Példa nélküli összefogás a hazai szoftverfejlesztők között
Az érintett fejlesztő cégek kemény versenyben állnak egymással a növekedésben lévő piacon. Az éles verseny ellenére közös cél a felhasználók életének megkönnyítése, s ennek érdekében az alkalmazások közti együttműködési képesség biztosítása.
Ezt tűzték ki e cégek vezetői és szakértői, amikor szakmai szervezetük, a Magyar Elektronikus Aláírási Szövetség (MELASZ) kezdeményezésére és keretei között szabványosítási munkacsoportot alakítottak 2004 végén. A szabványosítási munkacsoport több munkaközi verzió egyeztetése után 2005 szeptemberére elkészítette az elektronikus aláírási formátumra vonatkozó Melasz Munkacsoport Megállapodást (MMM). Ez a szabvány teljes mértékben összhangban van a mértékadó nemzetközi elvárásokkal, ugyanakkor a tényleges együttműködő képesség biztosítása érdekében az azokban megfogalmazott opciók és alternatívák közül többet pontosít, illetve konkretizál, azokat a magyar viszonyok közé illeszti, értelmezi és integrálja.
A kidolgozásban résztvevő és a Megállapodást egyben el is fogadó cégek ezt követően késlekedés nélkül hozzáfogtak alkalmazásaik átalakításához, hogy azok a közös szabványnak minden tekintetben megfeleljenek.
Az így továbbfejlesztett alkalmazások a MELASZ és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Informatikai Központ közötti megállapodásnak megfelelően az egyetemre kerültek laboratóriumi bevizsgálásra. A vizsgálat célja a szabványnak való megfelelés, valamint az alkalmazások közötti problémamentes együttműködés igazolása. A pozitív igazoló jelentést követően a MELASZ tanúsítványt bocsát ki az alkalmazások részére, mely igazolja a megfelelőséget. Az október végén lezajlott első vizsgálatok eredményeként már több ilyen tanúsítvány kibocsátására is sor került. Mivel a szabvány kidolgozásában résztvevő cégek a hazai fejlesztők meghatározó részét képviselik, a MELASZ-Ready tanúsítvány a szakma fontos, elismert igazolása.
Az elektronikus aláíró alkalmazások vásárlóinak célszerű a tanúsítvány meglétét elvárni, mivel ez a magyar piacon elfogadott szabvány megfelelőségét igazolja. Ezáltal a vásárló biztos lehet abban, hogy az alkalmazás képes lesz együttműködni a többi szintén tanúsított termékkel, vagyis az általa létrehozott aláírásokat más szoftverek felhasználói is képesek lesznek ellenőrizni, és ők is képesek lesznek ellenőrizni mások elektronikusan aláírt dokumentumait, üzeneteit.
Mivel a szabvány alapjául nemzetközi standardok szolgáltak, a tanúsítvány egyúttal a nemzetközi gyakorlatnak való megfelelőséget is igazolja.
E példa nélküli együttműködés eredményeként a közszféra számára létrehozott Megállapodás alapul szolgált a közigazgatás számára is. A közigazgatás a szabványt saját keretei közé illesztette, így a szabványnak megfelelő alkalmazások a közigazgatási elektronikus ügyintézésben is zökkenőmentesen használhatóak lesznek.
A MELASZ szabványosítási erőfeszítései ezzel még nem értek véget. A Szövetség elektronikus számla formátumára vonatkozó ajánlása szintén véglegesítés előtt áll.
Kapcsolódó cikkek
- Iparági szabvánnyá vált a digitális aláírás 1.0
- Hiteles elektronikus cégeljárás a NetLock-kal
- Elektronikus ügyintézés már a szakképzés területén is
- Az E-Group dokumentum-menedzsment rendszere a CeBIT-en
- Új hitelesítési csomag a NetLocktól
- Kulcs a PDF formátumban előállított állományok hitelesítéséhez
- Új tarifák az elektronikus aláírás szolgáltatóinak regisztrálására
- Készen állnak a közjegyzők az e-dokumentumok fogadására
- E-mailen érkezik a számla
- A NetLock Kft. Tanúsítványok már Linux környezetben is
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.