A magyarok félnek, hogy megfigyelik őket
A G Data felmérése során beigazolódott, hogy a magyar lakosság jelentős része tart attól, hogy bárki megfigyeli. Az érdekes vizsgálat eredményeit az Informatikai Biztonság Napján ismertették.
A nyár közepén (július 23-31) zajló felmérés beigazolta, hogy kis hazákban is alapvetően félnek attól, hogy megfigyelik őket, és visszaélnek adataikkal. Bár a médiában is nagy visszhangot kapó Snowden-ügy bizonyára hatással lehetett az eredményekre, ám a százalékok így is magukért beszélnek. Nagy általánosságban elmondható, hogy magyar lakosság fél ettől.
Melyik a rosszabb? Facebook vs. Google
Az online kérdőíves vizsgálat során többek között az is kiderült, hogy az amberek mennyire tartanak a reklámcélú visszaélésektől. Mindezt pedig a Facebook és a Google esetében kellett megválaszolniuk. Az eredmények szerint az emberek a Facebookban kevésbé bíznak meg, bár a számok nagyjából hasonló képet mutatnak: az válaszadók közel fele tart az ilyen jellegű visszaéléstől.
A Facebook esetében azért lehet magasabb ez az arány, mert arra a kérdésre, hogy „volt-e már rossz tapasztalata a személyes adatokkal való visszaélés terén?”, többeknek a közösségi site kapcsán volt már hasonló tapasztalata, ám még többen voltak azok, akiknek egyéb oldalakkal gyűlt meg a bajuk.
Van, aki egyáltalán nem fél
Ezen a téren sokat nem tudtunk meg, a legtöbben mindkét oldal esetében az „egyéb okot” jelölték meg, ám második legmagasabb volt az arány azon a téren, hogy jó reklámokat kapnak tőlük. Vagyis sarkítva, amint úgy csinálnak mindent, ahogy a felhasználónak jó, máris minden el van nézve. Érdekes módon nem tartják megbízhatónak a fentebb említett cégeket azok az emberek, akik nem tartanak ettől.
A netes bűnözők köztünk járnak
Ez is lehet az oka annak, hogy valamivel jobban félnek az emberek attól, hogy egy internetes bűnözői csoport visszaél személyes adataikkal, mint attól, hogy valamilyen kormányszervezet teszi mindezt.
Sokakban a kérdés kapcsán felmerülhet: mit akarnak az egyszerű emberektől a kormányszervek, szemben a bűnözői csoportokkal, akik bárkire veszélyesek lehetnek (lásd banki adatokkal való visszaélés).
Szigorítani kell!
Arra a kérdésre, hogy szükség van-e szigorú büntetésre ilyen esetekben, a megkérdezettek egyöntetűen úgy reagáltak, hogy ezt fontosnak tartják, ám a megfigyelésre vonatkozó szabályok szigorítását csak a válaszadók kicsivel több, mint fele tartotta fontosnak.
Ez utóbbi azt is mutathatja, hogy az emberek számára a megfigyelés egyfajta védőhálóként is funkcionál, hiszen a csalókat, bűnözőket sokkal könnyebben le lehet buktatni ilyen jellegű módszerekkel, ám, ha mindez már ránk irányul, vagy a nagy testvér netalántán arcot kap, akkor már nem annyira szimpatikus a megoldás.
Kapcsolódó cikkek
- Kik használnak mobilinternetet hazánkban?
- A közösségi média hálójában
- A netezők szeretnek nyerni
- A Facebook hatása a nyaralásra
- A neten tájékozódunk
- A Google nagyobb az USA-ban, mint a Facebook, Twitter és a Netflix együttvéve
- A kicsik is a Facebookon lógnak
- Fogyasztói hűség az okostelefonok világában – a hang- és adatminőség számít
- Az egészségügyi problémáknak is a neten nézünk utána
- A Google többet tud rólad, mint az állam
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.