Figyelem és gondoskodás az első 3 hónapban. Ezen múlna a munkavállaló megtartása?

forrás: Prím Online, 2018. október 13. 09:16

Candidate expexrience és employer branding. A HR hívószavaivá váltak az elmúlt években  begyűrűző munkaerő-piaci válságnak köszönhetően. A munkáltatói márkaépítés és a jelöltélmény nem csak a jelöltek megtalálásának szempontjából fontos, az új szemlélet a teljes munkavállalói viszonyba beépítve a céget hosszú távon versenyképessé teheti. A Profession.hu legújabb kutatásában annak járt utána, hogyan látják a hazai cégek: megtalálni, vagy megtartani nehezebb ma a munkaerőt, illetve hogyan folytatódik az jelöltélmény a munkába lépés első napjától.

A Profession.hu összesen 244 céget kérdezett meg a felmérés során, akiknek 55 százaléka többségében vagy kizárólag kékgalléros, illetve 33 százaléka fehérgalléros munkaerőt foglalkoztat. A 67 százalékuk szerint a megfelelő munkaerőt megtalálni a nehezebb, aminek elsősorban a munkaerő- és szakember hiány, az alacsony bérszint, a magas költségek, valamint a rossz képzési rendszer az oka. Azok a cégek, akik szerint megtartani nehezebb a munkaerőt, elsősorban azt emelték ki, hogy nehéz hosszú távon lelkesíteni a mai munkavállalókat. Nem kitartóak, ha nem tetszik valami, azonnal tovább állnak. Változott az érdeklődésük, a prioritásuk. Egyre igényesebbek a munkakörnyezetükre, fizetésre, béren kívüli juttatásokra, és sokkal könnyebben váltanak munkahelyet egy jobb ajánlat esetén. 

 

A megfelelő onboarding segíthet

Ugyan a felmérés szerint minden második ügyfélnek van kialakult onboarding folyamata, de többségüknek ez csak az ‚alapcsomagot’ jelenti: bemutatást, adminisztrációt, munka-, tűzvédelmi oktatás és betanítást, tehát mindent, ami a mielőbbi munkavégzés megkezdéséhez feltétlenül szükséges. Az esetek felében ezeken felül már arra sem szentelnek időt, hogy bemutassák a vállalat történetét, és a különböző szervezeti egységeket. 93 százalékuk semmilyen onboarding folyamatot támogató szoftvert, programot nem használ, és az olyan orientációs tréningek, melyek segítenének a vállalat, a munkakör, és a különböző funkciók működésének megértésében, átlátásában, mindössze a megkérdezett cégek 14 százalékára jellemző. A próbaidő alatt többnyire nem kap visszajelzés a munkavállaló, illetve a próbaidő lejártával is mindössze a cégek fele ad értékelést a dolgozó addig teljesítményével kapcsolatban. A beilleszkedést és mindennapos stressz kezelését segítő mentális támogatást a cégek 26 százaléka nyújt, olyan mentor program pedig, ami a dolgozó fejlődését biztosítaná, az ügyfelek 29 százalékánál található. 

 

A legtöbb cég igyekszik mindent megtenni a munkaerő megtartásáért

A kutatásban résztvevő cégek 6 százaléka gondolja csak úgy, hogy az onboarding folyamatnak semmilyen jelentősége nincs. Az általános megítélés szerint a beléptetés folyamata segíti a gyorsabb beilleszkedést (69%), és fontos szerepe van első pozitív benyomás kialakulásában (65%), ami a próbaidő alatt meghatározó is lehet. Meglepő, hogy a cégeknek mindössze 46 százaléka gondolja úgy, hogy a megfelelő onboarding hatással lehet a hatékonyabb munkavégzésre, vagy a munkavállaló megtartására. Többségük úgy véli (70%), megtesznek mindent azért, hogy meg tudják tartani (az arra érdemes) kollégákat. Ők elsősorban a kommunikációra, és másodsorban a juttatásokra helyezik a hangsúlyt. Azok a cégek, akik saját bevallásuk szerint nem tesznek meg mindent az új munkavállalók megtartásáért, elsősorban a mentorálást és a visszajelzések hiányát nevezték meg legfőbb problémaként. Ők úgy ítélték meg, hogy az első 3 hónapon belül fordíthatnának nagyobb figyelmet és gondoskodást az új kollégára. Ebben az időszakban a lemorzsolódás  a cégek 15 százaléka szerint gyakori, 33 százalékuk szerint pedig átlagos.

 

A kutatás eredményei alapján egyértelmű fejlődés érezhető az itthoni vállalatoknál is. A visszajelzések gyűjtése a kollégák elvárásairól, a munkavégzés körülményeiről, véleményükről minden eddiginél fontosabb jelentőséggel bír a jelenlegi, megváltozott munkaerő-piaci helyzetben. Szerencsére a hazai cégek is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a pozitív jelöltélményen túl az onboarding folyamatokra is, és betanulási programokkal, mentor rendszerrel és folyamatos kommunikációval igyekeznek a munkavállalókat megtartani. 

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A kkv-k globális helyzetéről szóló jelentés, 2020

A COVID-19 világjárvány kialakulása, annak egészségügyi és a szociális távolságtartásra vonatkozó szabályai, valamint az ebből következő gazdasági válság új kihívásokat támasztott a kis-, és középvállalkozásokkal* szemben. A Facebook, a Világbank és a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) közös együttműködés keretében, a közösségi oldalt felhasználói körében készítette el a Future of Business Survey-t, melyben több mint 50 ország mintegy 30 ezer kkv-vezetője nyilatkozott a koronavírus kis-, és középvállalkozásokra nyújtott hatásairól.

2020. július 15. 15:54

Kutatás: a digitalizáció megállíthatatlan folyamatokat indított el a kiskereskedelemben

A kiskereskedelmi szektor digitális átalakulása (DX) elfogadott és megállíthatatlan folyamat a Fujitsu új globális vizsgálatának ma közzétett eredményei szerint. Kilenc országban a kiskereskedelmi cégek több mint kétharmada* feltétlenül szükségesnek tartja a kiskereskedelmi technológia digitális átalakulását, és csupán 7% nem ért egyet ezzel a megállapítással. 

2020. július 15. 09:37

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Újdonságok a szegedi informatikatörténeti kiállításon

2020. július 3. 18:53

Új funkcióval bővült a WIWE

2020. június 15. 16:23

Fél évig ingyenes az Adverticum „DataMe DMP adatok" szolgáltatása

2020. április 30. 09:47

Az LG történetének legjobb üzemi eredményét érte el 2020. első negyedében

2020. április 29. 17:15
online sportfogadás