Közel 5,4 millió online vásárló hazánkban

forrás: Prím Online, 2019. május 22. 12:56

Hazánkban közel 5,4 millióan szoktak rendszeresen online vásárolni, a felnőtt magyar internetezők 91 százaléka. Mivel már nehéz érdemben növelni a számukat, a jövőben várhatóan a vásárlás intenzitásának növekedése jelenti majd az e-kereskedelem érdemi bővülésének alapját. Ehhez előreláthatólag nagyban hozzá fog járulni az online bevásárlási szolgáltatások terjedése, melyeket eddig 1,2 millióan vettek igénybe idehaza. Az eNET rendszeres, éves lakossági e-kereskedelmi kutatása az online vásárlás fő trendjeit vizsgálta.

Meddig tarthat az online vásárlók táborának bővülése?

Az eNET 2019 áprilisában végzett online kutatása alapján a felnőtt magyar internetezők 91 százaléka, azaz közel 5,4 millióan legalább egyszer vásároltak az interneten keresztül az elmúlt egy évben. 2017 májusa óta az online vásárlók tábora 800 ezerrel bővült. Mindez azt is jelenti, hogy az online vásárlók számának emelkedése várhatóan lassulni fog, hiszen innen már nehéz érdemben bővülni. A jövőben ehelyett vélhetően egyre inkább a vásárlás intenzitásának a növekedésén lesz a hangsúly (milyen gyakran, milyen termékköröket, átlagosan mennyiért vásárolnak), ami hazánkban az e-kereskedelem érdemi bővülésének alapját jelentheti majd.

 

 

A vásárlás gyakoriságát tekintve már most is igen aktívak az e-vásárlók, 78 százalékuk legalább negyedévente szokott online vásárolni. A többség (60 százalék) hat vagy többféle termékkategóriát vesz online, melyek közül a TOP3 a mobiltelefon és kiegészítők (58 százalék); a ruházat és kiegészítők (57 százalék); illetve a játék, ajándék (53 százalék). Szolgáltatások közül – melye(ke)t az e-vásárlók 86 százaléka vásárolt már online –, egyértelműen kiemelkedik a szállásfoglalás (60 százalék).

 

Fő trendek az online vásárlásban

Az elmúlt években a legdinamikusabban az okostelefonon online vásárlók, a készpénzmentes fizetési módokat preferálók, illetve a külföldi webáruházból vagy külföldi aukciós oldalon vásárlók aránya nőtt.

 

Bár internetes vásárlás esetén a leggyakrabban használt eszköz továbbra is a laptop (52%) és az asztali számítógép (51%), az okostelefon is egyre meghatározóbb: az online vásárláshoz okostelefont használók aránya 2017 májusa óta 30 százalékról 48 százalékra nőtt.

 

A korábbi években a fizetési mód kérdése még a rendszeres online vásárlókat is megosztotta: nagyjából egyenlő arányt képviseltek a készpénzmentes, a készpénzes és a mindkét fizetési módot preferálók. Mára azonban megváltozott a helyzet. A készpénzmentes fizetési módokat preferálók egyértelműen többségbe kerültek a készpénzzel fizetőkkel szemben (51, illetve 19 százalék), míg a mindkét típusú fizetési módra nyitottak aránya nagyjából változatlan maradt, 30 százalék. Bár kiszállítás kapcsán a futárszolgálat dominanciája továbbra is megingathatatlan – 78 százalék választja ezt az átvételi módot –, a futárnál történő kártyás fizetés elérhetőségének terjedésével a készpénzes utánvét (56 százalék) mellett/helyett a futárnál történő bankkártyás fizetés is egyre népszerűbb (38 százalék), elősegítve ezzel a készpénzmentes fizetési módok terjedését. 

 

A külföldi webáruházban vásárlók aránya is rohamosan nő: a válaszadók 58 százaléka, azaz 3,1 millióan vásároltak már online külföldről. 2017 májusa óta közel 900 ezerrel bővült a külföldi webshopokban (is) vásárlók tábora.

 

 

Online bevásárlás: a vásárlási intenzitás növekedésének egyik alapja lehet 

Bevásárlásukat az e-vásárlók 22 százaléka, azaz 1,2 millióan intézték már online. Közülük a legtöbben a Tesco Online Bevásárlást vették igénybe (67 százalék), de az időben valamivel később indult Auchan Online Áruházban is 27 százalék vásárolt már.  

 

Az adatfelvétel idején csak offline bevásárlási lehetőséget biztosító élelmiszerboltok közül a válaszadók a legszívesebben a Lidl (39 százalék), az Aldi (27 százalék), a Penny Market (26 százalék) és a Spar (23 százalék) esetében vennének igénybe online bevásárlási lehetőséget, ha az rendelkezésre állna. Utóbbi esetében ezt azóta meg is tehetik, hiszen május 6-án elindult a Spar Online Shop – bár egyelőre csak Budapesten és a környező településeken érhető el a szolgáltatás. Az online bevásárlási szolgáltatások további terjedése nagyban hozzájárulhat a hazai e-kereskedelem bővüléséhez.

