Hírlevél feliratkozás – kötelező-e a kétlépéses hozzájárulás a GDPR alapján?

forrás: Prím Online, 2017. november 13. 15:49

A kétlépéses hírlevél feliratkozás indokául és előnyeként általában azt emelik ki az e-mail marketing szakemberek, hogy egyértelmű azonosítással segít elkerülni a spam feliratkozókat, minimalizálja az adattisztítási munkát, növeli a feliratkozók elhivatottságát és maximalizálja a konverziót. 

Hátránya viszont az, hogy kevesebb feliratkozót hoz. Tényleg szükséges-e azonban a GDPR alapján a dupla megerősítéses hírlevél feliratkozás?  Erről kérdeztük dr. Horváth Katalint, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda e-kereskedelemmel foglalkozó partner ügyvédjét.

 

Mi az a kétlépéses feliratkozás? 

Az egyik legnépszerűbb hírlevélküldő rendszer nemrég bejelentette, hogy megszünteti a kötelező dupla e-mail megerősítéses (double opt-in) hírlevél feliratkozást, és az egy lépéses (single opt-in) lesz az alapbeállítás. Ez azt jelenti, hogy míg a kétlépéses rendszernél a feliratkozó kap egy megerősítő emailt, amivel ellenőrzik, hogy valóban ő indította a feliratkozást, az egylépéses megoldásnál rögtön felkerül a hírlevél listára a feliratkozó. Néhány nappal később módosítottak a döntésükön, miszerint az Európai Unió területén, ahol indokolásuk szerint a GDPR-nak, vagyis az EU 2018. május 25-től alkalmazandó Általános Adatvédelmi Rendeletének való megfelelés érdekében továbbra is megmarad alapbeállításként a double opt-in rendszer.

 

Mit mond a GDPR?

Az EU adatvédelmi rendelete az adatkezeléshez való hozzájáruláshoz egyértelmű megerősítő cselekedetet ír elő, amely önkéntes, konkrét, előzetes tájékoztatáson alapul. A GDPR külön kiemeli, hogy ennek megfelel például egy checkbox bejelölése, technikai beállítás, viszont nem lehet hozzájárulásként értelmezni a hallgatást, a nem cselekvést vagy előre bepipált hozzájáruló checkboxot. A magyar Reklámtv (Grt.) az elektronikus direkt marketing üzenetek küldése feltételeként még azt is megköveteli, hogy az ilyen hozzájárulás kifejezett legyen, más hozzájárulástól elkülönülten történjen és a feliratkozó köteles megadni a feliratkozáshoz a nevét is az azonosíthatóság érdekében. Az Uniós rendelet és a magyar Grt. szabályai alapján tehát a hírlevél feliratkozás úgy történhet jogszerűen, ha a feliratkozó megadja a nevét és e-mail címét, és külön aktív cselekedettel hozzájárul ezen adatai elektronikus direkt marketing üzenet küldési célú kezeléséhez. Ennek a követelménynek eleget tesz az, ha egy erre rendszeresített, megfelelő szöveggel ellátott checkboxot kell kipipálni, vagy egy megfelelő feliratú gombra kell rányomni. 

 

http://ec.europa.eu
 

 

Az adatkezelők felelőssége

A GDPR alapján az adatkezelőket azonban többletkötelezettségek terhelik az adatkezeléssel, így hírlevél feliratkozásokkal kapcsolatban is, így például nyilvántartást kell vezetniük a feliratkozásokról, mivel bizonyítaniuk kell tudni, hogy ki, milyen adatkezeléshez járult hozzá. Ezen túlmenően a rendelet alapján az adatkezelőnek technikai és szervezési intézkedések alkalmazásával biztosítania kell a személyes adatok megfelelő biztonságát, továbbá az adatok jogosulatlan, jogellenes kezelésével szembeni védelmet is. Mindezeken felül az adatkezelők kötelesek azt is biztosítani, hogy az általuk kezelt adatok pontosak és teljesek legyenek. Ezek a rendelkezések viszont nem kötelezik arra az adatkezelőt, hogy a feliratkozókat eleve megakadályozza abban, hogy ne tudjanak visszaélni mások személyes adataival, a jogosulatlan adat felhasználást az adatkezelőnek az adatkezelés során kell megakadályoznia. Ezek alapján pedig az adatkezelő nem vonható felelősségre azért, ha egy felhasználó mások adataival visszaél a feliratkozáskor, vagy nem pontos adatot ad meg – amelyért való felelősséget egyébként érdemes kifejezetten ki is zárni az adatvédelmi tájékoztatóban. Az adatkezelőnek ugyanis az adatkezelés során, vagyis az adatok megadását követően kell biztosítania saját rendszereiben az adatbiztonságot és az adatok pontosságát, helyességét, amelynek megfelelő intézkedésekkel, így például jogosultságkezeléssel, informatikai rendszer védelmével és az adatok helyesbítésével tud eleget tenni.  

