Robotoknál is megfordul az online rendelt csomagunk, mielőtt hozzánk kerül

forrás: Prím Online, 2023. július 11. 14:18

Mi történik, amikor egy webshopban megnyomjuk a megrendelés gombot? Ki és hogyan dolgozza fel a kérésünket és hogyan jut el az ajtónkig a csomagunk ilyen gyorsan? Az Euronics logisztikai vezetője most elárulja, mi zajlik a színfalak mögött – és azt is, hogyan lehet ingyenes a következő kiszállításunk.

Böngészés, válogatás, megrendelés – csupán néhány kattintás, és hamarosan egy futár már meg is jelenik az online kiválasztott termékünkkel az ajtóban. A hazai webes kereskedelem forgalma évről-évre bővül – 2022-ben például 8 százalékkal 1,378 milliárdra nőtt 2021-hez képest a Reacty Digital éves felmérése alapján. Tavaly összesen 79 millió megrendelést adtunk le online, a gyors kiszolgálás hátterében működő komplex logisztikai gépezetre azonban kevesen gondolunk.

 

 

Ez történik, ha a weben rendelünk

 

Amikor egy webshopban megrendelünk egy terméket, a raktári dolgozó meghatározott időközönként értesítést kap, ami alapján megkeresi az árut és összekészíti a rendelést. Ez a folyamat a termék típusától és méretétől függően eltérő lehet és eltérő eszközöket igényel. Az Euronicsnál a kis méretű termékek automata raktárban vannak, ahol egy robot viszi oda a szekrényt a kiszedő állomás elé, és erről veszi le a terméket a raktáros. Ez után címiratot nyomtatnak, becsomagolják a terméket és minden nap a meghatározott időpontban átadják a futárnak, aki elviszi a vásárlóhoz.

 

„Az előző nap leadott webes rendelések összekészítése reggel kezdődik, ezeket délben átadjuk a futárnak. A raktárközpontunk Pest vármegyében, Üllőn van – így a délelőtt 11 óráig beérkezett rendeléseket akár még aznap teljesíteni tudjuk budapesti cím esetén. Azoknak, akik online rendeléskor valamelyik boltba kérik a kiszállítást, nem futárszolgálattal, hanem az üzletbe szánt egyéb termékekkel együtt jut el a csomagja a célhelyre. Ez az oka annak, hogy bolti kézbesítéskor ingyenes átvételi lehetőséget tudunk biztosítani” – árulta el Hunyady László, az Euronics értékesítési és operációs igazgatója.

 

 

Azért szeretünk egy márkát, mert azt látjuk a boltokban?

 

Az online vásárlás nem csak kényelmes, de előnyös is: míg az üzletek választékát a fizikai korlátok végessé teszik, az online tér gyakorlatilag végtelen, éppen ezért a forgalmazók webes kínálata a többszöröse is lehet az üzletekben látható készletnek. Hunyady László elárulta, az Euronics esetében a webáruház portfóliója adott esetben akár a négyszerese is lehet egy-egy bolt kínálatának.

 

A kínálat összetételét viszont szintén számos tényező befolyásolja. „Folyamatosan figyeljük a vásárlók igényeit, a beszerzési és konkurens árakat, és a saját költségeinket is” – árulta el Hunyady László. „A kínálat összeállításakor nem mindegy például az sem, hogy milyen márkáról van szó, ezért folyamatosan figyeljük a magyar vásárlók márkapreferenciáit is. E tekintetben alkalmanként fordított hatások is érvényesülnek: amely márkára nagyobb hangsúlyt helyezünk, az lesz végül a vásárlók körében népszerűbb. Ez egy oda-vissza folyamat, aminek mind részesei vagyunk.”

 

 

Miért nincs készleten a legújabb eszköz, amit szeretnék?

 

Annak meghatározása, hogy milyen termékből mennyit érdemes berendelni egyszerre, Hunyady László szerint rendkívül összetett feladat. „Sok évnyi tapasztalattal a hátunk mögött már viszonylag pontosan meg tudjuk jósolni, hogy egy-egy szezonban mire lesz kereslet. Figyeljük a termékkategóriák éves szezon indexét, és a GfK piackutató adatai alapján a piac méretét és annak változásait is” – mondta el. 

