VIDEOTORIUM néven oktatási-tudományos videomegosztó portál indult
A Videotorium természetesen jóval több kíván lenni, mint egy általános célú videomegosztó szolgáltatás. Az összességében igen jelentős elsődleges felhasználói közösség – mintegy 600.000 oktató, kutató és hallgató – nagy mennyiségű audiovizuális tartalmat állít elő, melynek megfelelő tárolására, bemutatására és kifinomult visszakeresésére eddig kevés igazán jó lehetőség állt rendelkezésre. A feltöltést, szerkesztést és visszakereshetőséget támogató speciális funkciók a tudományos igényű ismeretterjesztés és tartalommegosztás követelményeihez igazodnak. A felvételek megosztásán túl a feltöltőnek lehetősége van előadás diák csatolására és a felvételhez való szinkronizálására. A felvételek precíz leírását és tartalmuk feltárását könyvtári igényességgel megtervezett metaadat modell támogatja, amely a tudományos világban elvárt visszakereshetőséget biztosítja. A fóliák és dokumentumok teljes szövegű indexelése pontos és azonnali információ-hozzáférést tesz lehetővé az internetezők számára.
A portál a nemzetközi sztenderdeken alapuló, országos felsőoktatási-kutatási eduID föderatív authentikációs és authorizációs infrastruktúrára (AAI) építi a felhasználók azonosítását. A Videotorium továbbá szabványos metaadat-csere interfészt kínál a hozzá hasonló tartalom-aggregátorok (pl. intézményi videorepozitóriumok, nemzetközi portálok) számára, amely lehetővé teszi a Videotoriumban tárolt tartalmak más keresőrendszerekben való megjelenítését.
Az oktatás, a távoktatás és a távtanulás színvonalas támogatása mellett a Videotorium szerepet kíván vállalni a felsőoktatás-kutatás munkájának megismertetésében, a tudományos gondolkodás népszerűsítésében, ezen keresztül előmozdítva hazai oktatóink, kutatóink társadalmi elismertségét, a tudományos gondolkodás szélesebb körben való elfogadtatását. A gyűjtemény és szolgáltatás komoly szerepet játszhat tehát a hazai tudományos műhelyek eredményeinek közzétételében, s oly módon is fontos lehet, hogy azokat a külföldi hasonló szolgáltatásokkal megismertetheti, összekapcsolhatja.
A Videotoriumban már jelenleg is több mint 1100 órányi nyíltan hozzáférhető felvétel tekinthető meg a legkülönbözőbb témákban, az informatikától, a biológián át, a kozmológiáig. Számos szakmai és tudományos konferencia felvétele, Nobel-díjas tudósok előadásai, ismeretterjesztő előadások és szemináriumok felvételei nem csupán a felsőoktatási-kutatási szereplők számára bírnak jelentőséggel, de bárkinek lehetőséget adnak a tanulásra és önképzésre.
A fejlesztésre az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) TÁMOP 4.1.3 kiemelt projekt részeként kerülhetett sor.
Kapcsolódó cikkek
- A digitális technológia mentheti meg a kihalófélben lévő nyelveket
- 1 Pbyte-ra nőtt a NIIFI tudományos adattároló szolgáltatásának összkapacitása
- Az űr- és az autóipar eszközeinek tesztelésére is alkalmas a magyar laboratórium
- Távérzékelési központot nyit az ENSZ a gyöngyösi főiskolán
- Ingyenesen a világhálón Lomax amerikai folklórgyűjteménye
- Közösségi oldal plátói szerelmeseknek
- Iskolai osztályok fotói versengenek a Facebookon
- Körbejárni Stonehenge-t a Google segítségével
- A Facebookon is elérhető a honvédség
- Új, online oktatási portál indul Apáczai Tudástár néven
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Rekordszámú illegális tartalom: Az INHOPE riasztó éves jelentése
Napvilágot látott az INHOPE – a gyermekek online szexuális kizsákmányolása ellen fellépő nemzetközi szervezet – 2024-re vonatkozó éves jelentése. A szervezet tagjai, köztük a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által működtetett Internet Hotline, tavaly közel 1,64 millió olyan online tartalmat azonosítottak, amelyek feltételezhetően gyermekek szexuális bántalmazását ábrázolták.
Új utak a bizonytalanságban – Online tanfolyamok segíthetnek a pályakezdő fiataloknak
Egyre több érettségizett fiatal bizonytalan abban, merre induljon tovább, és halogatja a pályaválasztást. Számukra jó megoldást kínálhatnak a rövid, gyakorlati tudást nyújtó online képzések – mondja Nagy László oktatási szakértő. Ezek a tanfolyamok néhány hét alatt elvégezhetők, és olyan népszerű területeket fednek le, mint a webdesign, videókészítés vagy a mesterséges intelligencia. A cél: ne teljenek el tétlenül azok a hónapok sem, amikor már túl vannak az iskolán, de még nem találták meg a következő lépést.
Mesterséges intelligencia: az új ipari forradalom?
A PwC legújabb tanulmánya szerint a mesterséges intelligencia (AI) a következő tíz évben évente akár egy százalékponttal is gyorsíthatja a globális gazdasági növekedést. Ez a hatás a 19. századi ipari forradalom idején tapasztalt fejlődéshez mérhető.
Új szabályok, magasabb bérek: így alakul idén nyáron a diákfoglalkoztatás
Közeleg a nyári szünet, a diákmunka iránti kereslet pedig már most érezhetően megnőtt. A legnépszerűbb állásokat szinte napok alatt betöltik, miközben a cégek is egyre inkább a diákfoglalkoztatás felé fordulnak – részben az egyszerűsített foglalkoztatás (EFO) szigorodó szabályozása miatt. A Mind-Diák Szövetkezet friss adatai alapján 2025 nyarán az átlagos órabér bruttó 2000 forint körül mozog, de bizonyos – főként gyakornoki – pozíciókban ez akár 3000 forint felett is lehet.
Jövőbe mutató innovációk a Debreceni Egyetemen
A Debreceni Egyetem Informatikai Karán rendezett innovációs workshopon a legújabb informatikai trendeket, köztük a virtualizáció, a felhőalapú rendszerek, valamint a mesterséges intelligencia hálózatépítésben betöltött szerepét vitatták meg szakemberek. A rendezvényt az Informatikai Rendszerek és Hálózatok Tanszék szervezte, és célja az volt, hogy átfogó képet nyújtson a korszerű IT-rendszerek és hálózatok előtt álló kihívásokról és lehetőségekről.