Induló vállalkozása van? A sikeres marketing kommunikációs stratégia 6 lépése

forrás: Prím Online, 2016. május 28. 09:08

Minden induló vállalkozásnak egy olyan tervet kell kidolgoznia, mely egyedi, fenntartható, illetve hosszabb időtávra meghatározza a szükséges tevékenységeit annak érdekében, hogy növekedjen ismertsége a piacon, illetve terméke, szolgáltatása iránt növelje a bizalmat. Ilyenkor a marketing és a design kéz a kézben járnak.

Az első lépés, melyről a kisebb vállalkozások rendszerint megfeledkeznek, hogy egy mindenre kiterjedő, közép- és hosszú távú stratégiát kell kialakítani, melynek egy lényeges része lesz a marketing-kommunikációs stratégia. 

 

1. Célcsoport 

Ahhoz, hogy elinduljunk, nélkülözhetetlen a célcsoportunk azonosítása, szűkítése. Nem egyszerűsíthetjük le annyira, hogy „bárkinek kellhet a termékem”, biztosan van egy jellemző célcsoport, akik többségben vannak a nagy halmazban. Ha például jógaoktató vagyok, akkor a 25-40 közötti nők esetében biztosan nagyobb lesz a kereslet, mint a 60-70 közötti férfiak tekintetében. A célcsoport (mint ahogy a stratégia is) meghatározása nagy részben józan ész, nem atomfizika. 

 

2. Piaci helyzet elemzése

Ha megvannak a vevők, érdemes körülnézni, hogy kik vesznek körül minket a piacon. Sok versenytársunk van, vagy csak néhányan vagyunk? Olyan a szolgáltatásunk, mely tömegeket mozgat meg, vagy épp a vonatokhoz gyártunk speciális alkatrészeket? Addig, amíg nem ismerjük versenytársainkat, piaci helyzetünket, addig szinte elképzelhetetlen például az árképzés. Természetesen vehetjük tisztán a költségeinket alapul az áraink kialakításánál, viszont ha már egy szolgáltatást biztosítunk, itt rögtön nehézségekbe ütközünk. Illetve elképzelhető például az is, hogy rosszul mérjük fel termékünk, szolgáltatásunk értékét, majd amikor később hirtelen árat emelünk, elveszítjük ügyfeleink egy részét. Egyszerűbb, ha már az elején tudjuk a szükséges információkat és ez alapján határozzuk meg árainkat. 

 

A versenytársak ismerete elkerülhetetlen, hogy meg tudjuk határozni azt, hogy miben vagyunk mások, mivel adunk többet, miért minket válasszanak a potenciális ügyfelek – azaz pozícionáljuk magunkat. 

 

3. Önmagunk meghatározása, alapvető vizuális megjelenítése

Mielőtt nekiállunk reklámozni magunkat, érdemes kialakítani a cégünk arculatát. Fontos, hogy legyen egy olyan vizuális jel, logó, mellyel azonnal azonosítani tudnak minket a vásárlók, gondoljunk csak a nagy cégekre, pl. Coca-Cola, Nestlé, ezek logóit bármikor, bárhol megismerjük. „Mivel az emberek sokkal jobban tudnak képekre emlékezni, mint szövegekre, így fontos, hogy ha a potenciális vevők meglátják egy reklámban, egy lap szélén, reklámtollon a logónkat, akkor azonnal cégünkre, szolgáltatásunkra, termékünkre asszociáljanak. Fontos, hogy egy adott képpel, színvilággal kommunikáljunk, a logónk ne legyen egyszer zöld, majd lila, miközben folyamatosan változtatjuk a betűtípust, mivel az összes ilyen tevékenységünk zavart kelt.” – mondja Zsiros Kata designer, a ZK Design vezetője. Lehetőség szerint a szükséges elemeket minél korábban találjuk meg, majd ezután ezzel kommunikáljunk. Természetesen, ha rájövünk arra, hogy rossz benyomást kelt a már meglévő, akkor változtatnunk kell. 

 

4. Arculati elemek elkészítése

A következő lépésben el kell döntenünk, hogy milyen módon szeretnénk népszerűsíteni cégünket az arculati elemekkel. A lehetőségek tárháza szinte végtelen, alapvetően szükséges lehet egy levélpapír, boríték, névjegykártya elkészítése, de a potenciális ügyfeleknek adhatunk céges bemutatkozó brosúrát, tollat, jegyzetfüzetet, bögrét, logózott csokit és a sort szinte bármeddig lehetne folytatni. Fontos, hogy ezek illeszkedjenek cégünkhöz, ötletesek legyenek és ne muszájból csináljuk; ne osztogassunk csúnya tollakat csak azért, mert olcsók voltak. Ezek kizárólag rossz irányba tudják terelni a vásárlókban a rólunk kialakult képet. 

 

5. Honlap, SEO

Manapság a honlap már lényegében egy több információval rendelkező névjegykártyaként funkcionál, az okostelefonok és az internet terjedésével már mindenki útközben néz meg, keres rá mindenre a telefonjával. Ha nincs honlapunk, viszont a versenytársainknak van, olyan lemaradásban vagyunk, melyet nehéz kompenzálni. Egy jól felépített, a Google keresőhöz optimalizált, illetve reszponzív (azaz minden eszközön – mobiltelefon, laptop, asztali számítógép-, megfelelően látszó, olvasható, könnyen navigálható) weboldal hatalmas versenyelőnyhöz juttathat a piacon. A tartalommarketing eszközével élve számos potenciális ügyfélhez eljuthat az információ rólunk, növelhetjük a bizalmat a cégünk, termékeink iránt. Például nagyon jó lehetőség, ha céges blogot, illetve hírlevelet indítunk. Egyrészt ha jó kulcsszavakat használunk, a Google keresőlistában folyamatosan előrébb fogunk kerülni a honlapunk frissítése miatt, másrészt hasznos tartalmat biztosítunk leendő ügyfeleinknek teljesen ingyenesen, a fejükben tartjuk az információt, ha elsőre nem is döntötték el, hogy vásárolnak tőlünk, lehet, hogy épp akkor toppanunk be legújabb hírlevelünkkel, amikor már szüksége van ránk.  

