Távtanulás a számítógép segítségével

Paradigmaváltás az oktatásban?

Pintér Róbert, 1999. október 4. 13:28
Ki ne álmodott volna arról, hogy nem kell tanulnia, mert a tudást éjszaka a fejébe öntik? Vagy arról, hogy nem kell iskolába járnia, hanem otthon maradhat egész nap? Ha pontosan nem is erről, de valami hasonlóról lehet szó a jövő évezred oktatási rendszerében: a tudást ugyan ingyen itt sem adják - tanulni kell -, de lehet, hogy nem kell majd bejárni az intézményekbe, a távtanulás megoldja ezt a gondot.
Egyelőre azonban a távtanulásnak és az online osztálytermeknek a nagy távolságok áthidalásában, illetve a felnőtt, valamint a fogyatékos emberek oktatásában lehet leginkább hasznát venni. De az iskolai számítógépek minden esetben segítenek az új ismeretek elsajátításában, illetve a megszerzett tudás gyakorlásában - kiváló oktatási segédeszközök.

Amikor az emberek az írás és olvasás segítségével elkezdték a tudást "felhalmozni", és a következő nemzedék számára az emlékezés hibáiból adódó felejtést részben kiküszöbölték, az oktatási rendszer is alapvető változáson ment keresztül. Ugyanígy óriási változásokat eredményezett a nyomtatás feltalálása: a diákoknak nem kellett mindent megjegyezniük vagy leírniuk, amit a tanár mondott, használhatták a (tan)könyveket. Persze ez nem jelentette ugyanakkor a beszéd/hallgatás párosának feladását. Ugyanez figyelhető meg napjainkban: a tanárok egyszerre használnak számítógépet és könyveket, de ezen túl beszélgetnek is a diákokkal, meghallgatják őket, és használják az írás-olvasás lehetőségét.

Napjainkban az elektromosság felfedezése új technikai eszközöket hozott az oktatás számára: a rádiót, a televíziót és a számítógépet. Ezek az eszközök mindinkább lehetőséget adnak arra, hogy az iskola az oktatás egyre kevésbé meghatározó intézményévé váljon. A rádió, a televízió és a számítógép révén eleve elsajátítunk ismereteket, még ha úgy tűnik is, hogy csak szórakozunk. A technológia befolyásolja, hogy mit tudunk megtenni, és hogy hogyan gondolkozunk a világról, azaz a különböző technikai eszközök az oktatást is megváltoztatják: hogy hogyan lehet oktatni, és hogyan lehet megérteni. Az új eszközök segítségével a passzív, befogadó diákból egyre inkább aktív, elsajátító diákot lehet faragni, aki a technikai környezetet tudatosan - a tanár vezetésével és segítségével - saját tudásának gyarapítására, a világ felfedezésére használhatja. A hálózatba kötött számítógép pedig még nagyobb potenciált hordoz az oktatásban és a szocializációs folyamatban, mint a "magányos", hiszen megteremti az előbb említett aktív környezet peremfeltételeit, ugyanakkor megsokszorozza a lokális, nemzeti és nemzetközi kommunikációs-interakciós lehetőségeket. A távoktatás-távtanulás tulajdonképpen ezen a környezeten alapul.

