Digital City Debrecen
Matáv-alapokon
A távközlési alapinfrastruktúra már kiépült, amelynek szolgáltatója a Matáv Rt. A Digital City Debrecen (DCD) fejlesztési projekt missziója Debrecen város és a régió vállalkozásai, közigazgatása és lakossága számára a legújabb információs technológiák használatának megteremtése. A projekt stratégiájának legfontosabb alapeleme, hogy a fejlesztés megvalósításában aktív szerepet oszt, és együttműködésre készteti az állami, az önkormányzati és a versenyszféra szereplőit. Második alapelv a helyi igények, sajátosságok és elvárások legmesszebbmenőkig való figyelembevétele. A kiépítendő infrastrukturális és szolgáltató rendszer a helyieknek épül, a helyi erőforrásokat is felhasználva, a helyiek vezetésével. A harmadik alapelv tartalmazza a pénzügyi megfontolásokat. A fejlesztés minden fázisa pénzügyileg definiálható és finanszírozható, belátható időn belül megtérülő beruházás. A projekt ugyanakkor nem egy "intelligens település" ködös vízióját kívánja a távlatokból kiindulva visszafelé haladva megvalósítani, hanem - a tendenciákat ismerve - a már rövid távon is felhasználható, bevált technológiát és eljárásokat alkalmazó elemeket honosítja meg először.
A DCD projekt EU-szintű megvalósítása és részbeni finanszírozása érdekében az Európa Unió 5. Keretprogramja keretében angol, ír, svéd, finn és olasz önkormányzatokkal, valamint a céljaikat támogató távközlési és ipari szállító cégekkel közösen, Debrecen várossal együtt pályázott a Matáv a CENTURi21 (Community, Empowerment, Network Trough Universal Regional integration for the 21th century) elnevezésű programmal. Minden CENTURi21-felhasználó egy virtuális közösség tagja, amely egy konkrét információs területet menedzsel és képvisel. A virtuális közösségek regionálisan keresztezik és átfedik egymást. A közös eszközökkel és alkalmazásokkal a virtuális közösségek könnyen menedzselhetők, és lehetővé teszik a maximális integrációt. Ha a felhasználó a régiók valamelyikébe utazik, ugyanazt a felhasználói felületet látja. Az "e-citizen" így használhatja a "saját közösségét", a "saját régióját", a "mi Európánkat" és mindezt mobilisan. Mindez az EU e(u)-citizen anywhere koncepcióját tükrözi.
A műszaki integráció különféle szektoriális szolgáltatásokat tesz lehetővé, érzékeltetésül említünk néhány példát: közösségi információs áruház, e-commerce és e-government szolgáltatások, várostervezés és demokratikus részvétel, független életmód, szociális szolgáltatások támogatása. Az Európa Unió-beli projektet a brüsszeli bizottság befogadta, az EU-szabályok szerint finanszírozza, és ellenőrzi annak megvalósítását. A munka várhatóan a szükséges szerződéskötéseket követően a 2000. év első negyedévében indul, és mintegy 2 és fél évig fog tartani.
Kapcsolódó cikkek
- Egyre kevésbé figyelünk a veszélyekre
- A román IT-piac 2010-ig évente várhatóan 12-13 százalékkal nő
- Önálló informatikai szakállamtitkárságot hoz létre a GKM
- Gates: több külföldi szakemberre van szükség az USA-ban
- 2008-ban is a noteszgépek hajtják előre a PC-piacot
- Magyar cégek: Négyszáz tárgyalás a CEBIT-en
- 11 millió mobil-előfizető
- Felvásárlási hullám kezdődik az internetszolgáltatók piacán
- Az amerikaiak többsége mozdulni sem tud mobiltelefon nélkül
- Az Acer megelőzte a Dellt a noteszgéppiacon