 

6. Reklámozás helye, módja

Fontos meghatároznunk, hogy hol hirdetjük magunkat, amihez mindenképpen kiindulási alapnak kell vennünk a célcsoportot. Végig kell gondolnunk, hogy ezt a célcsoportot miként tudjuk elérni. Itt nagyon fontos, hogy ne magunkat vizsgáljuk, hanem valóban a célközönségünket. „Ha én nőként szeretek paintballozni, az nem azt jelenti, hogy az esküvői ruha katalógusomat ki kell vinnem a pályákra, hogy ott osztogassák. A példa nagyon sarkos, de számos vállalkozó követi el ezt a típusú hibát. Fontos továbbá, hogy ha valami nem működik egy módon, azt ne csináljuk, ne erőltessük. Ha például visszatérünk ahhoz a példához, hogy a vonatokhoz gyártok alkatrészeket, akkor ne akarjak Facebook rajongótábort, az eladásaimat nem itt fogom növelni.” – magyarázza Zsiros Kata. Ha elkezdtünk egy reklámot, akkor ne adjuk fel túl korán. Ha két nap után nem látom a számszerű eredményét a Google AdWords kampányomnak, attól még az nem rossz. Viszont ha hosszabb távon sem látom az elvárt eredményt, akkor mindenképpen felül kell vizsgálni a kampányt.

 

A fenti stratégiai lépések esetén fontos, hogy következetesek legyünk, ne csak belevágjunk nagy lelkesedéssel és néhány nap vagy hét után magára hagyjuk, ennek egy folyamatosan ellenőrzött és monitorozott rendszernek kell lennie. Ha nincs rá időnk, vagy egyszerűen nem akarunk megtanulni például honlapot építeni, keressünk meg szakembereket, a piacon számos lehetőség van. Amit viszont mindenképpen kerüljünk el, hogy párezer forint spórolása érdekében nem megfelelő minőségű megoldást választunk, hiszen akkor ez lesz a rólunk kialakult kép az ügyfeleink fejében. 

 

Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Nagyszínpadon a Love Revolution

A Sziget két éve hirdette meg a "Love Revolution" kampányt, zászlajára tűzve a fenntarthatóság fontosságát, az emberi jogokat, elitélve a háborút és a fegyverkezést, szót emelve a bőrszín, vallás, vagy akár nemi identitás miatti kirekesztés ellen. Kádár Tamás főszervező elmondta, „A Sziget történetében idén először úgy szeretnénk felhívni a figyelmet a Love Revolution legfontosabb ügyeire, és ezzel a fesztivál értékrendjére, hogy a szó valódi értelmében vett "influenszereket” hívtunk meg, akik a Nagyszínpadon fejtik ki véleményüket a saját témáikban.”

2019. július 23. 17:34

Magyar rendező a nyertesek között a fiatal filmesek európai versenyén

Galambos Levente az öt győztes egyike az Európai Bizottság EUandME elnevezésű kampánya részeként megrendezett filmes versenynek. A nyertes fiatal rendezők fejenként 7500 eurós támogatást kaptak, és neves európai filmrendezők mentorálásával vitték filmre ötletüket. A magyarországi bemutatót július 18-án tartották Budapesten, a Premier KultCaféban. A Rejtett értékek című film már elérhető online is.

2019. július 22. 10:10

Programdömping a PLÁZSon

Július 19-20-21-én annyi program lesz a PLÁZSon, hogy nem is érdemes elhagyni a siófoki nagystrand homokos partját. Lesz Halott Pénz, Horváth Tamás, Rakonczai Imre koncert, az Arénában hajnalig tartó bulik, míg napközben az Eisberg - Just Clear Fitness Fesztivál vár mindenkit, aki szereti aktívan eltölteni a hétvégéit.

2019. július 18. 13:24

Védekezzünk a szúnyogok ellen

Az idei évben a hatalmas esők után érkező hirtelen erőteljes felmelegedés rendkívül kedvezően hatott a szúnyoglárvák fejlődésére. Esős időben nem lehet alkalmazni a településeken bevett szúnyoggyérítési módszereket. A szúnyoginvázió nem csak a vízparti településeket érinti, és sajnos nem csupán néhány kellemetlenül égő csípés a hozománya a szárnyas rovarnak.

2019. július 15. 13:50

Idén is várja az önkénteseket a Sziget

A Sziget fesztiválra idén is várják a lelkes önkéntesek jelentkezését, akik szeretnének egy világszínvonalú esemény kulisszái mögé látni, megismerni az ott folyó munkát és ezzel tapasztalatot szerezni.

2019. július 15. 12:16

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A Vodafone megkapta az engedélyt a UPC felvásárlására

2019. július 18. 17:06

A 4iG megvásárolja a T-Systems Magyarországot

2019. július 9. 11:43

A Bosch repülni tanítja az autókat

2019. június 21. 14:03

Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kiskereskedelemben

2019. június 4. 11:26
online sportfogadás