Egyre kevesebb tér jut az új belépőknek a hazai e-kereskedelmi piacon
Az online kiskereskedelem hat legnagyobb szektora 2014 első kilenc hónapjában, a várható éves forgalom 63%-át bonyolította. Leginkább a játék-kultúra, ruházat, és szépség-egészség szektorok szereplői várják az ünnepi forgalmat. A kereskedők többsége szerint az elmúlt 3 évet figyelembe véve, eddig idén nőtt legnagyobb mértékben az új szereplők száma, de ezek sok esetben még egy évet sem élnek túl a piacon. – derül ki a GKI Digital – Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozatának idei utolsó felméréséből.
Az ár mellett egyre fontosabb a szolgáltatás minősége is
Az online kiskereskedelmi piac koncentrációjának mértéke 2014-ben csak kismértékben nőtt, miközben a kereskedők többsége képes volt forgalmát növelni, még a várakozásokhoz képest is. A boltok egybehangzó véleménye szerint, az ár mellett már egyre nagyobb szerep jut a szolgáltatások minőségének is, mivel a vásárlók is egyre nyitottabbak és igénylik az értéknövelt szolgáltatásokat. A magasabb szintű kiszolgálás tehát egyértelmű versenyelőnyt képes teremteni. 2014-ben az online boltok átlagos árszintje a hagyományos kiskereskedelemhez képest arányaiban nem változott, így az online kiskereskedelem hamarosan elérheti azt a pontot, amikor már nem az árelőny további erősítése lesz az elsődleges vásárlócsalogató eszköz.
Telítődő szektorok
Online áruház indítása egyre több típusú cég és kereskedés számára jelenthet logikus fejlődési irányt, ami meg is látszik a webáruházak számának folyamatos bővülésén. A kereskedők többsége szerint az elmúlt 3 évet figyelembe véve, eddig idén nőtt legnagyobb mértékben az új szereplők száma. Ugyanakkor a webshopok úgy vélik, hogy az új, kisebb belépők növekedési lehetőségei – a piac és a vásárlói tudatosság növekedésével – csökkentek, és az új indulók sok esetben az egy éves működést sem képesek elérni.
Az importálás a kínálatbővítés kulcsa
Az online boltok termékkínálata 2014 folyamán egyértelműen emelkedett, így már egyre több termék érhető el interneten keresztül is. Ezzel együtt viszont csökkent a hazai beszállítói kör szerepe, azaz a termékkínálat bővülése jellemzően az import növekedésével valósult meg.
Erős karácsony várható
A legnagyobb hat online szektor forgalma az év harmadik negyedévében (július-augusztus-szeptember) 33 milliárd forint volt, melyből a legnagyobb arányban a számítástechnika szektor büszkélkedhet 9,3 milliárd forintos forgalommal.
A második negyedévhez képest a számítástechnika szektor mellett az otthon, kert szegmens szereplői érték el a legnagyobb forgalomnövekedést 26%-os emelkedéssel, ami nem meglepő, figyelembe véve, hogy ennek a szektornak az év ezen időszaka jelenti a főszezont.
Az év végi ünnepi időszaktól az idei évben leginkább függő játék és kultúra, ruházat valamint szépség, egészség szektorok a teljes évben várható forgalmuknak egyaránt 57%-át érték el az első 9 hónapban, így ebben a három szektorban az online boltok nagyon erős karácsonyi szezonra számíthatnak, amit megerősít a közelmúltban elkészült lakossági kutatásunk eredménye is. Az aktív internetezők karácsonyi vásárlási listáján ugyanis – a műszaki cikkeket megelőzve – kiemelt helyen szerepelnek a ruhák, könyvek, játékok és kozmetikai szerek.
OKI index: kivár, és optimista a piac
Az online kereskedelem szereplői a harmadik negyedévben az erős nyári szezon után, összességében kismértékben rosszabb időszakról számoltak be, mely a karácsonyi vásárlási rohamot megelőző hónapokra jellemző lakossági költések csökkenéséből is fakad. Az utolsó negyedév várhatóan ismét kiemelkedő forgalmát azonban nagy optimizmussal várják, miközben a magyar gazdaság helyzetét illetően továbbra is stagnáló pályát vetítenek előre.
Az ajándék jellegű termékek esetében a nyár vége / ősz eleje kevésbé számított erősnek, így a pozíciók értékelése is ebben a szektorban a leginkább visszafogott. A számítástechnikai eszközöket forgalmazó cégek ugyanakkor pozitívan értékelték ezt az időszakot, amiben vélhetően szerepet játszott az iskolakezdéshez kötődő számítástechnikai cikkek iránti – évről évre erősödő – kereslet-növekedés is.
Összességében az online kereskedők a korábbi negyedévhez képest hasonló szinten ítélték meg a piac helyzetét, mely az OKI index mindössze 0,4 pontos csökkenését eredményezte. A hagyományos kiskereskedelem tekintetében valamelyest nagyobb mértékben, 2,6 ponttal esett az index.
Kapcsolódó cikkek
- A magyarok a legkonzervatívabbak az online vásárlás terén
- Ma kedvezménydömping van az interneten
- Ingyenes áruvisszaküldési szolgáltatást indít a PayPal Magyarországon
- Lassan minden netező kipróbálja az online vásárlást
- PayPal: 21 százalékkal nőtt a magyar webshopok külföldi forgalma
- Rendezvénysorozat e-kereskedésről és agrármarketingről gazdáknak
- Körültekintőbb internetes vásárlásra hívta fel a figyelmet a NAV
- Az e-kereskedelem hajtja majd a csomagküldő piacot
- Az online vásárlók egyre kevésbé veszik igénybe a futárszolgálatot
- A magyarok harmada vásárol csak a neten
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.