Kihelyezés elméletben és gyakorlatban

Fekete Gizella, 2005. szeptember 11. 11:00

A magyarországi informatikai kihelyezési piac szereplői között - a dealek méretét és a költéseket tekintve is - az élmezőnyben lévő T-Systems Hungary Kft. 2008-ig a legnagyobb hazai informatikai outsourcing-szolgáltatóvá szeretne fejlődni. Az IT-szolgáltatások egészét nézve is élenjáró s célként a harmadik helyet kitűző, nemzetközi hátterű vállalkozás céljainak realitását a mögötte álló Deutsche Telekom cégcsoport és a T-Systems Hungaryban szerzett kisebbségi Magyar Telekom-részesedés is növelheti. A T-Systems Internationallal tavaly kötött stratégiai szerződés értelmében a magyarországi leányvállalat a távközlési cég ügyfeleinek is felajánlhatja szolgáltatásait. Az alábbiakban a kihelyezés problematikáját is érintő, közelmúltban tartott konferenciájukon hallottakra támaszkodva tekintjük át különböző informatikai outsourcing-szolgáltatásaik lényegét, jellemzőit és azoknak a megrendelők versenyhelyzetét pozitívan befolyásoló hatásait, néhány, évek óta működő deal jellemzőire is kitérve.

A potenciális ügyfeleket elsősorban a kihelyezés előnyeivel lehet meggyőzni. Ehhez célszerű a cégen belüli informatika fájó pontjainak orvoslását előtérbe helyezni, vélik a szakértők.

A meggyőzés eszközei

Ilyenek például a gyakran - többek között a rejtett költségek, a hirtelen szükségessé váló javítások, a technológia vagy a vállalat fejlődése által megkövetelt cserék, bővítések stb. miatt - áttekinthetetlennek és így tervezhetetlennek látszó költségek. Csábító lehet tehát a kihelyezés havi fix költségeinek hatására áttekinthetőbbé váló költséggazdálkodás. Csökken az IT-től többnyire idegenkedő, de annak szükségét mind jobban érző vezetők kihelyezett tevékenységgel kapcsolatos felelőssége. Egy jól megválasztott, az érintett terület teljes IT-kompetenciájával rendelkező szolgáltató ugyanakkor az informatikai szolgáltatás minőségi szintjén is javít. Az outsourcinghoz az átláthatóság és a célok teljesülése érdekében gyakran folyamatracionalizálás is társul. Ez a vállalatok - kiemelten a középvezetők - kevésbé kedvelt, a megszokott, de már nem elég hatékony, viszont költséges sémákat megbolygató területe. A vele szembeni ellenállás leküzdésében a vezetők hozzáállása, ahogy azt a Volánbusz Rt.-nél végrehajtott, BPR-ral fűszerezett projekt is mutatja, sokat segíthet.

A bevezetőben említett konferencián Kiss Tibor, a terület szakértője a kihelyezés további előnyei között a tőke- és erőforráshiány feloldását, a piaci változások által megkívánt változásmenedzsment gyorsulását említette, de a cash-flow gondokon is enyhíthetnek az eszköz- és HR-átvétellel járó erőforrás-kihelyezések.

A költség az úr


Két út kínálkozik megtakarítási lehetőségként, mondta Kiss, az adatközpont-konszolidáció, illetve annak kihelyezése. Míg az első esetében az adatműveleteket több helyszínről egyetlen (a társaság tulajdonában lévő) helyszínre telepítik, addig az outsourcing kapcsán a megbízó adatközponti működtetését helyezik át az informatikai szolgáltató által kezelt nagy adatközpontba. A választást a költségcsökkentési adatok is segíthetik, amelyek az adatközpont-konszolidációnál 5-10, a kihelyezésnél pedig 15-20 százalékkal kecsegtetnek.

Az IT-outsourcing költséget csökkentő hatásai - eszköz és szolgáltatás szerinti bontásban


CPU    tartalék-erőforrások csökkenése révén kisebb
    rendszerintegrációs tevékenység; csúcsidőszakban igény
    szerinti erőforrás-rendelkezésreállás
Lemez-    kisebb rendszerintegrációs tevékenységek; csökkenő
egységek    tartalék erőforrások
Szoftver    megosztott használat; kedvező licencfeltételek
Személyzet    felesleges feladatok/funkciók az üzemeltetés és
    a rendszertechnológia területén
Iroda/energia    adatközpont-létesítmények bezárása; energiatakarékosság;
    a csökkent hardverigény miatt kisebb helyszükséglet
Hálózat    távoli hálózatok vagy távoli nyomtatási szolgáltatások
Költség-    a nagyobb felhasználói közösséget kiszolgáló szolgáltató
hatékony     hasznosítja a méretéből fakadó gazdaságosságot
service desk
Desktop-    egységes, szabványosított irodai környezet és folyamatok;
menedzsment    központi távoli irányítás és segítség; rugalmasan
    biztosított szoftverkörnyezet