 

Természetesen egyes speciális tényezők – szállítási nehézségek, járványhelyzet, infláció stb. – ezt befolyásolhatják, de ezek általában csak átmenetileg módosítják az összképet. A megszokott kategóriák berendelése mellett a hazai forgalmazók is hamar lecsapnak egy-egy innovatív, új termékre, ilyenkor a partnerekkel együtt kalkulálják a várható fogyást, amit jóval nehezebb megállapítani, mint a már bejáratott termékkörökét. Éppen ezért történhet meg, hogy egy újonnan kiadott termék keresésekor nem találjuk azt készleten, ha nem voltunk kellően gyorsak.

 

Akár fél év is lehet, mire a gyártósorról a felhasználóhoz kerül egy termék 

 

„A hazánkban kapható műszaki cikkek többsége nem Magyarországon készül, érkeznek hozzánk Szlovéniában, Törökországban, Lengyelországban és Kínában gyártott eszközök is” – árulta el a vezető. Az, hogy milyen úton érkeznek meg a termékek, esetenként változó, de gyakorlatilag a ma létező összes szállítási forma szükséges a folyamathoz: a cikkek repülőn, hajón, vasúton és közúti teherszállítással jutnak el célpontjukig. Az Euronics központi raktárában egyes termékek csupán egyetlen napot töltenek, de a Távol-Keletről nagy mennyiségben berendelt eszközök akár 6 hónapot is pihenhetnek itt, hiszen a jelentős raktárkészlet garantálja, hogy a vevők tartósan a legkedvezőbb áron érhessék el az egyes árucikkeket a vezető elmondása szerint. 

 

Az Európában gyártott termékek nagyjából 3-6 hét alatt jutnak el hazánkba, az ázsiai régióból származók esetében viszont a boltokba, webáruházakba kerülésig akár 3-6 hónap is eltelhet. Éppen ezért a hazai boltoknak egy szezon – például a nyári ventilátor- és hűtőszezon – előtt akár több mint egy évvel meg kell tervezniük, miből hány darabot rendeljenek. Ez egy szép logisztikai feladat.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

„Mit lájkol a gyerek?” – A szülőket segíti az NMHH új kiadványa

A közösségi médiafelületek használata ma már a fiatalok mindennapjainak részévé vált, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kiemelt figyelmet fordít az ezen felületek kínálta lehetőségekre és kockázatokra. 

2024. július 26. 16:32

Magasabb ponthatárok mellett több mint 4400 elsőéves jutott be a Széchenyi-egyetem minőségi képzéseire

Összesen 4409 elsőéves kezdheti meg tanulmányait a győri Széchenyi István Egyetemen szeptemberben. A ponthatárok a szakok jelentős részén emelkedtek a tavalyihoz képest, van olyan, amelyre 487 ponttal lehetett csak bejutni. Mindez azt mutatja, hogy felkészült hallgatók érkeznek az intézmény magas színvonalú képzéseire.

2024. július 26. 12:18

A HONOR 200 Pro és a mesteri fotózás: fejlődés a Studio Harcourt hagyatékával

Rengeteg ikonikus személyiség mögött ott rejlik egy olyan portré, amely nemcsak a személy lényegét ragadja meg, hanem az örökségét is megörökíti. A hírességektől a politikusokig a portrék alakították a történeteket és magáról az emberiségről alkotott képünket. 

2024. július 26. 10:07

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A kék halál képernyőn túl: miért ne hagyjuk figyelmen kívül a szoftverfrissítéseket?

2024. július 26. 13:59

Idén a fenntartható cégek tulajdonosait is díjazza az EY

2024. július 24. 13:59

Akár 50% időmegtakarítást jelenthet a PS szinte érintésmentes könyvelési megoldása

2024. július 16. 16:29

ESET kiberfenyegetettségi jelentés: egyre gyakoribb a mesterséges intelligencia és a deepfake a támadásokban

2024. július 5. 09:55