 

A fenti követelmények teljesítéséhez a dupla megerősítéses hírlevél feliratkozás megfelelő és praktikus eszköz lehet, hiszen ezáltal csökkenthető annak kockázata, hogy a feliratkozó más nevében, személyes adatokkal visszaélve iratkozik fel a hírlevélre. Mindazonáltal nem ez az egyetlen üdvözítő módszer a fenti adatbiztonsági, pontossági követelmény teljesítéséhez, azt a vállalkozás más eszközökkel is garantálhatja. Az EU-s rendelet hozzájárulásra vonatkozó szabályai és magyarázó rendelkezései pedig nem teszik kötelezővé a kétlépéses feliratkozást, vagyis checkbox-szal történő egylépéses hozzájárulás kérés is megfelelhet a rendelet előírásainak, amennyiben az egyéb adatvédelmi előírásokat betartják. Ha tehát egy vállalkozás eddig egylépéses feliratkozást alkalmazott, 2018. május 25. után nem kell feltétlenül áttérnie a kétlépéses megerősítéshez. Nincs elzárva azonban a vállalkozás attól, hogy megelőző intézkedéseket tegyen az adatokkal való visszaélés megakadályozására, amelyhez a kétlépéses feliratkozás jó módszer lehet – hangsúlyozta dr. Horváth Katalin ügyvéd.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Egyedülálló elektromos kerékpárral erősít a Decathlon

A mikromobilitási trendek átformálják a városi közlekedést, az infrastruktúra fejlesztésével folyamatosan nő a kerékpározók száma, emellett pedig egyre inkább előtérbe kerülnek az elektromos kerékpárok. 

2024. április 26. 19:40

Sportfogadásban lett sikeres a profi ladbarúgó, aki saját platformot hozott létre

17 évig volt profi labdarúgó Csépányi Gábor, aki ma már a sportfogadás területén működik sikeresen. Saját fejlesztésű platformjaimmár milliárdot képviselő üzlet, amellyel most nemzetközi vizeken is bizonyít.

2024. április 26. 17:56

Tippek a hosszabb üzemidőhöz a HONOR-tól

A HONOR készülékei, a kedvező árútól a csúcskategóriásig kiváló akkumulátor üzemidővel rendelkeznek, mérsékelt igénybevétel mellett akár egész nap használhatóak. Ettől függetlenül azonban érdemes figyelni arra, hogy miként tudjuk a leghatékonyabban kihasználni az üzemidőt, hogy még véletlenül se merüljön le okostelefonunk.

2024. április 26. 16:19

A Sprinter felvásárlásával lépne jelentőset a SAMEDAY

Az akvizíció révén a SAMEDAY magyarországi házhozszállítási infrastruktúrája 60 százalékkal bővülhet a Sprinter tulajdonában lévő több mint 450 kézbesítési pont átvételével. A felvásárlást jelenleg a hatóságok vizsgálják. Ha a felek megkapják a jóváhagyást, az ügylet lezárultát követően egy 6000 átvételi pontból álló régiós out-of-home átvételi hálózat jöhet létre a magyar, román és bolgár piacokon.

2024. április 26. 14:44

Álljunk meg egy parkolásra – így parkolunk a fizető övezetekben

A fizetőparkolás intézményét sok autós a sofőrök ellenségeként éli meg, miközben annak egyik fontos célja éppen a forgalomszabályozás és a városi parkolókapacitás hatékonyabb kihasználása, különösen a sűrűn lakott területeken. A Yettel mobilparkolás szolgáltatásának elemzésével érdekes megállapítások derültek ki a hazai autósok szokásairól, most pedig szervizcsomagot és üzemanyag utalványt is érhet a mobilparkolás használata.

2024. április 26. 13:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50