Desktopmenedzsment


A T-Systems informatikai outsourcing-szolgáltatásai közül Kiss Tibor többek között a desktopmenedzsmentről, annak szolgáltatási szintjeiről és a szolgáltatáshoz fűzhető extrákról beszélt. Az átmeneti és opciós szolgáltatások mellett a menedzsmentszolgáltatások, az életciklus-menedzsment és a hardver-rendelkezésreállás jellemzőire is kitért.

Az informatikai outsourcing-szolgáltatás összetétele


Átmeneti     due dilligence; szolgáltatási folyamattervek;
szolgáltatások    infrastruktúratervek
Opciós     üzenetküldő rendszer; mobilitás; biztonság; nyomtatási
szolgáltatások    szolgáltatás; fájlkiszolgálás; LAN-szolgáltatások
Életciklus-    beszerzés; konfigurálás; telepítés; felhasználó-
menedzsment    menedzsment; MAC/R; service desk; break/fix;
    szoftverfejlesztés
Menedzsment-    mérnö
ki tervezés; problémakezelés; megrendelés-
szolgáltatások    menedzsment; tárgyieszköz-kezelés; szolgáltatás-
    menedzsment; riporting
Hardver-    standard desktop hardver; standard notebook hardver
rendelkezésreállás

A szolgáltatási szintek két kategóriában, a szolgáltatás, illetve a rendelkezésre állás időszakára, a hardverrel és a szoftverrel kapcsolatos "move, add, change, remove" teendőkre, valamint a hibaelhárításra vonatkozóan meghatározottak. Az extrák többek között licencmenedzsment-, levelezési, üzenetküldési, archiválási, fájlkezelési, illetve tanúsítvány alapú biztonsági szolgáltatásnyújtást jelentenek.

A desktopmenedzsment ügyfelek által élvezett előnyei között Kiss Tibor elsőként a korábbinál nagyobb rugalmasságot említette, amit többek között a dolgozói termelékenység és a PC-s rendszerminőség növekedésével, a nagyobb vállalkozói szabadsággal és az alapvető üzleti tevékenységre jutó több idővel és erőforrással indokolt. Másodikként a növekvő felhasználói elégedettséggel érvelt, amit az állásidő jelentős csökkenésével, a szolgáltatási szint növekedésével, valamint a termékek és szolgáltatások gyors, feladat alapú ellátásával is alátámasztott. A harmadikként felsorolt garantált költségtakarékosság mellett a korábbihoz viszonyított akár 30 százalékos TCO-csökkenést, az egylépéses megoldásnak a költségekre gyakorolt jótékony hatását és a hatékonyabb, eredményesebb erőforrás-használatot hozta fel érvként.

Rugalmasság

A rugalmasság iparágtól, szervezetmérettől és -típustól független növelésének lehetőségével kecsegtet a T-Systems Dynamic Computing IT-outsourcingszolgáltatása. Az automatizált, standardizált, forgalmazófüggetlen szolgáltatás nagy előnye a kizárólag az aktívan használt funkciók és erőforrások utáni fizetés.

SAP - kívülről

Más szolgáltatókhoz hasonlóan a T-Systems IT-kihelyezési szolgáltatásai között is kiemelt helyen szerepel az SAP-üzemeltetés, amit többek között a BKV, a Magyar Telekom és a BAT számára nyújtott. Ennek keretében a szerverüzemeltetés (beszerzés, installálás, üzemeltetés), a háttértármenedzsment, az adatbázis-karbantartás és -felügyelet, valamint az SAP-bázisszolgáltatás mellett többek között a folyamatos üzletmenet biztosítására - a katasztrófaelhárítást is beleértve -, SAP-tanácsadásra, testre szabásra, verzióváltásra, auditálásra, esemény- és hibakezelési támogatásra is van lehetőség. Az ügyfeleknek az SAP-üzemeltetés kihelyezése melletti döntését alapvetően a garantált szolgáltatási szintek (válaszidő, rendelkezésre állás, adatmentések stb.), a piacon ma igen magas árú, vagyis házon belül komoly költségtényezőt jelentő SAP-szakértelem, a fix költségek előre tervezhetővé válása és a felsoroltakból adódó jelentős költségcsökkenés ígérete befolyásolta.

