Újra kell értelmezni a könyv fogalmát? - E-bookok a híroldalakról (1. rész)

MTI Sajtóadatbank, 2011. október 20. 09:20

A hagyományos könyvkiadók körül egyre több, sikerre kiéhezett versenytárs építi ki állásait: nemcsak az Amazon a maga növekvő számú kiadványaival, hanem magánkiadásban publikáló szerzők, sőt akár internetes start-up cégek is. Most pedig ebben a nagy tülekedésben új ellenfelekként megjelentek a hírügynökségek.

Költséghatékonyság, újrahasznosítással
    
Az újságok, a folyóiratok és a The Huffington Posthoz hasonló weboldalak kimondottan vadásznak a gyorsan és kis költséggel megszerezhető kiadói bevételekre saját e-bookjaikkal, akár valamilyen vadonatúj tartalmat kiadva, akár olyasmit, amely korábban megjelent anyagok célzott "újrahasznosításának" számíthat. Azáltal, hogy olyan e-könyveket állítanak elő, amelyek általában rövidebbek, olcsóbban kerülnek a piacra és gyorsabban megjelenhetnek, mint a tipikus kiadványok, újradefiniálják magát az e-könyv, illetve az e-könyvkiadás fogalmát is.
 
A The Huffington Post nemrégiben jött ki második e-bookjával, Aaron Belkinnek, a Kaliforniai Egyetem professzorának How We Won (Hogyan nyertünk) című művével. A kötet annak a kampánynak a történetét dolgozza fel, amelynek eredményeként sikerült véget vetni az amerikai hadsereg "don't ask, don't tell" (én nem kérdezem, te nem mondod) jelmondattal fémjelzett politikájának (az amerikai fegyveres erőknél egészen 2010-ig csupán megtűrték a homoszexuálisokat, de nem volt szabad kinyilvánítaniuk nemi hovatartozásukat). A The Huffington Post ezzel az e-bookkal a The New Yorker, az ABC News, a The Boston Globe, a Politico és a Vanity Fair friss publikációi mellé zárkózik fel.
 
A könyvek olykor igen előkelő helyeket csípnek meg az eladási listákon, így például a The New York Times kiadásában megjelent Open Secrets (Nyílt titkok) című e-book februárban a 19. helyet érdemelte ki a tényirodalmi bestsellerek között.
 
Átfogó jelleg és mélység
    
"Ők már ténylegesen a vetélytársaink - nyilatkozta a The New York Timesnak Stephen Rubin, a Henry Holt and Company elnöke (a cég a Macmillan kiadóhálózat tagja). - Ha én könyvet készítek Rupert Murdochról, és négy magazin azonnal nekiugrik megcsinálni róla a maga négy e-bookját, akkor nekem versenyeznem kell velük."
 
Akármennyire szeretnék is azonban megszerezni az e-book-piac egy darabját a hírügynökségek és magazinok, továbbra is jól láthatóak a különbségek, ha az általuk kiadott művek átfogó jellegét és mélységét vetjük össze a hagyományos kiadók kiadványaival.
 
"Én valami egészen mást csinálok, mint ők - magyarázta Rubin, aki könyvében a News of the World körüli lehallgatási botrányra összpontosít. - Olyan könyvet készítek Murdochról, amelyik bármikor teljes értékűnek számít majd."
 
A kiadók vezetői szerint az e-olvasók elterjedése nagyban segített a magazinoknak és lapkiadóknak abban, hogy új platformokat találjanak tevékenységükhöz. Az egyik irodalmi ügynökség képviselője szerint egyrészt mind a Kindle, mind pedig a Nook tökéletesen használható például egy ezeroldalas George R. R. Martin-regény olvasásához, másrészt pedig ezek az eszközök kiválóan alkalmasak arra is, hogy olyan olvasnivalók kerüljenek rájuk, amelyek túl hosszúak a magazinok számára a folytatásos közléshez, viszont túl rövidek ahhoz, hogy valódi könyvnek lehessen nevezni őket.
 
Akad olyan kiadó is, amelyik hírügynökségekkel fogott össze, hogy e-bookjai a lehető leggyorsabban piacra kerülhessenek. A Random House, a világ legnagyobb kereskedelmi kiadója például a Politicóval alakított ki együttműködést egy olyan, négy e-bookból álló sorozat megjelentetésére, amely a 2012-es amerikai elnökválasztási versenyt dolgozza majd fel.
 
Az e-bookként értékesített kiadványok nagy része a terjedelmes magazincikk és a folytatásokban megjelenő könyv egyfajta egyvelege. A Random House és a Politico közös kiadású e-bookjainak mindegyike 20 000-30 000 szóból áll majd (ez mintegy 100-150 ezer karakternek felel meg az angol szavak öt karakter körüli átlagos hosszát alapul véve), megjelenésük egyenletesen oszlik majd el a kampány során.
    
