team Engstlernél a WTCR túraautó-világkupában szereplő holland Nick Catsburg versenymérnöke is voltam” – sorolta pályafutása fontos állomásait.

 

Kiemelte, egy Catsburg szintű profi autóversenyzővel dolgozni különleges élmény, és hatalmas kihívás is, hiszen esetükben nem másodperceket, hanem tizedmásodperceket kell megtalálni a pályán a leggyorsabb pilótához képest. Hangsúlyozta, abban a szezonban a Hyundai versenyzői közül egyedül Nickynek sikerült a futamgyőzelem, méghozzá a SlovakiaRingen, amit mérnöki karrierje egyik legnagyobb sikerének tart. Különösen kedves számára ez az eredmény, mert három szerelője szintén magyar volt.

 

Gyenis Máté sikerei bizonyítják, hogy az autóversenyzés nem egyéni, hanem csapatsport. (Fotó: M1RA Motorsport)

 

Gyenis Máté hangsúlyozta, fontos, hogy aki hozzá hasonló utat választ, törekedjen olyan teljesítményt nyújtani versenymérnökként, amelynek révén megismerik a szakmában. A legtöbb csapathoz ő sem az önéletrajza miatt került, hanem mert ismerték a korábbi versenyekről. Tapasztalatai szerint, aki már bizonyított, a legváratlanabb helyekről kaphat felkérést. A 2024-es szezonra három-négy csapattal is tárgyalásban áll, de a legfontosabbnak azt tartja, hogy számára inspiráló kihívásoknak kelljen megfelelnie. „Az autó önmagában csak egy autó. A pilótától a mérnökön át a szerelőig a csapat feladata az, hogy abból a leggyorsabb járgány legyen” – vallja.

 

A fiatal szakember saját példáján keresztül úgy látja, a Széchenyi István Egyetem kitűnő szakmai műhely, ahol a hozzá hasonlóan elszánt fiatalok erős alapokat kaphatnak ahhoz, hogy valóra váltsák álmaikat az aszfaltcsíkon vagy a pálya szélén.

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az olaszoknál folytatta európai terjeszkedését a hozzánk ősszel érkező Omoda

Július elején újabb európai piacra lépett be a Chery Group az Omoda és Jaecoo márkákkal, Olaszországban teljes körű szolgáltatással elindult a kínai gyártó járműveinek értékesítése. A társaság globális terjeszkedési stratégiája szerint 2030-ig világszerte több mint 60 piacon jelenik meg ez a két brand, szeptemberben Magyarországon is megkezdik az Omoda 5 forgalmazását. 

2024. július 19. 16:43

Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy a semmiből a világ első számú autóipari nagyhatalmává emelkedjen Kína. Számaik kétségtelenül impozánsak, ám nem feltétlenül tükrözik, hogy mire is számíthatunk még a kínai autógyártóktól.

2024. július 16. 18:17

Így vásárolunk autót – az ár mellett a márka és a műszaki paraméterek számítanak leginkább

A 16-59 éves magyarok közel egyötöde tervez autóvásárlást a közeljövőben, több mint felük kétmillió forint alatti összeget szán erre – derül ki a Chery Group megbízásából készült, reprezentatív felmérésből. Bár a többség számára az ár a legfontosabb szempont, a férfiak körében ugyanennyire számít az is, hogy megbízható és ismert gyártó járműve legyen, illetve sokan kiemelték a műszaki paramétereket is.

2024. július 15. 10:12

Az LG és a ChargePoint közösen bővítik globális elektromosautó-töltőhálózatukat

Az LG Electronics (LG) a közelmúltban egyetértési nyilatkozatot és végleges megállapodást írt alá az elektromos járművek (EV) kereskedelmi célú töltésére vonatkozóan az Egyesült Államokban a ChargePoint vállalattal, az EV-k hálózati töltési megoldásainak vezető szolgáltatójával. Az LG egyrészt arra számít, hogy az egyetértési nyilatkozat felgyorsíthatja az EV-töltési üzletág növekedését, másrészt további lendületet adhat a vállalat B2B tevékenységei bővülésének, illetve a társaság intelligens életmód-megoldásokat kínáló vállalattá történő átalakulását is támogatja.

2024. július 13. 10:24

A legdinamikusabban fejlődő autógyártók között a Chery Group

A nemzetközi autóipari trendekre rácáfolva, kiugróan jó értékesítési eredményeket ért el az év első négy hónapjában a Chery Holdings Group. A kínai gyártó éves összevetésben több mint felével növelte értékesítését a január-április közötti időszakban, az elektromos és plug-in hibrid járműveknél pedig több mint kétszeres fejlődést ért el. A társaság Omoda 5 modellje szeptembertől Magyarországon is elérhető lesz, novemberben pedig várhatóan az autó elektromos verziója is megérkezik hozzánk!

2024. július 3. 19:32

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A kék halál képernyőn túl: miért ne hagyjuk figyelmen kívül a szoftverfrissítéseket?

2024. július 26. 13:59

Idén a fenntartható cégek tulajdonosait is díjazza az EY

2024. július 24. 13:59

Akár 50% időmegtakarítást jelenthet a PS szinte érintésmentes könyvelési megoldása

2024. július 16. 16:29

ESET kiberfenyegetettségi jelentés: egyre gyakoribb a mesterséges intelligencia és a deepfake a támadásokban

2024. július 5. 09:55