Mobil-előfizetéshez hasonlóan vehetünk majd villanyt és gázt?

forrás: Prím Online, 2012. október 30. 05:51

Szolgáltatóváltás akár 24 óra alatt, a szokásainkhoz illeszkedő tarifacsomagok – mindez nem csak a mobil-előfizetésünkre, hanem akár a villamosenergia- és gázszolgáltatásra is igaz lehetne. Az ehhez szükséges műszaki lehetőségek már hazánkban is adottak, de a piaci szereplők összefogására is szükség lenne, hogy nemzetgazdasági szinten megtérüljön a befektetés.

Az éves leolvasás és a havi diktálás is számos visszaélésre ad lehetőséget – gondoljunk csak a leolvasók beengedésére vagy a valótlan adatok bemondására. „Az intelligens méréssel nem csak az adatrögzítés körüli bonyodalmakat lehetne kiküszöbölni, de az elszámolási hibák gyakorisága és hosszú távon akár a fogyasztás költsége is csökkenthető lenne” – mondta Füzi Ákos, az energetikai szoftvereket fejlesztő IP Systems ügyvezetője a budapesti Smart Grid & Smart Metering konferencián.
 
Ehhez olyan mérőket kell felszerelni, amelyek egy kommunikációs egységet is tartalmaznak, így az adatokat mind a közműszolgáltatók, mind a fogyasztók valós időben látják. Ez jelentősen megkönnyítené az elszámolást, ha valaki szolgáltatót váltana, vagy például új bérlő költözik egy lakásba. A pontos, valós idejű adatok alapján könnyebben felderíthető lenne, ha valaki lopja az energiát, de akár a kisebb vészhelyzetekben, például csőtörés esetén is gyors beavatkozást tenne lehetővé. Vannak olyan megoldások is, amelyeknél a mosógép akkor kapcsol be, amikor olcsóbb az áram a szolgáltatótól kapott adatok szerint.
 
A konferencián elhangzottak alapján az intelligens mérés a közműszolgáltatások árpolitikáját is átalakíthatná. „A mérések nyomán például a fogyasztási szokásainkhoz illeszkedő tarifacsomagokat lehetne létrehozni, így csúcsidőn kívül kevesebbet fizethetnénk, hasonlóan egy mobil-előfizetéshez” – mondta a konferencián Füzi Ákos. Az állam akár előre feltöltött „energiakártyák” formájában adhatná a támogatást a rászorulóknak, vagy akár reggel és este pár óra fűtést biztosíthatna kedvezményes áron.
 
Összefogásra lenne szükség
 
Az intelligens méréshez a technikai háttér lényegében elérhető, Magyarországon már több pilot projekt keretében szereltek fel erre alkalmas mérőórákat. „Ezek a programok azonban elsősorban a technológiára koncentrálnak, míg az igazi kockázatot az jelenti, össze tudnak-e fogni a jelenleg ellenérdekelt közműpiaci szereplők. Kérdés, hogy Magyarországon van-e létjogosultsága egy rendszerüzemeltetőktől független mérésoperátor cégnek, amely nélkül az intelligens mérést önmagában nem látom megtérülő beruházásnak. Egy másik fejlődési irány lehet az elosztói hálózatok „smart grid” fejlesztése: a hálózati veszteségek drasztikus csökkentése mellett a kisfogyasztók adatainak távmérése már megtérülő beruházás lehet” – magyarázta a nehézségeket az IP Systems szakembere.
Kulcsszavak: közmű mobilszolg

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat

Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.

2024. november 22. 14:58

A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán

A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.

2024. november 22. 13:17

Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz

Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére. 

2024. november 22. 11:39

A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai

Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.

2024. november 22. 10:15

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01