Itthon is megkerülhetetlen téma a big data
Küszöbön az „Analitika 3.0"
A hagyományos adatelemzést takaró „Analitika 1.0" korszakot a big data megjelenésével a közelmúltban felváltotta a 2.0 éra, s a jelen, illetve hazai viszonylatban a közeljövő az „Analitika 3.0", amikor is a big data-ból elemző eszközök segítségével még pontosabb, még jobb minőségű információkat állíthatnak elő a szervezetek - mutatott rá Musza István, a Magyarországon idén 20 éves SAS hazai cégvezetője. Hozzátette: a big data projektek egyik legjelentősebb megtérülési faktora az idő, hiszen a nagy teljesítményű analitikai megoldásokkal percek, vagy akár másodpercek alatt lehet elvégezni olyan elemzéseket, amelyek korábban napokig vagy órákig tartottak, és ez más szintre emeli a döntéshozatalt.
A nagy teljesítményű analitika egyik súlyponti területe napjainkban az adatok képi megjelenítését biztosító adatvizualizáció, amellyel könnyebben értelmezhetővé válnak az adatok, és egyszerűbb felismerni a közöttük lévő rejtett összefüggéseket. A SAS vizuális adatfeltáró eszközét, a SAS® Visual Analytics-et ma már több mint 200 szervezet alkalmazza világszerte - például az olasz közszférában a CSI-Piemonte ennek segítségével fejlesztett ki egy döntéstámogató rendszert a városi hulladék életciklusának monitorozására.
A big data kérdés itthon is releváns
Komáromi Zoltán, az IDC Magyarország ügyvezető igazgatója egy idei közép-európai régiós kutatásukra hivatkozva rámutatott, hogy itthon is „megkerülhetetlen téma a big data - a jövő informatikája". Az adattárházzal rendelkező cégek körében végzett felmérésük szerint a vállalatok 17%-a foglalkozik aktívan a big data-val, 19%-uk most kezdett tájékozódni a témában, és 7%-uk állította, hogy már volt ilyen jellegű beruházása.
Sanjay Gupta, a T-Systems Magyarország Üzleti Intelligencia és Tanácsadás üzletágának igazgatója kifejtette, általában az ügyfélélmény árulkodik arról, hogy big data technológiát alkalmaz egy vállalat. Erre példa, ha egy felhasználónak gondja támad az internetes banki ügyintézés során, és azonnal telefonhívást kap a pénzintézettől a problémamegoldás érdekében. Sanjay Gupta szerint 3 területen tapasztalunk majd jelentős változást a közeljövőben: egyrészt új technológiák fognak elterjedni - például nagy teljesítményű analitikai vagy vizuális elemző eszközök. Szintén várható, hogy új kérdésekre, új igényekre adnak majd választ ezek a megoldások, ahogy a szervezetek felismerik, mire is tudják használni a big data-t. Új szerepkörök megjelenésére is számíthatunk, amilyen például az üzleti rálátással is rendelkező data scientist (adattudós).
Kapcsolati hálózatelemzéssel a csalók ellen
Napjainkban a szervezetek egyre több csalással kénytelenek szembenézni világszerte - főként a kormányzati, banki és biztosítási szektorban -, amelyhez többek között a jelenlegi gazdasági környezet is hozzájárul. A becslések szerint például csak az Egyesült Királyságban évente mintegy 73 milliárd font veszteséget okoznak a csalások1. Laura Hutton, a SAS csalásfelderítés és pénzügyi visszaélések elleni igazgatója a konferencián kiemelte, hogy a csalók egyre szofisztikáltabb módszerekkel dolgoznak: ma már technológiai eszközöket is bevetnek - elég ha csak az online visszaélésekre gondolunk. Növeli a probléma komplexitását, hogy a csalások országhatárokon is átnyúlhatnak, az elkövetők magatartása folyamatosan változik, valamint sokszor bevonnak egy belső személyt, vagy akár saját embert építenek be a megtámadni kívánt szervezetbe.
