Legyen minden nap a biztonságos internet napja!

forrás: Prím Online, 2021. február 8. 16:42

Ötből egy gyerek nem érzi magát biztonságban az interneten, derül ki az InternetMost nevű kutatásból. Aktuális téma ez napjainkban, nem csak azért mert február 9. a biztonságos internet világnapja, hanem azért is, mert a digitalizáció eddig nem látott mértékben vált mindennapjaink részévé a 2020-as évben. 

Sokszor felnőttként is találkozhatunk a világhálón olyan tartalmakkal, vagy érhetnek minket olyan atrocitások az online térben, amelyekkel még sok évvel a hátunk mögött is nehéz megbirkózni. Nem beszélve az internethasználók legfiatalabb generációjáról, akik lelki fejlődésére nagyban kihathat egy-egy negatív tapasztalat. Ők a digitális bennszülöttek, akik bár együtt nőnek fel a digitális technológiákkal, kíváncsiságuk és felelősségtudatuk hiánya miatt könnyen kerülhetnek veszélybe is. 

 

 

Az online biztonság közös felelősségünk

Az online biztonság kialakításában hatalmas felelőssége van a szülőknek is! A Family Online Safety Institute (FOSI) friss jelentése szerint hozzáállásuk a témához korosztályonként változik. Míg az ún. „baby boomer” generáció 57%-a véli úgy, hogy a gyermekek online biztonságát illetően a szülőké a legnagyobb felelősség, addig az X generációsok 43%-a és az Y generáció csupán 30%-a van hasonló állásponton. 

 

A kutatás igazolja azt is, hogy a 7-11 éves gyerekek szüleire a leginkább jellemző, hogy valamilyen online biztonsági eszközt vetnek be a védelem érdekében, hiszen ennél a korcsoportnál a legnagyobb a valószínűsége annak, hogy nem a korosztályuknak megfelelő tartalmakkal találják szembe magukat az interneten. 

 

A különböző szülői eszközök használata mellett természetesen a biztonságtudatos nevelés és a példamutatás is kulcsfontosságú. Beszélgessünk a gyermekekkel nyíltan és őszintén, így a koruknak megfelelő információkat átadva kialakíthatjuk biztonságtudatukat. Ehhez remek kiindulópontot nyújt az ESET családi oldala, ahol a szülőknek szóló edukatív tartalmak mellett játékos videókat is találhatunk, amelyekkel közelebb hozhatjuk a gyermekekhez az internetes biztonság témakörét.

 

 

Az ESET szakértői 4 gondolatébresztő tanácsot is nyújtanak a szülők számára:  

1. Nem a tiltás a megoldás!

Tartsuk szem előtt, hogy a fiatalok számára az internet már élettérré vált, és a járvány hatására még nagyobb szerepet kapott az életükben. Jelenleg az online tér a kapcsolattartás, a tanulás és a kikapcsolódás helyszíne is számukra, ennek minden előnyével és negatívumával együtt. 

Közösen, a gyerekekkel együttműködve állítsunk fel szabályokat, amelyeket rendszeresen ellenőrizzünk is. 

 

2. Óvatosan a közösségi médiával!

Bár a legtöbb social media felületen a regisztráció életkorhoz kötött (általában 13 év), hazánkban a 10-18 éves gyerekek 88%-a jelen van a közösségi oldalakon. Pedig nem véletlen a korhatár, hiszen ebben a korban már-már kialakul a gyerekek személyisége és az a képességük, hogy helyén tudják kezelni a külvilág visszajelzéseit. Fontos azonban, hogy mindig nézzük át a különböző közösségi platformok által kínált adatvédelmi beállításokat, állítsuk privátra a gyerekek profiljait, illetve beszéljük át azt, hogy milyen információkat, tartalmakat szabad megosztaniuk magunkról ezeken a felületeken. 

