Komplexebb feladatok várhatók a projektmenedzsmentben
Végzett, vagy alkalomszülte projektmenedzserként, de az elmúlt évtizedben több ezer vezető merült el ebben a szakmában, akár országokat és kontinenseket is átívelő projektek során. A napokban rendezett 21. Projektmenedzsment Fórumon a szakma jelenlegi állása, aktualitásai és kihívásai, projektek megoldási képletei kerültek terítékre, de szó esett a legújabb trendekről és humánerőforrásbeli kérdésekről is, kiemelten a soft skillek (puha faktorok) elhanyagolhatatlan jelentőségéről.
Az PMI (Project Management Institute) közelmúltban végzett felméréséből kiderül, hogy a projekteknek mindössze 63%-a sikeres, a FranklinCovey kiegészítő kutatása pedig arra világít rá, hogy a kudarc oka közel 50%-ban a megfelelő emberi készségek hiánya. Ennek megfelelően, ha egy projektmenedzsernek a kívánatos soft skillek – ide értve a csapatorientációt, kommunikációs és szervező készséget, a rugalmasságot, a problémamegoldást és konfliktuskezelést, az intellektuális és érzelmi intelligenciát, a motiváltságot és motiváló képességet, valamint a kreativitást – a birtokában vannak, a sikerhez vezető út felét már meg is járta.
Az eredményességet természetes módon sok körülmény befolyásolhatja, ugyanakkor az alapok, a feladat és a cél körültekintő tisztázása után a projekt vezetőjén, illetve csapatának minőségén nyugszanak – állapították meg a szakemberek. Dr. Görgényi István, egykori válogatott vízilabdázónk, aki az ausztrál női sportcsapatot nemrégiben az olimpiai győzelemig vitte, Hunting Territory elméletével szemléltette, hogy a csapatmunka legnagyobb ellensége a tagok közötti rivalizálás, amely leszűkíti a perifériális látóteret. A projekten dolgozó személyek ezzel sokszor tudat alatt, de ignorálják a másik képességeit, ami óhatatlan módon sikertelenséghez vezet. Javaslata szerint a vezető dolga az, hogy felismerjen és kezeljen egy-egy ilyen helyzetet, amelyet egyébként a legtöbb esetben már egy szervezett beszélgetés is enyhíthet.
A technológiai fejlődés e szakmát is folyamatosan befolyásolja, és bár a megrendelők naprakész munkát várnak, sokszor nem tudják elvárásukat pontosan megfogalmazni – vázolták a szakemberek.
– Egy jó projektmenedzser minden részletet letisztáz, mielőtt segítene meghatározni a pontos célt, majd elkezdi a megfelelő szakembergárda összeállítását. Fontos lenne, hogy az aktuális projekten dolgozó embereket erre az időszakra felmentsük az eredeti pozíciójukból, mert a szétdaraboltság is könnyű út a kudarc irányába – elemezte dr. Prónay Gábor szervezőbizottsági elnök a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület (HTE) rendezvényén.
Az eseményen nyilvánosságra került az év elején végzett kutatás eredménye, amely a projektmenedzsment szakma képviselőinek véleményét térképezte fel. Eszerint a válaszadók bő 50%-a optimista a szakma jövőjét illetően (2009-ben ez a szám mindössze 20% volt), 56%-a növekedést vár a projektek, 43%-a pedig még a projektben dolgozók számát illetően is. Véleményük szerint a technológia gyors változása számukra főképp a feladatok komplexitását fogja eredményezni.
Kapcsolódó cikkek
- A projektmenedzserek bevezethetik Görgényi István vízilabda edző csapatelméletét
- Optimista jövőkép várja a projektmenedzsereket
- Attitűdváltást követelnek a legújabb megatrendek
- Számos Windows 10 eszköz érkezik a Microsofttól
- Az „űrbizniszben” rejlő új lehetőségek
- Részlegesek a hazai vállalatok ismeretei az agilis projektmenedzsmentről
- A Toshiba a Gartner Symposium ITXPO-n
- November 6-a a projektmenedzsment világnapja
- Jövőbe tekint az Országos Marketing Konferencia
- KKV-AKADÉMIA: a reklámadótól a tartalommarketingig
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.