Ahol már működik

A Magyar Telekommal SAP- és hardverüzemeltetésre kötött szerződés eredményeként az üzleti tevékenységek szempontjából kritikus rendszerszolgáltatások házon kívülre kerültek a Matávnál. Szolgáltatóként a T-Systemsé a teljes felelősség az 1400 felhasználót kiszolgáló SAP-alaprendszerért és a hardverért. Az SAP-modulok és -verziók tekintetében az SAP-val, a RISC-szerverek kapcsán az IBM-mel kötöttek partneri szerződést.

A Magyar Telekomnál végrehajtott IT-kihelyezést követően nyújtott T-Systems-szolgáltatások

Alkalmazásmenedzsment    SAP Basis-üzemeltetés és -támogatás
Rendszerintegráció    SAP-projektszolgáltatások
Service desk    integrated service desk - SPOC
Computing services    szerverek, mentési rendszerek üzemeltetése,
    IT-folyamatossági szolgáltatások

A British American Tobacco (BAT) számára a T-Systems nemzetközi szinten, a feladatokat Magyarországról elvégezve nyújt szolgáltatásokat. A kihelyezés révén a T-Systemst terheli az SAP és az MQ sorozatú rendszerek napi üzemeltetésének felelőssége 12 ország 25 SAP-rendszere és 7800 SAP-felhasználója tekintetében.

A BAT-nál végrehajtott IT-kihelyezést követően nyújtott T-Systems-szolgáltatások

Service desk    integrált szolgáltatópult - SPOC
Computing services    SAP-rendszerek üzemeltetése

A BKV Rt.-vel alkalmazás- és infrastruktúra-kezelési szolgáltatásra kötött tíz évre szóló szerződést a T-Systems. A szolgáltató az SAP és a testre szabott megoldások, valamint 1800 PC üzemeltetéséért és 1300 SAP-felhasználó zavartalan munkájáért felelős. A szervertámogatás és a nyomtatók kapcsán a HP-vel, a PC-k szállítójaként a Fujitsu-Siemensszel, a licencek és a harmadik szintű támogatás tekintetében a Microsofttal, az Oracle-lel és az SAP-vel léptek partnerkapcsolatra.

A BKV Rt.-nél végrehajtott komplex kihelyezést követően nyújtott T-Systems-szolgáltatások

Service desk    integrált szolgáltatópult - SPOC
Managed desktop services    telepítés, karbantartás, áttelepítés
Computing services    RISC és Intel alapú szerverek üzemeltetése

Kulcsszavak: T-Systems outsourcing

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség

A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május 15-én, a Haris Parkban szervezte tisztújító közgyűlését, amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak, amelyben továbbra is a hazai marketing és kommunikációs szakma meghatározó döntéshozói, illetve szereplői kaptak helyet. 

2024. május 17. 09:54

Jön az év legnagyobb innovációs és startup fesztiválja

A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.

2024. május 16. 19:47

Teljes mértékben napenergiával működtethető a Lenovo üllői gyárának innovációs központja

Új, a nagy teljesítményű számítástechnikai (HPC) innovációkat ellátó napelemeket telepített a Lenovo üllői gyártóüzeme. A vállalat 2023 októberében átadott létesítményében működő globális innovációs központja ezáltal azt is biztosítja, hogy az ügyfelek 100%-ban napenergiával tesztelhessék a HPC-munkaterhelést.

2024. május 16. 14:43

Így működnek majd a távfelügyelt boltok

A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az első úgynevezett „hibrid” boltok, melyek nappal a ma ismert formában, a megszokott nyitvatartási időn kívül pedig személyzet nélküli üzemmódban várják a vásárlókat. A lehetőség technikai feltételeiről, illetve a használatának módjáról a megoldást fejlesztő Laurel Kft. május 15-i retailkonferenciáján közöltek részleteket.

2024. május 16. 13:01

A FŐTAXI a Formula 1 Magyar Nagydíj hivatalos szállítópartnere

2024-ben immár 39. alkalommal rendezik meg a Formula 1 Magyar Nagydíjat. A Hungaroring Sport Zrt-vel kötött megállapodás értelmében a július 21-én tartandó viadal hivatalos és kizárólagos személyszállító partnere a legnagyobb múltú hazai taxitársaság, a FŐTAXI lesz. A megállapodás célja, hogy a látogatók és a partnerek egyszerűen és biztonságosan jussanak el a Hungaroringre és haza. 

2024. május 15. 12:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38