 

3. Vegyük észre a zaklatást! 

Az UNICEF aktuális felmérése szerint Magyarországon a 10-18 éves gyerekek 20%-át érte már online bántalmazás (cyberbullying). Ennek felismerését nehezíti a szülők számára az, hogy a cyberbullying jelei könnyen összetéveszthetők a kamaszkori gondokkal, ezért sok szülő nem is szerez tudomást a problémáról. Intő jel lehet az étvágytalanság, alvászavarok, esetleg a súlyingadozás. Online bántalmazásra utalhat továbbá az iskolakerülés, az érdeklődési kör elvesztése vagy a különböző közösségi profilok letörlése is. 

 

4. Programba zárt segítség

A különböző szülői felügyelet szoftverekkel gyermekbarát módon védhetjük meg a gyermekeket az internet káros oldalától, amikor épp nem lehetünk mellettük. Az ESET Parental Control alkalmazásával például megakadályozhatjuk a felnőtteknek szóló vagy erőszakos tartalmak elérhetőségét, illetve korlátozhatjuk, hogy milyen alkalmazásokat és mennyi ideig használhatnak a készülékükön. A gyerekek kérhetik a letiltott weboldalak feloldását vagy éppen extra használati időt is igényelhetnek szüleiktől az alkalmazáson keresztül. 

 

A Sicontact Kft.-ről röviden:

A Sicontact Kft. hazánkban az egyik legjelentősebb IT biztonsággal foglalkozó cég, az ESET termékek kizárólagos magyarországi forgalmazója. Mottója és küldetése, ami köré termékportfolióját kialakította: „biztonság a digitális világban”. A Sicontact Kft. Magyarországon az ESET NOD32 technológiára épülő termékeivel mind a lakossági, mind a vállalati szegmensben meghatározó piaci szereplő. A cég 2007-ben megszerezte az ESET ausztriai képviseletét, így azóta regionális piaci szereplőként tevékenykedik. A Sicontact Kft. több ízben elnyerte a kitüntető Business Superbrands díjat. Az ESET Smart Security programcsomagot többször is az év antivírus megoldásának választották.  

 

A független tesztelő szervezet több díjjal is elismerte az otthoni ESET termékeket a 2019-es eredményeket összefoglaló riportjában:

Arany díjat nyert a fejlett, célzott és fájlnélküli kártevő támadások kivédésében, amely új kategóriaként jelent meg 2019-ben. Az ESET volt azon két gyártó egyike, akik mind a 15 célzott támadást sikeresen blokkolták a tesztelés során.

 2018-ban ezüst, majd 2019-ben arany díjat szerzett a rendszer gyorsaságára és teljesítményére gyakorolt hatást vizsgáló kategóriában, az ESET szoftverek alacsony erőforrásigényének köszönhetően.

 Bronz díjat nyertek el a téves riasztások kategóriájában, amelyek ugyanúgy gondot okozhatnak, mint egy valós fertőzés, ezért az elkerülésük kulcsfontosságú a biztonsági szoftvereknél.

 

A Sicontact Kft. az ESET szoftvereit a lehető legrugalmasabb konstrukciókban, magyar nyelvű terméktámogatással kínálja. Az ESET már több mint 25 éve biztosít védelmet a digitális világ fenyegetéseivel szemben. Egy kicsi és dinamikus vállalatból mára egy több mint 100 millió felhasználót számláló és 202 országot és területet lefedő globális márkává nőtte ki magát. Rengeteg minden változott, de az alapvető törekvéseik és a hozzáállásuk változatlan maradt, továbbra is céljuk egy biztonságosabb digitális világ felépítése, amelyben mindenki élvezheti a biztonságos technológia előnyeit.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Óvakodjunk a COVID-19 vakcinával kapcsolatos csalásoktól és álhírektől

2021. április 19. 14:58

Új pályázatokat indít az EIT Digital

2021. április 8. 14:15

Stabil üzleti teljesítmény mellett tovább növekedett tavaly a Huawei

2021. március 31. 13:35

Április végéig lehet jelentkezni a MOL frissdiplomás programjára

2021. március 17. 11:05