Több innovációt és digitális készségfejlesztést szorgalmaz Brüsszel az oktatásban
Az innováció és a digitális készségek fejlesztése terén az eddiginél több erőfeszítést tart szükségesnek az Európai Bizottság az iskolai és az egyetemi oktatás terén - derül ki az uniós javaslattevő-végrehajtó intézmény "Megnyíló oktatás" című kezdeményezéséből.
Az alap- és középfokú képzésben dolgozó tanárok többsége saját bevallása szerint "nem mozog magabiztosan" a digitális világban, nem tudja hatékonyan tanítani a digitális készségeket.
A lett, litván és cseh tanulóknak van a legjobb - 90 százalékosnál nagyobb - esélyük arra, hogy az iskolában internetes hozzáférésük legyen. Ez kétszer annyi, mint görög vagy horvát társaik esetében.
A digitális átállás a felsőoktatást is kihívások elé állítja - hangsúlyozza az Európai Bizottság. Előrejelzése szerint a következő évtizedben jelentős mértékben nőni fog a diákok száma, és az egyetemeknek korszerűsíteniük kell hagyományos oktatási módszereiket, a személyes jelenlétet kombinálniuk kell az online oktatási módszerekkel. Ilyen például a "nyitott online tömegkurzusok" (angol rövidítéssel: MOOC) szervezése. Annak keretében a diákok bárhol, bármikor és bármilyen eszközzel hozzáférhetnek az oktatáshoz. Számos egyetem még nem készült fel erre a váltásra - figyelmeztetett az uniós intézmény.
A közleményben Andrula Vasziliu oktatásügyi EU-biztos felhívta a figyelmet arra: az oktatási terület "drasztikus" változáson megy át, és a úgynevezett nyílttechnológia-alapú oktatás rövidesen minden korosztályban "nemcsak hasznos, hanem egyenesen megkerülhetetlen lesz".
Neelie Kroes, aki az Európai Bizottság alelnökeként a digitális ügyekért felel, azt a célt tűzte ki, hogy 2020-ra az EU-ban minden osztályteremben legyenek digitális eszközök.
"Az oktatásnak követnie kell a való életet; nem válhat valamiféle párhuzamos univerzummá. A fiatalok életük minden területén élni akarnak a digitális technológia lehetőségeivel. Szükségük van a digitális készségekre ahhoz, hogy munkát kapjanak. Minden iskolának és egyetemnek – és nem csak néhánynak – ezt a realitást kell tükröznie" - emelte ki.
A "Megnyíló oktatás" cselekvési tervhez kapcsolódó kezdeményezések az EU oktatási, képzési, ifjúsági és sportprogramja, az "Erasmus plusz", az új kutatási és innovációs program, a Horizont 2020, valamint az uniós strukturális alapok finanszírozásával valósulnak meg. Az "Erasmus plusz" finanszírozza például az oktatási szolgáltatóknak a technológiai váltáshoz igazított üzleti modelljeit, illetve támogatja az oktatók továbbképzését nyílt online kurzusok keretében. Minden, az "Erasmus plusz" program támogatásával kidolgozott segédanyag nyílt felhasználási engedélyekkel szabadon hozzáférhető lesz a nagyközönségnek.
Kapcsolódó cikkek
- Ingyenes online oktatás brit egyetemeken
- Olcsóbb és gyorsabb internetet sürgetnek az EU-ban
- Jobban írnak a számítógépező gyerekek, mint a tollat használók
- Digitális világ – internethasználati kisokos kisiskolások számára
- Zöld Informatika a BGF képzésein
- Informatikai fejlesztések tizenkét Fejér megyei középiskolában
- Táblagépekkel és interaktív tananyagokkal tanulhatnak a diákok Egerben
- Több informatikát, vállalkozói és polgári ismereteket szorgalmaz Brüsszel az iskolákban
- Táblagépre készült, díjnyertes interaktív tankönyvekből tanulhatnak a diákok
- Az EU 12,4 milliárddal támogatja a nyelvi és informatikai készségfejlesztést
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Szemben a sztereotípiákkal: a nők, a tudomány jövőjének alakítói
Április negyedik csütörtökén az infokommunikációs szektor női szereplői előtt tisztelgünk. Az immár 15. éve ünnepelt Lányok az információ- és kommunikációtechnológiában (Girls in ICT) nemzetközi napja arra biztatja a fiatal lányokat, hogy merjenek nagyot álmodni és bátran helyezkedjenek el STEM* vagy IKT** szakmában. Idén a női vezetők és elengedhetetlen mentori szerepük kerül középpontba a világnapon, amely a Megoldások a holnapért résztvevőit is megihlette.
Minden 5. gyereket érintheti az online bántalmazás
Bár a honfitársaink szerint a közösségi média veszélyesebb a gyerekekre nézve, mint a tömegközlekedés, a 6-14 évesek harmada mégis rendszeresen használja a social mediát – derült ki egy friss, országos kutatásból. Az egyik leggyakoribb probléma az online térben a bántalmazás, ami akár minden 5. gyereket érinthet. A kitöltők harmada nem szokott a családjával beszélni az internetes tér veszélyeiről, pedig a tudatosítással a legtöbb ilyen helyzet megelőzhető vagy kezelhető lenne.
A Zyxel Networks fokozza a kiberbiztonságot, hogy megfeleljen a NIS2 irányelvnek
Tekintettel a kiberfenyegetések növekvő gyakoriságára és összetettségére, az EU 2016 óta hatályos NIS-irányelve ma már nem felel meg mindezeknek. Az új iteráció, amely 2024. október 18-án lép életbe, lehetőséget kínál a kiberbiztonsági erőfeszítések fokozására. A Zyxel Networks, a biztonságos, mesterséges intelligencia és felhőalapú hálózati megoldások egyik vezető szolgáltatója olyan termékeket kínál, amelyek megfelelnek az NIS2 irányelv követelményeinek, és hatékony védelmet nyújtanak a fejlett támadásokkal szemben.
Az AI és a fenntarthatóság területén nő az igény leginkább a munkavállalókra
A gyors technológiai fejlődés, a fenntarthatóság iránti fokozódó igény korszakában bizonyos munkaterületek jóval keresettebbé válnak. Az ezekkel a szakismeretekkel rendelkező munkavállalók iránti kereslet a magyar munkaerőpiacon is egyre növekszik. A Munkahelyeink.hu összegyűjtötte a kapcsolódó pozíciókat, illetve azt, hogy mire van szüksége a munkavállalóknak, hogy megszerezhessenek egy ilyen állást.