Tudom, hogy láttad – indul a visszaszámlálás!
Az online világban történő chatelés során a résztvevők egyre inkább elvárják a folyamatos és azonnali választ. Ha az nem érkezik meg, az emberek egy része nyugtalan lesz, és személyes okokat sejt a háttérben. A válasz elmaradásának hátterében számos tényező állhat.
A chatprogramokat úgy alakították ki, hogy jutalomként éljük meg a partnerünk reakcióját, sőt, már az is örömmel töltsön el minket, hogy látjuk a kis pontocskákat, amik arra utalnak, hogy a másik fél választ ír. A válaszéhség a mobilok elterjedésével egyre fokozódik, és így egyre több időt, illetve egyre nagyobb gyakorisággal töltenek online a felhasználók.
A Samsung Electronics legújabb kutatásából például kiderül, hogy a kamaszok 54, a felnőttek 57 százaléka sose kapcsolja ki a telefonját. A fiatalok közül majdnem minden harmadik néhány percenként ránéz a készülékére, míg a felnőttek majdnem harmada félóránként*. A folyamatos készenlét válaszfüggőséghez is vezethet, ami szüntelen agyalást jelent a másik fél szándékairól. „A körülöttünk lévő világ is azt sulykolja, hogy minden platformon adjuk át magunkat ennek a tendenciának – vélekedik Skultéti-Szabó Katalin, klinikai szakpszichológus. - A kommunikáció azonban nagyon összetett folyamat, amit a testbeszéd is kiegészít. A virtuális eszmecsere során ez a vizuális kellék hiányzik eszköztárunkból, így nem csoda, ha hiányában elbizonytalanodunk és helyettesítőket keresünk. A legdurvább konfliktus abból adódik egy ilyen helyzetben, amikor nem válaszolnak a kérdéseinkre, figyelmen kívül hagynak bennünket. Ez a »virtuális testbeszéd«, ami ugyanolyan jelentőséggel bír, mint a valóságos."
A legtöbb emberben kisebb-nagyobb szorongást okoz, ha nem kap választ az üzeneteire, ez felerősödik, amikor a különböző appokban látjuk is, ha a másik fél már elolvasta. Nem csak a válaszhiány okoz szorongást, de az is, ha mi kapunk olyan üzenetet, amire nem akarunk válaszolni. Ilyenkor trükközni kezdünk, inkább nem nyitjuk meg az üzenetet vagy megpróbáljuk elrejteni az infót arról, hogy olvastuk a sorokat.
De miért is nem kapunk/adunk választ?
Ennek több oka lehet, melyek akár kombinálódhatnak is:
- Hétköznapi ok: Egyszerűen nem érünk rá az adott pillanatban, később pedig elfelejtünk reagálni.
- Játszmázás: Ha pszichológiai hadviselést óhajt folytatni valaki, arra kifejezetten jó terepet nyújt a virtuális tér. Online könnyebb játszmázni, mint élőben. Ezekben az esetekben a nem válasz is válasz, mellyel az egyik fél jelezheti, hogy a másik túl gyakran és túl sok információt ír. De a válaszhiány kifejezett célja lehet az is, hogy a partner rosszul érezze magát.
- Személyiségbeli ok – A háttérben az is állhat, hogy az illető egyszerűen nem mer válaszolni. Kíváncsi, de félénk vagy gyáva, esetleg el akarja kerülni a kellemetlen interakciókat. Az is jellemző, hogy valaki inkább nem válaszol, mintsem veszekedésbe keveredjen vagy kellemetlen érzése legyen, mert alacsony a tűrésküszöbe ezen a téren. És nyugodjunk meg: van, aki egyszerűen unja a virtuális csevegést és sajnálja rá az időt.
Hogyan győzzük le az aggodalmunkat?
