Jogi védelem agresszív marketingesek és piackutatók ellen

Fogyasztóvédelem angol módra

forrás Prim Online, 2003. szeptember 1. 14:16
Augusztus 28-án új szabálysértést kodifikáltak a magánélet védelmét különösen szem előtt tartó brit törvényhozók: Folyamatos visszaélés elektronikus hírközlő hálózatokkal és szolgáltatásokkal. A talányos nevű rendelet a leginkább az agresszív marketingesek és piackutatók, bár ritkán magánszemélyek által is elkövetett tömeges telefonhívásokat szankcionálja, amelyekkel kényelmetlenséget okoznak az előfizetőnek, netán szorongást keltenek benne, esetleg tudtán kívül költségekbe sodorják.
A szöveg részletesen, sok példával is illusztrálva felsorolja, hogy milyen módokon lehet a nevezett szabálysértést elkövetni. Lényegük, hogy valakik ismételten és folyamatosan hívogatják a valamilyen módon kiválasztott hívószámokat. A főbb kategóriák:

ˇ Visszaélés az automatikus hívóberendezésekkel
ˇ Visszaélés a hívószámkijelzéssel
ˇ Olyan visszaélés, amikor rövid idejű vagy hallgatag hívásokat végeznek
ˇ Tisztességtelen nyereség kicsikarása

Bár tanulságos lenne, itt nincs hely minden kategória összes fondorlatának a leírására. Az első kettőnek a nevéből elég jól ki is lehet találni, hogy kik és milyen módon mehetnek az előfizető idegeire, a további kettő viszont első olvasatra nem nyilvánvaló.

Telefonbetyárok is csinálják, hogy valakire sorozatosan rácsöngetnek, majd azonnal leteszik a kagylót, esetleg megvárják, amíg a hívott fél felveszi a telefont, de nem szólnak bele, de az ilyen esetek ritkák és – ha bizonyítható a szándékosság – akkor, mint eddig is, bűncselekménynek minősülnek. Viszont az automatizálás terjedésével tömegesen terjed a jelenség, hogy valakik hívógéppel folyamatosan hívnak számcsoportokat, hogy felállítsák az üzemelő készülékek listáját. Ez a rendeletben az idegesítés szándékos esetének minősül. Az is gyakran előfordul, hogy a call center felhív előfizetőket úgy, hogy amikor létrejött a kapcsolat, akkor éppen nincs vonalban az operátor, ezért a hívott fél csak a szorongást keltő néma csenddel szembesül. Ha a jelenség ismétlődik, akkor, bár nem szándékos, a cselekmény mégis a rendelet hatálya alá esik.

A tisztességtelen nyereség kicsikarásának számtalan trükkjére a rendelet nem is hoz fel példákat, mert – mint mondja – ezzel tippeket adna. Azokat a közismert eseteket mutatja be, amikor például egy személyesnek látszó üzenet segítségével valakit arra vesznek rá, hogy tudtán kívül emelt díjas számot hívjon vissza, vagy úgy állítják be az emelt díjas szolgáltatáson levő fogadó faxgépet, hogy az rendkívül lassan vegye az adást. Ugyancsak büntetendő trükkös megoldás, ha a hallgatag hívás hatására a felhívott ember arra csábul, hogy emelt díjas számot hívjon vissza. A rendelet szerint a tisztességtelen nyereség kategóriájában létezik olyan trükk is, hogy az emelt díjas szolgáltatás mesterségesen még akkor is magnóra vett csengetési visszhangot közvetít a hívónak, amikor a számlázás már valójában megkezdődött.

A rendelet nem viccel: a szabálysértési bírság legmagasabb összege 5.000 angol font, és ezen felül az elkövető cég vagy magánszemély még kártérítésre is kötelezhető.

Hűvös Imre
Kulcsszavak: jog marketing

Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat

Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.

2024. november 22. 14:58

A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán

A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.

2024. november 22. 13:17

Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz

Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére. 

2024. november 22. 11:39

A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai

Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.

2024. november 22. 10:15

A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet

A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél. 

2024. november 21. 20:54

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01