Figyelem és gondoskodás az első 3 hónapban. Ezen múlna a munkavállaló megtartása?

forrás: Prím Online, 2018. október 13. 09:16

Candidate expexrience és employer branding. A HR hívószavaivá váltak az elmúlt években  begyűrűző munkaerő-piaci válságnak köszönhetően. A munkáltatói márkaépítés és a jelöltélmény nem csak a jelöltek megtalálásának szempontjából fontos, az új szemlélet a teljes munkavállalói viszonyba beépítve a céget hosszú távon versenyképessé teheti. A Profession.hu legújabb kutatásában annak járt utána, hogyan látják a hazai cégek: megtalálni, vagy megtartani nehezebb ma a munkaerőt, illetve hogyan folytatódik az jelöltélmény a munkába lépés első napjától.

A Profession.hu összesen 244 céget kérdezett meg a felmérés során, akiknek 55 százaléka többségében vagy kizárólag kékgalléros, illetve 33 százaléka fehérgalléros munkaerőt foglalkoztat. A 67 százalékuk szerint a megfelelő munkaerőt megtalálni a nehezebb, aminek elsősorban a munkaerő- és szakember hiány, az alacsony bérszint, a magas költségek, valamint a rossz képzési rendszer az oka. Azok a cégek, akik szerint megtartani nehezebb a munkaerőt, elsősorban azt emelték ki, hogy nehéz hosszú távon lelkesíteni a mai munkavállalókat. Nem kitartóak, ha nem tetszik valami, azonnal tovább állnak. Változott az érdeklődésük, a prioritásuk. Egyre igényesebbek a munkakörnyezetükre, fizetésre, béren kívüli juttatásokra, és sokkal könnyebben váltanak munkahelyet egy jobb ajánlat esetén. 

 

A megfelelő onboarding segíthet

Ugyan a felmérés szerint minden második ügyfélnek van kialakult onboarding folyamata, de többségüknek ez csak az ‚alapcsomagot’ jelenti: bemutatást, adminisztrációt, munka-, tűzvédelmi oktatás és betanítást, tehát mindent, ami a mielőbbi munkavégzés megkezdéséhez feltétlenül szükséges. Az esetek felében ezeken felül már arra sem szentelnek időt, hogy bemutassák a vállalat történetét, és a különböző szervezeti egységeket. 93 százalékuk semmilyen onboarding folyamatot támogató szoftvert, programot nem használ, és az olyan orientációs tréningek, melyek segítenének a vállalat, a munkakör, és a különböző funkciók működésének megértésében, átlátásában, mindössze a megkérdezett cégek 14 százalékára jellemző. A próbaidő alatt többnyire nem kap visszajelzés a munkavállaló, illetve a próbaidő lejártával is mindössze a cégek fele ad értékelést a dolgozó addig teljesítményével kapcsolatban. A beilleszkedést és mindennapos stressz kezelését segítő mentális támogatást a cégek 26 százaléka nyújt, olyan mentor program pedig, ami a dolgozó fejlődését biztosítaná, az ügyfelek 29 százalékánál található. 

 

A legtöbb cég igyekszik mindent megtenni a munkaerő megtartásáért

A kutatásban résztvevő cégek 6 százaléka gondolja csak úgy, hogy az onboarding folyamatnak semmilyen jelentősége nincs. Az általános megítélés szerint a beléptetés folyamata segíti a gyorsabb beilleszkedést (69%), és fontos szerepe van első pozitív benyomás kialakulásában (65%), ami a próbaidő alatt meghatározó is lehet. Meglepő, hogy a cégeknek mindössze 46 százaléka gondolja úgy, hogy a megfelelő onboarding hatással lehet a hatékonyabb munkavégzésre, vagy a munkavállaló megtartására. Többségük úgy véli (70%), megtesznek mindent azért, hogy meg tudják tartani (az arra érdemes) kollégákat. Ők elsősorban a kommunikációra, és másodsorban a juttatásokra helyezik a hangsúlyt. Azok a cégek, akik saját bevallásuk szerint nem tesznek meg mindent az új munkavállalók megtartásáért, elsősorban a mentorálást és a visszajelzések hiányát nevezték meg legfőbb problémaként. Ők úgy ítélték meg, hogy az első 3 hónapon belül fordíthatnának nagyobb figyelmet és gondoskodást az új kollégára. Ebben az időszakban a lemorzsolódás  a cégek 15 százaléka szerint gyakori, 33 százalékuk szerint pedig átlagos.

 

A kutatás eredményei alapján egyértelmű fejlődés érezhető az itthoni vállalatoknál is. A visszajelzések gyűjtése a kollégák elvárásairól, a munkavégzés körülményeiről, véleményükről minden eddiginél fontosabb jelentőséggel bír a jelenlegi, megváltozott munkaerő-piaci helyzetben. Szerencsére a hazai cégek is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a pozitív jelöltélményen túl az onboarding folyamatokra is, és betanulási programokkal, mentor rendszerrel és folyamatos kommunikációval igyekeznek a munkavállalókat megtartani. 

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Világszinten teljes gőzzel halad az egészségügy digitális átalakulása

Az egészségügy digitális forradalma közel 20 éve van napirenden, most azonban úgy tűnik, valóban változás várható. Legalábbis ez derül ki a Roland Berger „Az egészségügy jövője: a szektor gyorsabb ütemben digitalizálódik a vártnál” (Future of Health: An industry goes digital – faster than expected) című tanulmányából. A Roland Berger szerint a 2025-ig tartó időszakban gyökeres változások lesznek az egészségügyi piacon. 

2020. február 21. 14:48

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megjelent az NMHH 2020-as felügyeleti terve

2020. február 18. 10:35

Informatikai szakembereket keres az SAP Labs Hungary

2020. február 14. 10:33

20 éves Magyarország egyik legrégebbi email rendszere

2020. február 7. 09:03

A három legnépszerűbb rádiót négymillió ember hallgatja

2020. február 3. 10:01
online sportfogadás