Tanulmány a mobiltávközlés fejlődéséről

MTI Sajtóadatbank, 2007. január 22. 09:08
Bár a mobiltávközlési szektor egyik legnagyobb reménysége a mobiltelevízió, az optimizmus alaptalan lehet - véli a Deloitte tanulmányában, amelyben rámutat: ahelyett, hogy a televíziót próbálná a mobiltelefonba integrálni, a szektornak inkább az adatáramlás megfordítására kellene koncentrálnia, tehát a videótartalom telefonról televízióra vagy egyéb, megfelelő monitorral rendelkező eszközre történő továbbítására.
A Deloitte idei évre vonatkozó tanulmánya szerint mivel a mobiltelefonok kamerái egyre jobb felbontásúak, egyre inkább nő az igény különböző, a felhasználók által megalkotott videótartalmak továbbítására mobiltelefonról internetes oldalakra vagy televízióra.

Az elemzés szerint jelentősen növelné a szolgáltatók bevételét az, ha ennek a forgalomnak csak egy kis részét a saját hálózatukon keresztül továbbíthatnák a szolgáltatók.

A Deloitte technológia, média és telekommunikációs (TMT) csoportjának telekommunikációra vonatkozó előrejelzése szerint 2007-es év érdekes lesz azok számára, akik a globális távközlési szektorban vagy a szektorral dolgoznak. Már csak azért is, mert a jóval több mint 100 éves távközlési piac még mindig képes innovációra, megújulásra és növekedésre.

A tanulmány emlékeztet arra is, hogy a mobilszektor, főként a fejlett országokban, új, nagyszabású alkalmazás kifejlesztésén dolgozik a hangátvitelből és SMS-üzenetekből származó bevételek kiegészítésére.

A mobilszolgáltatók történelmi küldetése korábban az volt, hogy kültéren teljes lefedettséget biztosítsanak. Noha a szolgáltatók még mindig fontosnak tartják a földrajzi lefedettséget, a legnagyobb harc ma már a beltéri lefedettségért folyik: 2007-ben egyre több mobilhívást beltérről kezdeményeznek majd, ami a vezetékes hálózatok kiszorításához vezet.

A mobilszolgáltatók stratégiája a Deloitte szerint teljes mértékben ehhez az új célhoz igazodik: maximalizálniuk kell a beltéri hívások és a továbbított adatok minőségét, ami többek között kiegészítő hálózati technológiák integrálásával érhető el. Emellett bővíteniük kell a tarifakínálatukat a mobiltelefonok beltéri használatának ösztönzésére.

Ezen túlmenően a tanulmány szerint tanácsos lehet számukra a licencszerződések áttekintése, amelyek némelyikét valószínűleg még akkor kötötték, amikor a mobiltelefonok nem voltak hordozhatóak, és a szolgáltatás csak kevesek számára volt elérhető.

A Deloitte szerint a távközlési szolgáltatók valószínűleg továbbra is előtérbe helyeznek majd olyan alkalmazásokat, amelyek nagy fájlokat és adattartalmat hoznak létre. Erre gyakori példa a videóletöltés. Az ipar számára azonban az elemzés alapján talán mégis kedvezőbb lenne, ha az ellenkező irányba indulna el. Noha a méret a lényeg, a távközlési szektorban nem minden esetben a nagyobb a jobb.

A szolgáltatók bevételének legnagyobb része olyan szolgáltatásokból ered, amelyek kisméretű fájlokon és kis sávszélességen alapulnak. Ilyen például az SMS, a csengőhangok vagy a beszélgetés. Az utóbbi az első kereskedelmi hívás óta több milliárd dolláros hasznot eredményezett. Az idén azonban azok a szolgáltatók lehetnek sikeresek, akik felismerik és népszerűsítik a tömegpiacon megjelenő, egyszerű, keskeny sávú alkalmazásokat.

