Robotoknál is megfordul az online rendelt csomagunk, mielőtt hozzánk kerül

forrás: Prím Online, 2023. július 11. 14:18

Mi történik, amikor egy webshopban megnyomjuk a megrendelés gombot? Ki és hogyan dolgozza fel a kérésünket és hogyan jut el az ajtónkig a csomagunk ilyen gyorsan? Az Euronics logisztikai vezetője most elárulja, mi zajlik a színfalak mögött – és azt is, hogyan lehet ingyenes a következő kiszállításunk.

Böngészés, válogatás, megrendelés – csupán néhány kattintás, és hamarosan egy futár már meg is jelenik az online kiválasztott termékünkkel az ajtóban. A hazai webes kereskedelem forgalma évről-évre bővül – 2022-ben például 8 százalékkal 1,378 milliárdra nőtt 2021-hez képest a Reacty Digital éves felmérése alapján. Tavaly összesen 79 millió megrendelést adtunk le online, a gyors kiszolgálás hátterében működő komplex logisztikai gépezetre azonban kevesen gondolunk.

 

 

Ez történik, ha a weben rendelünk

 

Amikor egy webshopban megrendelünk egy terméket, a raktári dolgozó meghatározott időközönként értesítést kap, ami alapján megkeresi az árut és összekészíti a rendelést. Ez a folyamat a termék típusától és méretétől függően eltérő lehet és eltérő eszközöket igényel. Az Euronicsnál a kis méretű termékek automata raktárban vannak, ahol egy robot viszi oda a szekrényt a kiszedő állomás elé, és erről veszi le a terméket a raktáros. Ez után címiratot nyomtatnak, becsomagolják a terméket és minden nap a meghatározott időpontban átadják a futárnak, aki elviszi a vásárlóhoz.

 

„Az előző nap leadott webes rendelések összekészítése reggel kezdődik, ezeket délben átadjuk a futárnak. A raktárközpontunk Pest vármegyében, Üllőn van – így a délelőtt 11 óráig beérkezett rendeléseket akár még aznap teljesíteni tudjuk budapesti cím esetén. Azoknak, akik online rendeléskor valamelyik boltba kérik a kiszállítást, nem futárszolgálattal, hanem az üzletbe szánt egyéb termékekkel együtt jut el a csomagja a célhelyre. Ez az oka annak, hogy bolti kézbesítéskor ingyenes átvételi lehetőséget tudunk biztosítani” – árulta el Hunyady László, az Euronics értékesítési és operációs igazgatója.

 

 

Azért szeretünk egy márkát, mert azt látjuk a boltokban?

 

Az online vásárlás nem csak kényelmes, de előnyös is: míg az üzletek választékát a fizikai korlátok végessé teszik, az online tér gyakorlatilag végtelen, éppen ezért a forgalmazók webes kínálata a többszöröse is lehet az üzletekben látható készletnek. Hunyady László elárulta, az Euronics esetében a webáruház portfóliója adott esetben akár a négyszerese is lehet egy-egy bolt kínálatának.

 

A kínálat összetételét viszont szintén számos tényező befolyásolja. „Folyamatosan figyeljük a vásárlók igényeit, a beszerzési és konkurens árakat, és a saját költségeinket is” – árulta el Hunyady László. „A kínálat összeállításakor nem mindegy például az sem, hogy milyen márkáról van szó, ezért folyamatosan figyeljük a magyar vásárlók márkapreferenciáit is. E tekintetben alkalmanként fordított hatások is érvényesülnek: amely márkára nagyobb hangsúlyt helyezünk, az lesz végül a vásárlók körében népszerűbb. Ez egy oda-vissza folyamat, aminek mind részesei vagyunk.”

 

 

Miért nincs készleten a legújabb eszköz, amit szeretnék?

 

Annak meghatározása, hogy milyen termékből mennyit érdemes berendelni egyszerre, Hunyady László szerint rendkívül összetett feladat. „Sok évnyi tapasztalattal a hátunk mögött már viszonylag pontosan meg tudjuk jósolni, hogy egy-egy szezonban mire lesz kereslet. Figyeljük a termékkategóriák éves szezon indexét, és a GfK piackutató adatai alapján a piac méretét és annak változásait is” – mondta el. 

 

Természetesen egyes speciális tényezők – szállítási nehézségek, járványhelyzet, infláció stb. – ezt befolyásolhatják, de ezek általában csak átmenetileg módosítják az összképet. A megszokott kategóriák berendelése mellett a hazai forgalmazók is hamar lecsapnak egy-egy innovatív, új termékre, ilyenkor a partnerekkel együtt kalkulálják a várható fogyást, amit jóval nehezebb megállapítani, mint a már bejáratott termékkörökét. Éppen ezért történhet meg, hogy egy újonnan kiadott termék keresésekor nem találjuk azt készleten, ha nem voltunk kellően gyorsak.