 

eNET Internetkutató Kft.

 

__________ 

Röviden az e-kereskedelmi lakossági felmérésről: kutatássorozat, melyet az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. 2014 májusa óta évi rendszerességgel végez. Az adatok nem, korcsoport és régió szerint reprezentálják a 18 évnél idősebb internetezők véleményét. A felmérések az eNET online panelén, a Véleményem Van (VeVa) online kutatási közösség tagjai körében zajlanak. 

 

A kutatássorozat főbb témakörei:

  • Online vásárlók aránya és száma
  • A nem vásárlás okai
  • Online vásárlási szokások (vásárlás gyakorisága, okai, jellemző értékkategóriák, online vásárolt termékcsoportok és szolgáltatások)
  • Online vásárlás előtti tájékozódás (fő csatornák, fő szempontok, ár-összehasonlító oldalak használata, vásárlástól való elállás, online vásárláshoz kapcsolódó jogok és jogorvoslati lehetőségek ismerete)
  • Online bevásárlás (online bevásárlási szolgáltatások használata, legfontosabb tényezők szolgáltatás választásakor, kiszállítással kapcsolatos szempontos fontossága)
  • Online fizetés (készpénzmentesség vs. készpénz, preferált fizetési módok, online fizetéshez használt eszközök)
  • Kiszállítás és átvétel (preferált kiszállítási módok, kiszállítási vagy átvételi mód választását meghatározó tényezők, futárcégek megítélése)
  • Vásárlás külföldi webáruházból (külföldi webáruházból vásárlók aránya és száma, a vásárlás gyakorisága, értékkategóriák, termékkategóriák, hazai és külföldi webáruházból történő vásárlás megoszlása, leggyakrabban látogatott külföldi webáruházak, a külföldi webáruházak fő előnyei)
  • Online vásárláshoz használt eszközök (leggyakrabban használt eszközök, a vásárlási folyamat különböző elemeihez használt eszközök, képernyőre optimalizált weboldal vs. alkalmazás, a legnagyobb arányban használt alkalmazások)

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A biztonság legyen egyszerű, intelligens és mindenhol elérhető

A világ egyre inkább a hibrid és távoli munkavégzés irányába mozdult el az elmúlt időszakban, és ez a trend – ami persze az irodai munkahelyekre vonatkozik - várhatóan a jövőben is velünk marad. A felhasználók most már elvárják, hogy bárhonnan, bármilyen eszközről tudjanak csatlakozni, miközben az IT-csapatok ugyanazokat a komplex és időigényes megoldásokat alkalmazzák. 

2021. június 13. 15:53

A túl optimista felsővezetők veszélyeztethetik a digitális átalakulást

A cégek felsővezetőinek több, mint 80%-a gondolja azt, hogy vállalatuk digitálisan felkészültnek számít, viszont a menedzsereknek már csak 58%-a ért egyet ezzel az állítással az ABBYY, egy vállalati digitális intelligenciára szakosodott cég legújabb kutatása szerint. A kutatás során 1200 informatikai döntéshozót kérdeztek meg az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Franciaországban, Németországban és Japánban olyan cégeknél, amelyek több mint 1000 alkalmazottal rendelkeznek. Az is kiderült, hogy a menedzserek viselik leginkább a digitális átalakulás (digitális transzformáció – DX) súlyát és kihívásait, elmondásuk szerint 2,5-szer több felelősség hárul rájuk, mint a C-szintű vezetőkre. Mindez a vállalkozásokon belüli aggasztó ellentétre mutat, ami a jövőben elpazarolt beruházások és elszalasztott lehetőségek sorát idézheti elő.

2021. június 13. 12:41

Magas termelékenység, alacsony költségek

Egyre több iparági szereplő ismeri el, hogy elérkezett az idő a belső logisztikai folyamatok újragondolására. Sokan közülük az automatizált megoldásokhoz fordulnak, egész pontosan autonóm mobil robotokhoz (AMR-ek). Az együttműködő mobil robotok új generációja optimalizálja a munkafolyamatokat, függetlenül attól, hogy milyen feladatot, melyik iparágban kell elvégezni, és így rugalmas intralogisztikát és zökkenőmentes gyártást tesz lehetővé. Annak ellenére, hogy az AMR-eket leginkább az autó- és elektronikai iparban alkalmazzák, többek közt az FMCG szektor kihívásaira is válasszal szolgálnak.

2021. június 13. 10:30

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Rekord összeget költenek a cégek IT-ra

2021. június 7. 17:38

Kihirdették az Év Gyára verseny nyerteseit

2021. május 31. 09:54

Hétszeres Business Superbrands díjas az ABB

2021. május 17. 16:40

Digitalizációs „bumm” a bankszektorban!

2021. május 4. 19:29