Elmosódó határvonal
    
"Úgy gondoljuk, hogy megváltozik a könyvek természete - fedte fel Jon Meacham, a Random House ügyvezető-főszerkesztője, a Newsweek korábbi szerkesztője. - Egyre inkább elmosódik a cikkek és könyvek között húzódó határvonal."
 
A jelenség okai részben a költséghatékonyságra vezethetők vissza. A kiadók - ahelyett, hogy vaskos előlegeket kellene fizetniük az íróknak, azzal bocsátva útjukra őket, hogy alkotói tevékenységük mellett rendszeresen jelentkezzenek napi anyagaikkal is hónapon keresztül - olyan riporterek közreműködésére támaszkodhatnak, akik napi munkájuk mellett eleve képesek ellátni a feladatot. A Politico például Mike Allent, a vezető fehér házi tudósítóját jelölte ki, hogy Evan Thomasszal, a neves politikai íróval közösen tudósítsanak a fejleményekről.
 
Előleget az e-bookok piacán nemrégiben debütált The Huffington Post sem fizet szerzőinek, viszont az eladásokból származó nyereséget megosztja velük. 
 
Egyes kiadók másfajta megközelítéssel kísérleteznek, olyasmivel, ami még kevesebb tudósítói és írói erőforrást igényel. A Vanity Fair és a The New Yorker például egy e-bookba összecsomagolva adja ki egy-egy nagyobb horderejű esemény kapcsán korábban megjelent tudósításait és írásait. (folyt.)
Kulcsszavak: e-book

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Így vásárolunk autót – az ár mellett a márka és a műszaki paraméterek számítanak leginkább

A 16-59 éves magyarok közel egyötöde tervez autóvásárlást a közeljövőben, több mint felük kétmillió forint alatti összeget szán erre – derül ki a Chery Group megbízásából készült, reprezentatív felmérésből. Bár a többség számára az ár a legfontosabb szempont, a férfiak körében ugyanennyire számít az is, hogy megbízható és ismert gyártó járműve legyen, illetve sokan kiemelték a műszaki paramétereket is.

2024. július 15. 10:12

Az LG és a ChargePoint közösen bővítik globális elektromosautó-töltőhálózatukat

Az LG Electronics (LG) a közelmúltban egyetértési nyilatkozatot és végleges megállapodást írt alá az elektromos járművek (EV) kereskedelmi célú töltésére vonatkozóan az Egyesült Államokban a ChargePoint vállalattal, az EV-k hálózati töltési megoldásainak vezető szolgáltatójával. Az LG egyrészt arra számít, hogy az egyetértési nyilatkozat felgyorsíthatja az EV-töltési üzletág növekedését, másrészt további lendületet adhat a vállalat B2B tevékenységei bővülésének, illetve a társaság intelligens életmód-megoldásokat kínáló vállalattá történő átalakulását is támogatja.

2024. július 13. 10:24

A legdinamikusabban fejlődő autógyártók között a Chery Group

A nemzetközi autóipari trendekre rácáfolva, kiugróan jó értékesítési eredményeket ért el az év első négy hónapjában a Chery Holdings Group. A kínai gyártó éves összevetésben több mint felével növelte értékesítését a január-április közötti időszakban, az elektromos és plug-in hibrid járműveknél pedig több mint kétszeres fejlődést ért el. A társaság Omoda 5 modellje szeptembertől Magyarországon is elérhető lesz, novemberben pedig várhatóan az autó elektromos verziója is megérkezik hozzánk!

2024. július 3. 19:32

Az új Mercedes-AMG G63 gyári, első szereléssel kizárólagosan General Tire gumiabroncsaival érhető el

A General Tire biztosítja a gyári gumiabroncsokat az új Mercedes-AMG G63 modellhez, mely a Mercedes-Benz G-osztályának sportváltozata. Az AMG tuningműhelyéből származó ultranagy teljesítményű SUV-ot gyárilag kizárólag a 20 colos General Tire Grabber HTS60 nyári gumikkal látják el. Az abroncsot úgy tervezték, hogy maximális biztonságot nyújtson közúton és terepen egyaránt.

2024. július 2. 10:12

Bemutatta autóját az ART: magabiztosan várja a versenyeket a Széchenyi-egyetem csapata

Kisebb tömeg, nagyobb megbízhatóság – így jellemezhető a fennállásának tizedik évét ünneplő Arrabona Racing Team (ART) idei autója. A győri Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapata rollout rendezvényén mutatta be új járművét, amellyel a tavalyi szezon tapasztalatait hasznosítva ismét az élmezőnybe kerülhet.

2024. július 1. 11:28

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

ESET kiberfenyegetettségi jelentés: egyre gyakoribb a mesterséges intelligencia és a deepfake a támadásokban

2024. július 5. 09:55

A Schneider Electric a világ legfenntarthatóbb vállalata a TIME szerint

2024. július 4. 19:09

A legmodernebb digitális oktatási rendszert valósította meg a Delta Systems a Corvinus Egyetemen

2024. július 1. 12:59

Befektetőre talált a Megoldások a holnapért korábbi díjazottja

2024. június 25. 19:01