 

Akár fél év is lehet, mire a gyártósorról a felhasználóhoz kerül egy termék 

 

„A hazánkban kapható műszaki cikkek többsége nem Magyarországon készül, érkeznek hozzánk Szlovéniában, Törökországban, Lengyelországban és Kínában gyártott eszközök is” – árulta el a vezető. Az, hogy milyen úton érkeznek meg a termékek, esetenként változó, de gyakorlatilag a ma létező összes szállítási forma szükséges a folyamathoz: a cikkek repülőn, hajón, vasúton és közúti teherszállítással jutnak el célpontjukig. Az Euronics központi raktárában egyes termékek csupán egyetlen napot töltenek, de a Távol-Keletről nagy mennyiségben berendelt eszközök akár 6 hónapot is pihenhetnek itt, hiszen a jelentős raktárkészlet garantálja, hogy a vevők tartósan a legkedvezőbb áron érhessék el az egyes árucikkeket a vezető elmondása szerint. 

 

Az Európában gyártott termékek nagyjából 3-6 hét alatt jutnak el hazánkba, az ázsiai régióból származók esetében viszont a boltokba, webáruházakba kerülésig akár 3-6 hónap is eltelhet. Éppen ezért a hazai boltoknak egy szezon – például a nyári ventilátor- és hűtőszezon – előtt akár több mint egy évvel meg kell tervezniük, miből hány darabot rendeljenek. Ez egy szép logisztikai feladat.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Autót is vezethetsz a HONOR szemkövető funkciójával!

A HONOR legújabb, mesterséges intelligencia hajtotta szemkövető funkciójával úgy is vezethetsz autót, hogy nem ül benne senki.

2024. február 22. 20:28

Mitől lesz értékálló a cégvagyon? Befektetve, hasznosítva, fialtatva, kiszervezve!

Az elmúlt évben elinflálódott a cégvagyonok értéke is. A hazai kkv-k vagyonuk értékének több mint 40 %-át veszítették el. Sokat tanultunk belőle! A PP Konferenciaközpont és a BKIK „Mitől lesz értékálló a cégvagyon? Befektetve, hasznosítva, fialtatva, kiszervezve!” című hibrid konferenciájának előadói sok megoldást mutatnak a cégvagyon bevédésére, biztonságba helyezésére és befektetésére.

2024. február 22. 19:10

Stabilan tartja második helyét a legtöbb tévét értékesítők listáján a Hisense

Több mint 25,9 millió eladott készülékkel, 2023-ban is a második helyet foglalta el a Hisense a legtöbb tévét értékesítő gyártók globális listáján. A vállalat a magyar piacon is jelentős bővüléssel zárta a tavalyi évet: több mint 38 ezer tévékészüléket adott el, így 29 százalékkal növelte a tévéeladásokat az előző évhez képest. A globális eladásnövekedésnek köszönhetően a Hisense az egyetlen márka a top 5-ös listán, amely az elmúlt hat évben folyamatosan növelte eladásait az észak-amerikai és európai piacokon.

2024. február 22. 17:43

A magyar fejlesztésű Chameleon Smart Home segít a hotelek okosításában is

A Smart Hotel Solution Zrt., a rendszerfüggetlen okosotthon-szakértő Chameleon Smart Home stratégiai partnere bemutatta a kifejezetten szállodák számára fejlesztett, okosotthonnal kombinált komplex szállodaüzemeltető rendszert. A Hotelify okoshotel-applikáció, amely az App Store és a Google Play felületein is elérhető, lefedi a szállodai tartózkodás teljes folyamatát a foglalástól a távozásig. A Hotelify segíti a vendégeket, hogy mobiltelefonjukon keresztül elérjék a szállodák szolgáltatását, az üzemeltetőket pedig abban támogatja, hogy komoly digitalizációt és hatékonyságnövelést hajthassanak végre a költséghatékonyabb és professzionálisabb hotelüzemeltetés érdekében.

2024. február 22. 16:04

Az LG három hónapig ingyenes Apple TV+ hozzáférést kínál okostévéin

Három hónapos ingyenes Apple TV+ hozzáférést kínál az LG okostévék tulajdonosainak az LG Electronics (LG). Az ajánlat 93 országban*, köztük Magyarországon is érvényes 2024. február 6-tól 2024. április 30-ig az új Apple TV+ felhasználók számára.**  Az ingyenes próbaidőszak a 2018-as, vagy későbbi gyártású 4K és 8K LG okostévéken, az Apple TV alkalmazáson belül érhető el. 

2024. február 22. 14:29

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar siker a bahreini Forma 1-en

2024. február 21. 16:15

Közös mentorprogramot indít a Corvinus és az OTP

2024. február 20. 11:27

Megvannak ‘Az Év Honlapja’ 2023 díjazottjai!

2024. február 8. 09:30

Számos díjjal jutalmazták az LG innovációit a 2024-es CES-en

2024. január 29. 16:07