Kihelyezés elméletben és gyakorlatban
A magyarországi informatikai kihelyezési piac szereplői között - a dealek méretét és a költéseket tekintve is - az élmezőnyben lévő T-Systems Hungary Kft. 2008-ig a legnagyobb hazai informatikai outsourcing-szolgáltatóvá szeretne fejlődni. Az IT-szolgáltatások egészét nézve is élenjáró s célként a harmadik helyet kitűző, nemzetközi hátterű vállalkozás céljainak realitását a mögötte álló Deutsche Telekom cégcsoport és a T-Systems Hungaryban szerzett kisebbségi Magyar Telekom-részesedés is növelheti. A T-Systems Internationallal tavaly kötött stratégiai szerződés értelmében a magyarországi leányvállalat a távközlési cég ügyfeleinek is felajánlhatja szolgáltatásait. Az alábbiakban a kihelyezés problematikáját is érintő, közelmúltban tartott konferenciájukon hallottakra támaszkodva tekintjük át különböző informatikai outsourcing-szolgáltatásaik lényegét, jellemzőit és azoknak a megrendelők versenyhelyzetét pozitívan befolyásoló hatásait, néhány, évek óta működő deal jellemzőire is kitérve.
A potenciális ügyfeleket elsősorban a kihelyezés előnyeivel lehet meggyőzni. Ehhez célszerű a cégen belüli informatika fájó pontjainak orvoslását előtérbe helyezni, vélik a szakértők.
A meggyőzés eszközei
Ilyenek például a gyakran - többek között a rejtett költségek, a hirtelen szükségessé váló javítások, a technológia vagy a vállalat fejlődése által megkövetelt cserék, bővítések stb. miatt - áttekinthetetlennek és így tervezhetetlennek látszó költségek. Csábító lehet tehát a kihelyezés havi fix költségeinek hatására áttekinthetőbbé váló költséggazdálkodás. Csökken az IT-től többnyire idegenkedő, de annak szükségét mind jobban érző vezetők kihelyezett tevékenységgel kapcsolatos felelőssége. Egy jól megválasztott, az érintett terület teljes IT-kompetenciájával rendelkező szolgáltató ugyanakkor az informatikai szolgáltatás minőségi szintjén is javít. Az outsourcinghoz az átláthatóság és a célok teljesülése érdekében gyakran folyamatracionalizálás is társul. Ez a vállalatok - kiemelten a középvezetők - kevésbé kedvelt, a megszokott, de már nem elég hatékony, viszont költséges sémákat megbolygató területe. A vele szembeni ellenállás leküzdésében a vezetők hozzáállása, ahogy azt a Volánbusz Rt.-nél végrehajtott, BPR-ral fűszerezett projekt is mutatja, sokat segíthet.
A bevezetőben említett konferencián Kiss Tibor, a terület szakértője a kihelyezés további előnyei között a tőke- és erőforráshiány feloldását, a piaci változások által megkívánt változásmenedzsment gyorsulását említette, de a cash-flow gondokon is enyhíthetnek az eszköz- és HR-átvétellel járó erőforrás-kihelyezések.
A költség az úr
Két út kínálkozik megtakarítási lehetőségként, mondta Kiss, az adatközpont-konszolidáció, illetve annak kihelyezése. Míg az első esetében az adatműveleteket több helyszínről egyetlen (a társaság tulajdonában lévő) helyszínre telepítik, addig az outsourcing kapcsán a megbízó adatközponti működtetését helyezik át az informatikai szolgáltató által kezelt nagy adatközpontba. A választást a költségcsökkentési adatok is segíthetik, amelyek az adatközpont-konszolidációnál 5-10, a kihelyezésnél pedig 15-20 százalékkal kecsegtetnek.
Az IT-outsourcing költséget csökkentő hatásai - eszköz és szolgáltatás szerinti bontásban
CPU tartalék-erőforrások csökkenése révén kisebb
rendszerintegrációs tevékenység; csúcsidőszakban igény
szerinti erőforrás-rendelkezésreállás
Lemez- kisebb rendszerintegrációs tevékenységek; csökkenő
egységek tartalék erőforrások
Szoftver megosztott használat; kedvező licencfeltételek
Személyzet felesleges feladatok/funkciók az üzemeltetés és
a rendszertechnológia területén
Iroda/energia adatközpont-létesítmények bezárása; energiatakarékosság;
a csökkent hardverigény miatt kisebb helyszükséglet
Hálózat távoli hálózatok vagy távoli nyomtatási szolgáltatások
Költség- a nagyobb felhasználói közösséget kiszolgáló szolgáltató
hatékony hasznosítja a méretéből fakadó gazdaságosságot
service desk
Desktop- egységes, szabványosított irodai környezet és folyamatok;
menedzsment központi távoli irányítás és segítség; rugalmasan
biztosított szoftverkörnyezet
Desktopmenedzsment
A T-Systems informatikai outsourcing-szolgáltatásai közül Kiss Tibor többek között a desktopmenedzsmentről, annak szolgáltatási szintjeiről és a szolgáltatáshoz fűzhető extrákról beszélt. Az átmeneti és opciós szolgáltatások mellett a menedzsmentszolgáltatások, az életciklus-menedzsment és a hardver-rendelkezésreállás jellemzőire is kitért.
