Sokasodnak az elvárások a banki szoftverek piacán
Hangsúlyosabb behajtások, szigorodó környezet
A pénzmosás elleni törvénnyel kapcsolatban elindult adategyeztetési folyamat a végéhez közeledik. Bár a bankok és az ügyfelek az eredetileg tervezett 2003. december 31. helyett 2004. áprilisáig kaptak haladékot, a pénzintézetekben megjelenő ügyfelek azonosítását már most is minden esetben elvégzik. Várhatóan nagyobb torlódások nélkül valósul meg az adategyeztetés az új határidőre.
A mindenütt csak Bázel II-ként emlegetett új, egységes európai szabályozó rendszer bevezetése 2006. végéig esedékes. Ennek célja a pénzügyi vállalkozások tőkemegfelelésének pontosabb (valós állapotokat jobban tükröző) kimutatása, valamint egységes szabályok meghatározása a pénzügyi- és kereskedelmi vállalkozásokban lévő részesedések konszolidációjáról. A rendelkezésre álló idő csak látszólag hosszú. A pénzintézeti összehasonlító jelentések szempontjai csak új informatikai és adminisztratív rendszerek segítségével tehetők egységessé. Ebből adódik, hogy az előttünk álló két éves időszakban az ezen a területen érintett vállalkozásokra jelentős szervezési, majd fejlesztési feladatok várnak.
A lakáshitelek piacán gyors kamatcsökkenés nem várható, mi több, a közeljövőben elképzelhető a további emelkedés is. A növekvő törlesztő részletek pedig emelik majd a késedelmesen fizető ügyfelek számát. Ez egyszerű figyelmetlenségből (nem emeli az ügyfél a rendszeres átutalások összegét), vagy a terhek növekedésével nehezedő anyagi helyzet miatt is előfordul, hiszen jól tudjuk, a lakosság egy része kizárólag az alacsony kamatok miatt döntött az eladósodás mellett. A tavalyi évre jellemző fokozott hitelezési aktivitásnak is bírája lesz az idei esztendő. Kiderül, hogy a kihelyezett hitelek kellőképpen megalapozottak voltak-e, vagy a problémás ügyletek számát gyarapítják. Mindebből az következik, hogy az idei évben a behajtási tevékenység szerepe is jelentősebb lesz, hiszen az időben értesített ügyfél rendezheti az elmaradását, és mentesül a kellemetlen következményektől. Szigorodnak az elvárások a behajtási feladatok naprakészségét és pontosságát illetően. Komoly pénzügyi következménye lehet a döntésnek, miszerint egységes informatikai rendszerrel, vagy manuálisan, esetleg alacsonyabb informatikai támogatás mellett valósítják meg a követelések nyilvántartását, a késett ügyletek kezelését.
A lakossági hitelezés piacán való jelenlét komoly beruházásokat igényel a pénzintézetektől, mind szervezeti, mind informatikai vonalon. Nem mindegy tehát, hogy mekkora hitel-állományra oszlik el ez a költség. Minden bizonnyal tovább folyik majd az ügyfelekért a verseny, azonban szigorúbb feltételrendszerhez kell kötni a folyósításokat, elkerülendő a kockázatos állományok növekedését. Több bank már jelentős tapasztalattal rendelkezik a nem fizető adósok kezelésére vonatkozóan, az elmaradások okainak elemzésében. Ezek alapján pontosítják a hitelnyújtási folyamatokat, az ügyfél minősítést, de az eredményeket hasznosítják a termékfejlesztésben is. Az emelkedő kamatok és törlesztő részletek, növekvő kockázat miatt várhatóan folytatódik a jelenleg használt negatív, vagy egy majdani pozitív adóslista körüli jog- és érdekvita. Jelenleg az uniós országok egy részében olyan lista van, ami se nem negatív, se nem pozitív, de ellenőrizhető belőle az ügyfél saját ügyleteiről adott nyilatkozata. Bárhogyan is dől el a kérdés, az eredmény mindenképpen további feladatokat ró a szoftverfejlesztésre.
A banki informatika területén 2003. az elsődleges banki feladatokat kiszolgáló fejlesztések időszaka volt, míg 2004. várhatóan a májusi csatlakozás miatt égetővé váló feladatok időszaka lesz. A Bázel II, a pénzmosás, a Jelentésszolgálat mind olyan terület, melyeknek a bankok életében eddig is fontos szerepet játszottak, de ebben az évben még inkább előtérbe kerülnek majd. Mindezek mellett a magyar jogi és gazdasági környezet sajátosságai még jó ideig megmaradnak, emiatt az egyedi megoldások szerepe középtávon még nem csökken.
Kapcsolódó cikkek
- Dinamikusan emelkedik az internetbanki ügyfelek száma
- A kereskedelmi bankok nem felelnek meg saját elvárásaiknak
- Microsoft alapú back-office rendszer a Groupamánál
- Kereskedelmi banki ügyvitel Microsoft Dynamics AX-en
- 1,1 millió dolláros banki csalás
- Egyedi fejlesztésű banki szoftver – Montana módra
- Azonosítatlan ügyfélszükségletek gátolják a bankoknál a forgalomnövekedést
- Raiffeisen + HP: Magyarország legnagyobb AMD-alapú PC eszközparkja
- A pénzintézetek az adatminőséget a kockázatkezelés kulcskérdésének tekintik
- A bankok elavuló számítógépes alaprendszereik átalakítására készülődnek
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.