Ipari hulladékáramból kulcsfontosságú ipari nyersanyag
A gumi-, a kerámia- , az üveg- és a kozmetikai iparban nélkülözhetetlen cink-oxid (ZnO) zöld előállításának arányát kívánja növelni az EIT InnoEnergy azzal, hogy befektet a forradalmian új technológiát kifejlesztő lettországi vállalatba, a Catalyco-ba.
A cink-oxid (ZnO) kulcsfontosságú nyersanyag az európai ipar növekedése szempontjából. A világszerte előállított ZnO több mint felét a gumi és gumiabroncsok gyártásához használják fel, miközben számos más ágazat sem képes helyettesíteni a cink-oxidot a gyártási folyamataiban. Európa számára komoly kihívást jelent a cink-oxid behozataltól való nagyfokú függőség. Évente több mint 70 000 tonna ilyen anyagot – az európai kereslet 38 %-át - importálnak az EU-ba, főként Kínából, Indiából, Dél-Koreából, Japánból és Tajvanról, valamint az Egyesült Államokból és Kanadából. Ezzel egyidőben mind a vegyipar, mind a kohászat melléktermékeiben és hulladékáramaiban jelentős ZnO-tartalékok maradnak kihasználatlanul. Becslések szerint az alternatív források – beleértve a helyi ipari hulladékokat is – akár évi 18 millió tonna ZnO-t is biztosíthatnának a kontinens piacai számára.
„A Catalyco valódi megoldásokat kínál a körforgásos gazdaság növekedésének támogatására. Technológiáink lehetővé teszik a cink visszanyerését a hulladékáramokból, aminek köszönhetően ez a fontos nyersanyag nemcsak gazdaságilag hatékony, hanem fenntartható és környezetbarát módon is előállítható. Az általunk kifejlesztett megoldások lehetővé teszik a kloridok, a nitrátok, a szulfátok és a krómszennyezés radikális csökkentését a gyártási folyamatokban. A ZnO mellett technológiánk a réz-, nikkel- és kobalt-oxidok visszanyerését is lehetővé teszi. Mindezek mellett az európai ipar külső beszállítóktól való függőségének csökkentése is legalább ilyen fontos.“ – nyilatkozta Reinis Spunde, a Catalyco vezérigazgatója.
A ZnO-piac értéke 2025-re eléri az évi 5,2 milliárd eurót, ugyanakkor a vállalat alappillérének számító aktív ZnO iránti igény is kétszeres sebességgel nő és éves szinten várhatóan 1,4 milliárd euró értékben kereskednek majd vele.
„A Catalyco a vegyiparban tevékenykedik, amelynek átalakítása kulcsfontosságú az EU 2050-ig megvalósítandó, klímasemlegességre irányuló stratégiájának sikere érdekében. A vállalat által kínált technológiákra már felfigyelt számos globális szereplő, akik nemcsak a fenntartható cink-oxid-gyártásban rejlő lehetőségeket értékelték nagyra, hanem azt is, hogy az európai piacokról stabil és kiszámítható módon állhat rendelkezésre ez a nyersanyag“ – fejtette ki Marcin Wasilewski, az EIT InnoEnergy közép-európai vezérigazgatója.
A zöld energia és a tiszta technológiák vezető európai befektetőjeként az EIT InnoEnergy a dekarbonizáció, az újraiparosítás és az energiabiztonság területén szükséges technológiák, know-how és finanszírozás biztosításában érdekelt. A vállalat többek között a megújuló energia, az akkumulátorok és az energiatárolás, a fenntartható közlekedés, a tiszta széntechnológiák, a zöld hidrogén, az intelligens hálózatok, a fémek újrahasznosítása és az alacsony kibocsátású műtrágyák terén keres befektetési lehetőségeket. Az InnoEnergy portfóliójába jelenleg több mint 200 vállalat tartozik Európa-szerte, amelyek eddig közel 10 milliárd eurót szereztek zöld befektetésekre.
Kapcsolódó cikkek
- Az AI kutatja a kritikus ásványkincseket is
- 500 millió eurót lehetne spórolni a vegyes elektromos flottákkal
- Száz gigawattórás energiatárolási rendszer épül fel Európában 2030-ig
- Személyre szabottan kimutatja a munkavállalók szén-dioxid kibocsátását egy forradalmian új fejlesztés
- Magyar energetikai startupokat is várnak a befektetői programba
- Kezdődik a 800.000 akkumulátor szakember európai képzése
- Jönnek az európai mágnesvonatok
- 18 millió munkavállaló átképzése is kell az európai zöld átálláshoz
- Nanotechnológia, mágneses lebegtetés az idei TBB-n
- 140 millió euró tiszta energia innovációkra
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.