Az informatikai outsourcing-szolgáltatás összetétele
Átmeneti due dilligence; szolgáltatási folyamattervek;
szolgáltatások infrastruktúratervek
Opciós üzenetküldő rendszer; mobilitás; biztonság; nyomtatási
szolgáltatások szolgáltatás; fájlkiszolgálás; LAN-szolgáltatások
Életciklus- beszerzés; konfigurálás; telepítés; felhasználó-
menedzsment menedzsment; MAC/R; service desk; break/fix;
szoftverfejlesztés
Menedzsment- mérnö
ki tervezés; problémakezelés; megrendelés-
szolgáltatások menedzsment; tárgyieszköz-kezelés; szolgáltatás-
menedzsment; riporting
Hardver- standard desktop hardver; standard notebook hardver
rendelkezésreállás
A szolgáltatási szintek két kategóriában, a szolgáltatás, illetve a rendelkezésre állás időszakára, a hardverrel és a szoftverrel kapcsolatos "move, add, change, remove" teendőkre, valamint a hibaelhárításra vonatkozóan meghatározottak. Az extrák többek között licencmenedzsment-, levelezési, üzenetküldési, archiválási, fájlkezelési, illetve tanúsítvány alapú biztonsági szolgáltatásnyújtást jelentenek.
A desktopmenedzsment ügyfelek által élvezett előnyei között Kiss Tibor elsőként a korábbinál nagyobb rugalmasságot említette, amit többek között a dolgozói termelékenység és a PC-s rendszerminőség növekedésével, a nagyobb vállalkozói szabadsággal és az alapvető üzleti tevékenységre jutó több idővel és erőforrással indokolt. Másodikként a növekvő felhasználói elégedettséggel érvelt, amit az állásidő jelentős csökkenésével, a szolgáltatási szint növekedésével, valamint a termékek és szolgáltatások gyors, feladat alapú ellátásával is alátámasztott. A harmadikként felsorolt garantált költségtakarékosság mellett a korábbihoz viszonyított akár 30 százalékos TCO-csökkenést, az egylépéses megoldásnak a költségekre gyakorolt jótékony hatását és a hatékonyabb, eredményesebb erőforrás-használatot hozta fel érvként.
Rugalmasság
A rugalmasság iparágtól, szervezetmérettől és -típustól független növelésének lehetőségével kecsegtet a T-Systems Dynamic Computing IT-outsourcingszolgáltatása. Az automatizált, standardizált, forgalmazófüggetlen szolgáltatás nagy előnye a kizárólag az aktívan használt funkciók és erőforrások utáni fizetés.
SAP - kívülről
Más szolgáltatókhoz hasonlóan a T-Systems IT-kihelyezési szolgáltatásai között is kiemelt helyen szerepel az SAP-üzemeltetés, amit többek között a BKV, a Magyar Telekom és a BAT számára nyújtott. Ennek keretében a szerverüzemeltetés (beszerzés, installálás, üzemeltetés), a háttértármenedzsment, az adatbázis-karbantartás és -felügyelet, valamint az SAP-bázisszolgáltatás mellett többek között a folyamatos üzletmenet biztosítására - a katasztrófaelhárítást is beleértve -, SAP-tanácsadásra, testre szabásra, verzióváltásra, auditálásra, esemény- és hibakezelési támogatásra is van lehetőség. Az ügyfeleknek az SAP-üzemeltetés kihelyezése melletti döntését alapvetően a garantált szolgáltatási szintek (válaszidő, rendelkezésre állás, adatmentések stb.), a piacon ma igen magas árú, vagyis házon belül komoly költségtényezőt jelentő SAP-szakértelem, a fix költségek előre tervezhetővé válása és a felsoroltakból adódó jelentős költségcsökkenés ígérete befolyásolta.
Ahol már működik
A Magyar Telekommal SAP- és hardverüzemeltetésre kötött szerződés eredményeként az üzleti tevékenységek szempontjából kritikus rendszerszolgáltatások házon kívülre kerültek a Matávnál. Szolgáltatóként a T-Systemsé a teljes felelősség az 1400 felhasználót kiszolgáló SAP-alaprendszerért és a hardverért. Az SAP-modulok és -verziók tekintetében az SAP-val, a RISC-szerverek kapcsán az IBM-mel kötöttek partneri szerződést.
