Véget ért egy korszak, vagy most kezdődik?

2000. június 22. 15:56
A BKV Rt. és a Debis IT Services Unisoftware többéves együttműködése eredményeként idén áprilisban pozitív eredménnyel zárult a Közép-Kelet Európa első és máig egyetlen tömegközlekedési informatikai rendszerének kialakítását és beüzemelését célzó TransIT projekt. A részletekről dr. Klár Andrással, a BKV Rt. informatikai főosztályvezetőjével, a megrendelőoldali projektigazgatóval és Verő Andrással, a Debis IT Services Unisoftware Kft. projektmenedzsment-üzletágának vezetőjével beszélgettünk.
Business Online: - A BKV Rt.-nél, de a világ számos más hasonló cégénél sem nyereséges a tömegközlekedés. Mégis mi indokolta és tette lehetővé a rendszer létrehozását, s honnan volt rá anyagi fedezet?

Klár András: - A gazdálkodási környezet változásának hatására a BKV a korábbi szervezeti formából rt.-vé alakult. A tulajdonos Fővárosi Önkormányzat ezzel egy időben fogalmazta meg a mélyreható szervezeti változások szükségességét s az alaptevékenységre koncentráló, a gazdálkodásában és tevékenységében is átlátható szervezet iránti igényét. Ezt ültettük át a BKV Rt. 1996-os reorganizációs programjába, ahol az üzleti folyamatok átalakítása szempontjából meghatározó elem volt az informatikai rendszer újraszervezése. A tulajdonos által az elvárások mellé tett támogatás összege fedezte a projektköltségek felét.

B. O.: - Mik voltak a rendszerrel szemben a tenderben megfogalmazott jelentősebb elvárások, és ezek teljesültével vajon ma átláthatóbb-e a BKV Rt. gazdálkodása és tevékenysége?

K. A: - A tenderkiírásban a következő célokat tűzte ki a BKV Rt. az integrált informatikai rendszer elé: a vállalat valamennyi üzleti folyamatának (forgalom, menetdíjbevétel, humánügy, pénzügy, számvitel, költségkontrolling, anyagellátás, karbantartás) támogatatása; jelentős informatikaiinfrastruktúra-kapcsolatokkal bíró ügyirat-kezelési rendszer felállítása; teljes informatikai infrastruktúra kiépítése a BKV Rt. valamennyi szervezeti egységnél (kiszolgáló-ügyfél alapú technológia, kommunikációs szerverek, adatátviteli hálózat, munkaállomások és perifériák); a CRM felé vezető első lépésként rendszer- és hálózatfelügyeleti technológiára támaszkodó informatikai központ létrehozása.

A cég gazdálkodása és tevékenysége az üzleti folyamatokat támogató alkalmazás bevezetésével vált átláthatóvá. Az SAP FI, CO, MM, PM, HR moduljait vezettük be, amelyek közül a CO alkalmazása - a BKV Rt. költségáramlási modelljének kidolgozása következtében - alapvető szemléleti változással is járt. Nyomon követhetővé vált a tevékenységek költsége, és reális közelségbe került az a tulajdonosi igény, hogy járatonként kimutathatók legyenek a ráfordítások és a bevételek.

B. O.: - A Debis IT Services fejlesztési technológiája a plan-build-run elvre épül. Érezték-e a TransIT projektben ennek jelenlétét?

Verő András: - Teljes mértékben. A TransIT projekt az 1997. február 28. és 2000. április 6. között eltelt 1133 nap alatt valósult meg. A felmérés időszakában (1997. IV-IX. hó) elkészült a projekt alkalmazási és infrastruktúra-terjedelmét tartalmazó rendszerterv. A megvalósítás során (1997. X. - 1999. XI.) elkészültek az egyedi programok, megtörtént az SAP-modulok beállítása és azok üzembe helyezése a BKV Rt. igazgatóságainál. Végül ezt követte az üzemeltetetés beindulása (1999. I. 1-jétől), így az SAP FI és CO moduljának teljes körű, az MM-nek és a HR-nek pedig részleges üzembe helyezése - a továbbiaké sorjában az év folyamán. 2000 januárjában működött minden modul, és március 24-ére az rt.-nek már auditált mérlege volt.

B. O.: - Milyen mértékben valósultak meg a TranIT projekt célkitűzései?

K. A.: - Az informatikával szembeni követelményeket az üzleti szükségletekből vezettük le. Annak felismerését és tudatosítását követően, hogy az információ érték, de megszerzése, feldolgozása költséggel jár, már megfogalmazhatóvá váltak a követelmények. Így például az, hogy az adatfelvételnek és -feldolgozásnak az üzleti folyamat részének kell lennie, hogy a rendszer legyen rugalmas és skálázható, az adatfelvétel pedig egyszeri, s a keletkezés helyén történjék, no és persze követelmény volt a biztonságos üzemeltethetőség. A fentiekkel az informatika többé már nem a társaság elkülönült része, hanem annak üzleti folyamataiba integrált kiszolgáló eleme.

B. O.: - A TransIT projekt megvalósítása jelentős költségekkel járt, amit ha áttételesen is, de Budapest lakosságának kell megfizetnie. Mit kap ezért cserébe?

V. A.: - Az utazóközönség közvetlenül a korábbinál precízebb, gyorsabb panaszbejelentés-kezelésen, illetve zavarelhárításon érzékeli a rendszer jelenlétét. Az utasszámlálási és menetrendi modul bevezetésével pedig lehetővé vált - adott határokon belül - az igényekhez jobban alkalmazkodó járatüzemeltetés.

A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán

A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.

2024. november 22. 13:17

Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz

Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére. 

2024. november 22. 11:39

A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai

Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.

2024. november 22. 10:15

A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet

A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél. 

2024. november 21. 20:54

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01