A Deloitte tanulmánya szerint 2007 a távközlési szolgáltatások adományozásának jegyében telik majd. A mobiltelefon és a széles sáv csak két olyan tétel, amely várhatóan ingyenesen hozzáférhető lesz, még ha számos feltétel függvényében is. Az ilyen ajándékok azonban az ajándékozónak és az ajándékozottnak is pénzbe kerülnek: a mobilszolgáltatók készülékek millióinak támogatásával kapcsolatos költsége országonként több milliárd fontra rúghat 2007-ben. A szektor számára az ingyenes szolgáltatások hatása abban is megmutatkozhat, hogy egyre több értékes termék és szolgáltatás válik tömegcikké - legalábbis a felhasználók szemében. Az idén a távközlési szolgáltatók valószínűleg szelektívebb és óvatosabb megközelítést alkalmaznak majd az "ingyenes" fogalmával szemben, és reálisabban értékelik annak lehetséges negatív hatásait.

A Deloitte szerint a magyarországi mobilszolgáltatók technológiai szempontból az európai fejlődés frontvonalában haladnak. Ugyanakkor a vezetékes internet kisebb elterjedtsége miatt Magyarországon várhatóan nagyobb hangsúly helyeződik olyan vezeték nélküli megoldásokra, amelyek valamilyen módon helyettesíteni tudják a hagyományos internetes technológiákat. Így pedig a jobb lefedettségért folytatott harc is kiemelten fontossá válhat. Az új alkalmazások elterjesztéséhez szintén fontos lesz új magyar nyelvű tartalmak biztosítása - áll a tanulmányban.

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Megjelentek az első HMD okostelefonok

A Human Mobile Devices (HMD) bemutatta első saját gyártású okostelefonjait: megérkezett a HMD Pulse Pro, HMD Pulse+ és HMD Pulse. A Pulse kollekció már most lefekteti a HMD designalapjait: merész vonalvezetés, egyedi tónusok, modern és letisztult esztétika, elegáns kialakítás, előkelő formatervezés – és mindez elérhető áron.

2024. április 25. 13:15

A Rakuten Viber elnyerte a SOC 2 Type 2 tanúsítványt

A Rakuten Viber, a világ egyik vezető kommunikációs platformja, amely nagy hangsúlyt fektet a biztonságos és privát kommunikációra, sikeresen teljesítette a Service Organization Control (SOC) 2 Type II tanúsítványt. A SOC 2 az American Institute of Certified Public Accounts (AICPA) által kidolgozott ellenőrzési szabvány. Szigorú keretrendszerét úgy alakították ki, hogy biztosítsa az ügyféladatok biztonságát, rendelkezésre állását, bizalmas jellegét és védelmét.

2024. április 24. 11:38

A magyar vásárlók közül választják a legtöbben környezettudatosságból a felújított mobilt

Nagyjából 300 tonna szén-dioxidtól kímélte meg a környezetet a Rejoy és a három további piacon jelen lévő anyacége, a Flip Technologies – ez átszámítva 150 személyautó éves kibocsátásának felel meg. A piactér régiós ügyfélfelmérése szerint arányaiban a magyar vásárlók közül voksolnak a legtöbben a felújított készülékekre környezettudatossági szempontokból – ebben pedig a boomer és millenial korú ügyfelek a legaktívabbak.

2024. április 21. 16:50

Nem érdemes otthon őrizgetni a régi mobilokat

Bár látható javulás, a magyarok több mint fele még mindig otthon tárolja használaton kívüli, régi mobiltelefonját – derült ki a Yettel legutóbbi országos, reprezentatív kutatásából. A milliónyi fiókban heverő mobilkészülékből rengeteg értékes anyag újra felhasználható lenne, miközben a bennük lévő akkumulátor évek alatt akár tűzveszélyessé is válhat. Most a használt mobilok akár 30 000 Ft-ot is érhetnek a Yettelnél.

2024. április 19. 11:50

Megjelent a világ első unalmas telefonja

A Heineken a street kultúra ízlésformálójával, a Bodegával együttműködve bemutatta a Human Mobile Devices (HMD) által gyártott "The Boring Phone" készüléket.

2024. április 18. 13:15

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50