A Magyar Telekomnál végrehajtott IT-kihelyezést követően nyújtott T-Systems-szolgáltatások
Alkalmazásmenedzsment SAP Basis-üzemeltetés és -támogatás
Rendszerintegráció SAP-projektszolgáltatások
Service desk integrated service desk - SPOC
Computing services szerverek, mentési rendszerek üzemeltetése,
IT-folyamatossági szolgáltatások
A British American Tobacco (BAT) számára a T-Systems nemzetközi szinten, a feladatokat Magyarországról elvégezve nyújt szolgáltatásokat. A kihelyezés révén a T-Systemst terheli az SAP és az MQ sorozatú rendszerek napi üzemeltetésének felelőssége 12 ország 25 SAP-rendszere és 7800 SAP-felhasználója tekintetében.
A BAT-nál végrehajtott IT-kihelyezést követően nyújtott T-Systems-szolgáltatások
Service desk integrált szolgáltatópult - SPOC
Computing services SAP-rendszerek üzemeltetése
A BKV Rt.-vel alkalmazás- és infrastruktúra-kezelési szolgáltatásra kötött tíz évre szóló szerződést a T-Systems. A szolgáltató az SAP és a testre szabott megoldások, valamint 1800 PC üzemeltetéséért és 1300 SAP-felhasználó zavartalan munkájáért felelős. A szervertámogatás és a nyomtatók kapcsán a HP-vel, a PC-k szállítójaként a Fujitsu-Siemensszel, a licencek és a harmadik szintű támogatás tekintetében a Microsofttal, az Oracle-lel és az SAP-vel léptek partnerkapcsolatra.
A BKV Rt.-nél végrehajtott komplex kihelyezést követően nyújtott T-Systems-szolgáltatások
Service desk integrált szolgáltatópult - SPOC
Managed desktop services telepítés, karbantartás, áttelepítés
Computing services RISC és Intel alapú szerverek üzemeltetése
Kapcsolódó cikkek
- Elkészült a Bethesda Gyermekkórház világszínvonalú informatikai rendszere
- A T-Systems részt venne a magyar útdíjbeszedési rendszer kiépítésében
- IT-outsourcing: Megtakarítás nyílt forráskódú megoldásokkal
- Az Accenture új szolgáltató központot nyitott Brno-ban
- A Magyar Telekom egyszerűsíti a T-Systems üzletág szervezeti felépítését
- Systems' Day konferencia - először
- Cisco IP telefóniát vezetett be a Richter Gedeon
- T-Systems: 100 új munkahely Debrecenben
- I. Magyarországi Outsourcing Szakmai Konferencia
- T-Systems videokonferencia rendszer a CeBIT-en
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség
A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május 15-én, a Haris Parkban szervezte tisztújító közgyűlését, amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak, amelyben továbbra is a hazai marketing és kommunikációs szakma meghatározó döntéshozói, illetve szereplői kaptak helyet.
Jön az év legnagyobb innovációs és startup fesztiválja
A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.
Teljes mértékben napenergiával működtethető a Lenovo üllői gyárának innovációs központja
Új, a nagy teljesítményű számítástechnikai (HPC) innovációkat ellátó napelemeket telepített a Lenovo üllői gyártóüzeme. A vállalat 2023 októberében átadott létesítményében működő globális innovációs központja ezáltal azt is biztosítja, hogy az ügyfelek 100%-ban napenergiával tesztelhessék a HPC-munkaterhelést.
Így működnek majd a távfelügyelt boltok
A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az első úgynevezett „hibrid” boltok, melyek nappal a ma ismert formában, a megszokott nyitvatartási időn kívül pedig személyzet nélküli üzemmódban várják a vásárlókat. A lehetőség technikai feltételeiről, illetve a használatának módjáról a megoldást fejlesztő Laurel Kft. május 15-i retailkonferenciáján közöltek részleteket.
A FŐTAXI a Formula 1 Magyar Nagydíj hivatalos szállítópartnere
2024-ben immár 39. alkalommal rendezik meg a Formula 1 Magyar Nagydíjat. A Hungaroring Sport Zrt-vel kötött megállapodás értelmében a július 21-én tartandó viadal hivatalos és kizárólagos személyszállító partnere a legnagyobb múltú hazai taxitársaság, a FŐTAXI lesz. A megállapodás célja, hogy a látogatók és a partnerek egyszerűen és biztonságosan jussanak el a Hungaroringre és haza.