„Az okostelefon a mindennapjaink részévé vált, így talán természetesnek vesszük, hogy ha írunk valakinek, az rögtön látni fogja az üzenetünket. A technológia valóban közelebb hoz bennünket és ennek tagadhatatlan előnye, hogy hívás nélkül is azonnal kapcsolatba tudunk lépni másokkal – tartja fontosnak Samu Zsófia, a Samsung Electronics Magyar Zrt. kommunikációs vezetője. – Azonban, mint kutatásunkból is kiderült, személyes társaságban a többség nem tartja illőnek a mobilozást, így gyakran azért nem kapunk instant választ, mert a másik félnek egyszerűen nem alkalmas a helyzet." A felelős használathoz tartozik saját önbizalmunk védelme is: ne érezzünk kényszert az azonnali válaszra, és ne érezzük rögtön megbántva magunkat, ha késik a másik reakciója. Skultéti Katalin, klinikai pszichológus szerint a realitás talaján kell értékelni a mobilon kapott reakciókat. „Nem szabad átesni a ló túloldalára, azaz nagyobb jelentőséget tulajdonítani a válaszhiánynak, mint amennyit valóban érdemel. Az okostelefonok megkönnyítik az életünket, de nem gondolkoznak és éreznek helyettünk, azt továbbra is önmagunknak kell" – véli a szakember.
___________
* Samsung Electronics: A magyarok mobilhasználati szokásai c. felmérés, 2018
Kapcsolódó cikkek
- Online és az üzletekben is elérhető kedvezményekkel indult a Black Week a Telenornál
- Digitális jelenléttel az elszigeteltség ellen karácsonykor is
- Generációs különbségek vannak a mobilozásban a Honor felmérése szerint
- Az új kapcsolatokban segít, de a meglévőkben akár zavart is okozhat a mobiltechnológia
- A magyarok közel fele nézett már bele titokban párja telefonjába
- A Vodafone 1+1 ünnepi készülékkedvezménnyel kedveskedik a családoknak
- Mobiltelefonoké a főszerep a Samsung vígjátékában
- Mindössze heti 3 napot dolgozunk effektíven
- Samsung Galaxy A9: Élj a pillanatnak!
- Aurélie Fontan okostelefonon megálmodott ruhakollekciója 3D nyomtatással készült
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
250 dollárért adathalász lehet bárkiből
Nyílt titok, hogy napjainkban a kiberbűnözők egyre kevésbé foglalkoznak a vállalati tűzfalak feltörésével. Azokat megkerülve a szervezetek informatikai védelmének leggyengébb láncszemét, a munkavállalókat és a beszállítókat csalják lépre a legtöbbször megtévesztő emailek, weboldalak használatával.
HONOR Magic5 Lite: luxus, strapabíróság és innováció
A HONOR Magic5 Lite testesíti meg a HONOR elköteleződését abban, hogy strapabíró kialakítással és stílusos formatervezéssel lássa el kiváló minőségű okostelefonjait. Az alábbiakban bemutatjuk a HONOR Magic5 Lite magával ragadó, ívelt képernyőjét, lenyűgöző állóképességét, valamint azokat a szigorú teszteket, kutatási és fejlesztési (K+F) erőfeszítéseket, melyek mind hozzájárulnak ehhez a teljesítményhez.
A Vatikánt védő testőrség Samsung Knox Suite-tal bővíti biztonsági arzenálját
Róma szívébe elzarándokolni nem csak a hívők számára rendkívüli élmény, a Vatikánt és nevezetességeit egy átlagos napon 25.000 turista látogatja meg. A világ legkisebb, mindössze 0,44 km2 területű államát és annak vezetőjét elit katonai alakulat őrzi, a Svájci Gárda már 1506 óta védelmezi a mindenkori pápát és az Apostoli Palotát. A testőrség a reneszánsz óta folyamatosan megújulva alkalmazkodik a kihívásokhoz, veszélyekhez és a technológiai fejlődéshez, hogy a modern korban is sikerrel lássa el a feladatát. A Svájci Gárda a Samsung Knox Suite-tal egészítette ki arzenálját, hogy a digitális fenyegetéseket is a leghatékonyabban háríthassák el.
Tűzvédelmi és mentési célokra fejlesztett négylábú robotplatformot a Unitree
A fogyasztói és ipari felhasználású bionikus robotok területén egyaránt vezető szerepet betöltő kínai Unitree Robotics professzionális tűzoltási, tűzmegelőzési, felderítési és mentési célú robotot mutatott be. A négylábú platform a katasztrófavédelem szinte bármely területén alkalmazható adatgyűjtési, felderítési és mentési feladatok ellátására.
Megjelent az IAB Hungary AdEx 2022 és AdExpect 2023 legfrissebb riportja
Elkészült az IAB Hungary két legfontosabb éves jelentése: a tavalyi digitális reklámköltések alakulását és főbb trendjeit áttekintő AdEx 2022 kutatás, és a szakemberek várakozásait tükröző AdExpect 2023 riport.