A távoktatás lényege, hogy a tervezett oktatási menetnek megfelelően meghatározott tartalom elsajátítása folyik a diák bevonásával, úgy, hogy közben a tanárnak időben és térben nem kell jelen lennie. Az élethossziglani tanulás, amely napjaink emberét és a "tudásmunkásokat" jellemzi, kiváló eszközhöz jut a távoktatás révén. Alapvető követelmény azonban, hogy a tudást ne csak "közvetítsék-szórják", hanem az interaktivitásra és kreativitásra helyezzék a hangsúlyt, ez ugyanis nagyban megnöveli a hatékonyságot. Ehhez kiváló eszköz a hálózatba kötött számítógép, illetve a multimédiás oktatási környezet. Ez végeredményben paradigmaváltáshoz vezet az oktatásban, a tanító környezetről a tanulási környezetre helyeződik át a hangsúly, azaz a befogadó diákból elsajátító diák lesz, aki motivált, gyakorlott, és élethossziglan gyarapítja tudását. Az iskola csak azt az alaptudást adja, amelynek segítségével a diák önállóan is képessé válik az életéhez szükséges tudás elsajátítására. Tehát azt kell megtanítani, miért és hogyan váljon valakiből sikeres "élethossziglani diák", azaz hogyan találja meg azokat a forrásokat, amelyekre szüksége van, hogy folytathassa az ismeretek elsajátítását. Erre azonban nincs mindenki számára azonos recept, különböző tanulási stílusok és értelemadási, valamint emlékezési metódusok szükségesek. A távtanulás sikere nem csupán a tanáron múlik, hanem a kiválasztott oktatási módszeren és a diákon is - hogy bizonyos korlátok között szabadon dönthessen afelől, mit akar tanulni, hogyan és mikor.

Felhasznált anyag: metalab.unc.edu/ cmc/mag/1995/apr/berge.html. Zane Berge (berge@guvax.georgetown.edu) és Mauri Collins (mauri@cac.psue.edu): Bevezető fejezet a Computer-Mediated Communication and the Online Classroom in Distance Learning című könyv harmadik kötetéből (Hampton Press, Cresskill, NJ, 1995.)

(Az írás online formában már megjelent a BME-UNESCO ITTK intézetének Infinit oldalán. Az Infinit, amely az információs társadalommal kapcsolatos híreket, trendeket, elemzéseket közli, az ITTK és a Prím vezetőinek megállapodása alapján a Compfairtől kezdődően a Prím-online mellékleteként is elérhető.)

Kulcsszavak: oktatás trend

Galaxy AI: Mesterséges intelligencia a csuklódon és a füledben

A Samsung legújabb okoseszközeiben kulcsfontosságú szerepet tulajdonít a mesterséges intelligenciának (AI). A Galaxy AI egy olyan, a mindennapokat támogató intelligens technológia, amely a felhasználói igényekhez alkalmazkodik, egyaránt a fitnesz, az egészségmegőrzés és a kommunikáció területén. Az új Galaxy Watch7 és Watch Ultra okosórák, valamint a Galaxy Buds3 és Buds3 Pro fülhallgatók a vállalat első olyan viselhető eszközei, amelyeken a Galaxy AI átfogóbb, személyre szabottabb élményt nyújthat. A mesterséges intelligencia a korábbi funkciókat még színvonalasabbá teszi, miközben számos új szolgáltatást is kínál.

2024. november 24. 18:39

A HONOR Magic V3 elsőként kapja meg az AI-alapú MagicOS 9.0 frissítést

A HONOR bejelentette a MagicOS 9.0 hivatalos frissítési ütemtervét. A MagicOS 9.0 hivatalos verziója*  először a HONOR Magic V3 készüléken lesz elérhető Európában decembertől. Az iparág első, minden szituációhoz személyre szabott AI operációs rendszereként a felhasználói élmény sokkal jobb lesz, beleértve a továbbfejlesztett AI funkciókat, az optimalizált ember-gép interakciót és még több személyes AI élményt. 

2024. november 24. 18:25

AI fotogrammetriával bővült az Artec Studio 19

A professzionális 3D szkenner megoldásokat gyártó Artec 3D bemutatta az Artec Studio, átfogó 3D szkennelő, adatfeldolgozó, reverse engineering és minőségellenőrzési célszoftver legújabb verzióját. Az AS19-et többek között széleskörű szkenner-integrációval, nagyobb teljesítménnyel és mesterséges intelligencia alapú fotogrammetriával fejlesztették, hogy még jobban megfeleljen a különböző iparágakból érkező szakemberek igényeinek. A szoftver egyik legizgalmasabb újítása, hogy már nemcsak 3D szkenek, de fényképek és videófelvételek alapján is képes 3D modellek létrehozására.

2024. november 24. 15:33

HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól

A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.

2024. november 24. 13:58

Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson

A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.

2024. november 24. 12:02

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36