10 milliós bírságot kapott a Magyar Telekom

forrás Prim Online, 2008. május 28. 18:04

Három távközlési szolgáltatót marasztalt el internetszolgáltatást hirdető reklámjaik miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A Magyar Telekom, a FiberNet és az Interware nem közölte a fogyasztókkal, hogy a hirdetett áron csak hűségnyilatkozat aláírásával lehet igénybe venni a szolgáltatást. A Magyar Telekom ezentúl olyan sávszélességet ígért, amelyet egyetlen ügyfél sem tudott elérni. A fogyasztók megtévesztése miatt a Magyar Telekom 10 millió forintos bírságot kapott, a másik két vállalkozás esetében a GVH eltekintett a büntetéstől.

A GVH 2007 őszén eredetileg a T-Online Zrt. ellen indított eljárást a fogyasztók megtévesztésének gyanújával. Az eljárás megindítását követően azonban a T-Online hozzáférési üzletága beolvadt a Magyar Telekom Nyrt-be, így a versenyhatóság ezt a céget is bevonta az eljárásba.

A GVH vizsgálata megállapította, hogy az eljárás alá vont tájékoztatásai információt tartalmaztak az adott termék lényeges tulajdonságáról, a maximálisan elérhető sávszélességről. Márpedig egy szélessávú internet csomagnak az ár és a sávszélesség a lényeges tulajdonságai közé tartozik, amelyet önmagában az is igazol, hogy a piaci kommunikációk többsége ezt a két körülményt emeli ki. A reklámok egyértelmű közlést tartalmaztak a letöltési sebességgel kapcsolatban, amelyek a fogyasztók felé konkrét ígéretként jelentkeztek. Ugyanakkor a Magyar Telekom maga is elismerte, hogy a leggyorsabb csomag esetében csak megközelíteni tudták a reklámozott sebességet. A szolgáltató által beküldött adatok alapján 2007-ben nem volt olyan fogyasztó, aki a 8 Mbit/sec sávszélességű csomag maximális értékét elérte volna. A távközlési vállalkozás így nem tett eleget azon kötelezettségének, hogy bizonyítsa, egyes termékeinek letöltési sebességéről adott tájékoztatásai megfelelnek a valóságnak.

A GVH gyakorlata szerint a reklámnak nem feladata a minden részletre kiterjedő, teljes körű termékleírás. Ugyanakkor, ha egy tájékoztatás kiemel valamely lényeges körülményt, akkor azt pontosan kell tennie, nem elhallgatva a közlés helyes értelmezéséhez feltétlen szükséges tényeket. A szerződés határozott időre történő megkötésének vállalása az áru lényeges tulajdonsága, hiszen ennek hiányában nem lehetséges a reklámozott áron történő szerződéskötés. Ráadásul, ha a fogyasztó határozott időre köt szerződést, akkor a meghatározott időtartam lejárta előtt csak kedvezőtlen feltételekkel (kötbér megfizetésével) mondhatja fel szerződést. A határozott időre megkötött szerződés alkalmas a fogyasztó időszakos fogva tartására, nehezítve a versenytársak közötti váltást. A hűségnyilatkozat tényének elhallgatása így megtévesztő, hiányos tájékoztatásnak minősül, ha a reklám üzenete tartalmazza a szolgáltatás díját, vagy éppen annak ingyenességét. Hasonló megítélés alá esik, ha a használt tájékoztatási eszköz jellemzői miatt az apró betűs részben foglalt kiegészítő információ nem válik a fogyasztói üzenet részévé. Márpedig a Magyar Telekom televíziós reklámjaiban, utcai plakátjain, jármű matricáin nem észlelhető módon adott tájékoztatást arról, hogy a reklámozott áron csak hűségnyilatkozattal együtt vehető igénybe a szolgáltatás.

Mindezek miatt a GVH szerint a távközlési cég hirdetései alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére, így a Magyar Telekomnak 10 millió forint bírságot kell fizetnie. A bírság összegének megállapításakor a versenyhatóság tekintettel volt a Magyar Telekom piaci helyzetére, a reklámokkal elért fogyasztói kör nagyságára, a jogsértő hirdetésekkel érintett időszak hosszára. Súlyosító körülménynek bizonyult, hogy a Magyar Telekom már több alkalommal megtévesztette a fogyasztókat. Jelentősebb összegű bírság kiszabását a GVH nem tartotta indokoltnak, mivel a vállalkozás kellőképpen alátámasztva igazolta, hogy a jövőben hajlandó változtatni hirdetési gyakorlatán.

