Hi-tech: az export a régióban Magyarországon nő legjobban
Az intézet az MTI-hez is eljuttatott dokumentumában a hi-tech export arányát a versenyképesség egyik indikátoraként említi, utalva arra, hogy a világon Írország, az Amerikai Egyesült Államok, Japán, Finnország, Franciaország, Hollandia és Svájc rendelkezik a legnagyobb hányaddal a világon.
Az ICEG jelentése szerint Csehország, Lengyelország, Szlovákia, és Magyarország 1,45 százalékát adták együttesen a világ csúcstechnológiai exportjának 2005-ben, ez 10 év alatt 1,1 százalékpontos növekedés, az 1995. évinek több mint duplája.
A legjelentősebben Magyarországon nőtt a high-tech kivitel, az ország 0,08 százalékos részesedése 0,68 százalékra emelkedett 10 év alatt.
Az Eurostat legfrissebb adataira hivatkozva az ICEG azt közli, hogy Magyarország csúcstechnológiai exportja 2006-ban 12,1 milliárd eurót tett ki, ami egy év alatt 2,18 milliárd eurós, két év alatt pedig 2,42 milliárd eurós növekedés.
A V4 országok közül 2006-ban a második helyen Csehország állt 9,6 milliárd euróval; Lengyelországban csupán 2,7 milliárd euró, Szlovákiában pedig 1,78 milliárd euró volt a csúcstechnológiai kivitel.
A csúcstechnológiai gyártás hozzáadott értéke a teljes ipari hozzáadott értékből ugyancsak Magyarországon a legmagasabb, a 2003-as adatok szerint 19,3 százalék. Ez a mutató Csehországban 6,9 százalék, Lengyelországban 6,5 százalék, Szlovákiában pedig 5,1 százalék. A világon Finnországban a legmagasabb ez az arányszám, 25,3 százalék.
A csúcstechnológiai ipart a hadiipar, a vegyipar, az elektronikai gépgyártás, a tudományos műszergyártás, a gyógyászati ipar, az infokommunikációs iparág, a számítástechnikai iparág, a légiközlekedés és légijármű-ipar, valamint a nem elektronikai gépgyártás alkotja.
Magyarországon, Lengyelországban, és Szlovákiában a csúcstechnológiai export zöme elektronikai gépgyártásból és telekommunikációs iparágakból származik. Csehországban a komputergyártásnak van a legjelentősebb szerepe.
Kapcsolódó cikkek
- IDC: lassuló IT kiadás-növekedés 2008-ban
- Mélyrepülésben a hagyományos és online lemezeladások
- Ötödével bővült az amerikai online kereskedelem
- Technológiai áttörések 2008-ban?
- Az amerikai háztartások felében már digitális TV van
- Az otthoni gépek 93 százalékán van vírusirtó
- A CES soha nem volt még erősebb! - Interjú Shawn DuBravackal, a CES gazdasági szakértőjével
- USA: a háztartások mobiltelefon-használata meghaladja a vezetékest
- A PC-piac hátán szárnyaló csipeladások
- Az internetezők többet és körültekintőbben költenek
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.