Csupán hagyományos eszközökkel ma már szinte lehetetlen felvenni a kesztyűt az egyre kifinomultabb csalásokkal szemben. Ehelyett holisztikus megközelítésre van szükség, vagyis meg kell érteni a csalót, és a környezetét is meg kell vizsgálni - például hogy az egyén hol dolgozik, hol él, vagy egy szervezet kikkel áll kapcsolatban. Erre alkalmasak a kapcsolati hálózat elemzését lehetővé tévő analitikai eszközök (Social Network Analysis), amelyek támogatják a szervezeteket abban, hogy a lehető legkorábbi időpontban és a lehető legpontosabban derítsék fel a csalásokat. A hagyományos analitikát a kapcsolati hálózatelemzéssel kiegészítve az adott vállalatnak kevesebb, de megalapozottabban kijelölt csalásgyanús esetet kell megvizsgálnia, és jóval magasabb találati arányt érhet el a véletlenszerű kiválasztáshoz képest. Ennek hátterében az áll, hogy egy csaló környezetében (részhálózatában) lévő emberek, szervezetek általában nagyobb valószínűséggel követnek el maguk is csalást. Többek között a kapcsolati hálózatelemzést vetette be a csalók ellen a belga adóhivatal is, amely 98%-kal csökkentette az áfacsalásból eredő veszteségeit és szinte teljesen felszámolta a körhintacsalást.
Kapcsolódó cikkek
- HP-SAP: Valós idejű felismerések az azonnali üzleti eredményhez
- Új Cisco adatközpont stratégia: központban az alkalmazások
- Bővült a Cisco és a NetApp FlexPod portfóliója
- A SAS „úttörő a vizuális technikák alkalmazásában"
- Világrekord a big data kezelésben
- Megújult a SAS ügyfélintelligencia eszköze
- Adattárház Fórum 2013
- Már a big data sem akadály- új verziójú csalás elleni megoldással lép a piacra az SAP
- Flash technológiával gyorsítja az adatfeldolgozást az IBM
- Stratégiai prioritás lesz a Big Data a következő öt évben
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Kyndryl: A MI várhatóan teret nyer az ügyfélszolgálatokban, a bankokban, a biztosításban és az oktatásban
A mesterséges intelligencia-technológia legújabb vívmányai közé tartozik a generatív mesterséges intelligencia, amelyet az jellemez, hogy kreatív képességei révén képes új tartalmakat, képeket, zenét generálni, sőt, korábbi információk és tapasztalatok felhasználásával akár ügyfélszolgálati feladatokat is el tud látni.
Több százezernyi forintnyi érték lapul az otthonainkban
Ha valakinek hirtelen nagyobb összegre van szüksége, akkor érdemes szétnéznie a lakásban, mielőtt a bankba rohanna hitelért. A fenntarthatóság jegyében ma már szinte azonnal készpénzzé tehetjük a nem használt eszközeinket, amivel nemcsak a családi kasszának teszünk jót, hanem a környezetnek is. Egy-egy fiókban vagy szekrényben lapuló mobiltelefon, laptop, tablet, esetleg fényképezőgép ára a több százezer forintot is elérheti ugyanis még használtan is.
Spinoff Extra: topvezetőktől tanulhatnak a hallgatók a Széchenyi István Egyetemen
A Spinoff Klub a győri Széchenyi István Egyetem nagy sikerű közösségépítő, innovációgazdasági programsorozata, amelyen meghívott előadók panelbeszélgetés keretében tárgyalják meg a legfrissebb technológiai trendek üzleti vonatkozásait. A mostani félévtől a brand újabb rendezvénnyel bővül: a Spinoff Extra során sikeres topmenedzserekkel ismerkedhetnek meg az érdeklődők – elsőként, március 20-án, szerdán dr. Szászi István, a Robert Bosch Kft. ügyvezető igazgatója lesz a vendég.