A közelmúltban hasonló okok miatt két másik Internet szolgáltató vállalkozást is elmarasztalt a GVH. A FiberNet Zrt. a versenyhatóság szerint 2007-ben egyes reklámjaiban nem, vagy nem észlelhető módon adott tájékoztatást arról, hogy a közölt áron csak akkor lehet szerződni, ha a fogyasztó hűségnyilatkozatot ír alá. Ugyanezt a jogsértést követte el 2006-os reklámjaiban az Interware Zrt. is. A GVH azonban utóbbi két társaságra nem szabott ki bírságot, mivel azok rövid ideig, korlátozott hatású kommunikációs eszközök igénybevételével hirdették szolgáltatásukat, kampányuknak csekély piaci hatása volt. Ráadásul a két szolgáltató együttműködött a GVH-val és kész volt piaci magatartásának megváltoztatására.

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A HONOR most már Európa 5 legsikeresebb okostelefon márkáinak egyike!

2023 utolsó negyedévében az európai okostelefon-értékesítés mérsékelten ugyan, de 3%-kal csökkent éves szinten, a HONOR azonban bámulatos, 116%-os növekedéssel zárta az évet. 

2024. február 25. 15:39

Az európai és a magyar vásárlók közül is egyre többen választanak high-end okostelefont

Egy friss piacelemzés szerint európai szinten jelentősen nőtt a felső kategóriás okostelefonok eladott darabszáma, tízből négy készülék a tavaly évvégi szezonban már ezek közül került ki. A fejlett fotós-videós, gaming képességeket, nagy tárhelyet, extra hosszú üzemidőt kínáló prémium modellek részaránya a Rejoy.hu-nál is érezhetően nőtt, 2023 utolsó negyedévben minden harmadik vásárló high-end készüléket választott a felújított kínálatból.

2024. február 25. 12:04

A korlátlan e-könyv olvasást hozza el kedvezményesen a Bookmate és a Yettel új együttműködése

Az e-könyveket számos előnye miatt kedveli az olvasóközönség: praktikus hordozhatósága, rugalmassága és környezetbarát mivolta miatt világszerte egyre népszerűbb a formátum. Magyarországon a világ egyik legnagyobb e-könyv szolgáltatója, a Bookmate és a Yettel partnerségének eredményeként a digitális könyvmolyoknak már kedvezményesen is elérhető a Bookmate több millió kötetet tartalmazó e-könyv és hangoskönyv katalógusa, ami korlátok nélkül olvasható, hallgatható.

2024. február 23. 17:50

Autót is vezethetsz a HONOR szemkövető funkciójával!

A HONOR legújabb, mesterséges intelligencia hajtotta szemkövető funkciójával úgy is vezethetsz autót, hogy nem ül benne senki.

2024. február 22. 20:28

A magyar fejlesztésű Chameleon Smart Home segít a hotelek okosításában is

A Smart Hotel Solution Zrt., a rendszerfüggetlen okosotthon-szakértő Chameleon Smart Home stratégiai partnere bemutatta a kifejezetten szállodák számára fejlesztett, okosotthonnal kombinált komplex szállodaüzemeltető rendszert. A Hotelify okoshotel-applikáció, amely az App Store és a Google Play felületein is elérhető, lefedi a szállodai tartózkodás teljes folyamatát a foglalástól a távozásig. A Hotelify segíti a vendégeket, hogy mobiltelefonjukon keresztül elérjék a szállodák szolgáltatását, az üzemeltetőket pedig abban támogatja, hogy komoly digitalizációt és hatékonyságnövelést hajthassanak végre a költséghatékonyabb és professzionálisabb hotelüzemeltetés érdekében.

2024. február 22. 16:04

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar siker a bahreini Forma 1-en

2024. február 21. 16:15

Közös mentorprogramot indít a Corvinus és az OTP

2024. február 20. 11:27

Megvannak ‘Az Év Honlapja’ 2023 díjazottjai!

2024. február 8. 09:30

Számos díjjal jutalmazták az LG innovációit a 2024-es CES-en

2024. január 29. 16:07