Az online vásárlók 48%-a neten is fizet bankkártyával
A GKI Digital januárban készített lakossági kutatást, melyben az elmúlt egy évben az interneten is vásárló lakosság online és offline fizetési szokásait vizsgálta. Az eredmények alapján, az internetet 2014-ben vásárlás céljából is használó magyar lakosság közel 85%-a használja bankkártyát hagyományos bolti vásárlásai során, 48% pedig már a világhálón is fizet kártyával.
A GKI Digital legújabb felmérése szerint egyre többen választják az online fizetést. A használati szokások értékelésekor érdemes külön kezelni a szükségszerű és a preferált használatot. A hagyományos bolti vásárlások során, az online is vásárló lakosság 61%-a rendszeresen nyúl készpénz helyett inkább bankkártyájához, ugyanakkor nagyobb összegű vásárlás vagy átmeneti készpénz-hiány esetén, további 24% is hajlandó kártyáját használni.
Vásárlás során a bankkártya-használat nagymértékben függ az iskolai végzettségtől, a lakóhely méretétől, és a jellemző napi tevékenységtől. Az iskolai végzettség növekedésével együtt, folyamatosan nő bankkártyával fizetők aránya is, ugyanakkor a legfeljebb 8 általános iskolát végzett online vásárlók közel felének egyáltalán nincs bankkártyája.
Míg a budapestiek 72%-a gyakorlott kártyahasználó, addig a községekben élők esetében csupán minden második emberről mondható el, hogy kártyáját rendszeresen használja bolti vásárlásai során.
A legjellemzőbb hétköznapi tevékenységeket vizsgálva, a tanulók körében a legmagasabb (22%) a bankkártyával még nem rendelkezők aránya.
Fizetési szokások internetes vásárlás során
Ami az online vásárlások kifizetését illeti, a megkérdezettek több mint háromnegyede még mindig a készpénzt részesíti előnyben, ráadásul közülük minden második vásárló, ha van rá lehetősége, személyesen vagy utánvéttel, inkább így fizet.
Bankkártyához kötött online fizetési megoldással a megkérdezettek 48%-a hajlandó fizetni, sőt a vásárlók 18%-a számára már ezek a megoldások jelentik az elsődleges preferenciát.
Azonban ez az arány a kínálati oldalon, forgalmi részesedés tekintetében még nem ennyire magas. A GKI Digital Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozata egyebek mellett rendszeresen vizsgálja a webáruházak fizetési megoldásainak helyzetét is. A kutatássorozat vonatkozó, legfrissebb (2015. március) adatai szerint a webáruházak forgalmának csupán 9%-a folyik be bankkártyához kötött online fizetési megoldások segítségével. Vevői oldalon, tehát egyelőre csak a kisebb értékű vásárlások eszköze a bankkártya!
Készpénzzel a legbiztosabb
Az e-kereskedők által kínált fizetési megoldások száma egyértelműen hatással van a vásárlási kedvre: minél több fizetési megoldás áll rendelkezésre, annál nagyobb esély nyílik arra, hogy a vásárló talál olyan fizetési módot, melyet szívesen és bizalommal használ. Ez a bizalom pedig jelenleg leginkább a készpénzes fizetés (bolti vagy utánvétes) kapcsán áll fenn.
A bankkártyához kötött online fizetési megoldások esetében 30% azon vásárlók aránya, akik - más lehetőség hiányában - hajlandóak a saját komfortzónájukból kimozdulva kártyájukkal fizetni. A vásárlók fele viszont ilyen esetben inkább más webáruház után néz.
Érdekesség, hogy a banki átutalás az a fizetési mód, amit a legtöbb online vásárló választ, abban az esetben, ha preferált fizetési módját valamiért nem tudja igénybe venni.
Bankkártyás fizetési tapasztalatok
A kártyahasználatot leginkább a negatív élmények befolyásolják, legyen az online vagy offline. Az interneten is vásárló lakosság fele még sose találkozott negatív tapasztalattal bolti kártyás fizetései alkalmával, másképp fogalmazva, viszont minden második vásárlónak már volt valamilyen negatív élménye kártyahasználat során. Hagyományos bolti vásárlások kapcsán, egyértelműen a POS terminálokhoz köthető problémák okozzák a legtöbb kellemetlenséget.
Online bankkártyás fizetés kapcsán a negatív tapasztalatok csak kisebb százalékban vannak jelen. Az online is fizető vásárlók közel háromnegyede ugyanis, saját bevallása szerint még nem találkozott az online bankkártyás fizetést érintő problémával. Ezen a téren a fizetési folyamat valamely okból történő megszakadása, megakadása a legkritikusabb terület.
Online fizetési szolgáltatások használata
Az online bankkártyás fizetési megoldást kínáló szolgáltatók közül az OTP-s fizetési felületet minden második, a CIB bank és a PayPal megoldását minden harmadik, míg a PayU-t minden negyedik online fizető vette már igénybe online fizetései során. A vizsgált további, kevésbé elterjedt megoldásoknál nagyon magas a szolgáltatásokat még egyáltalán nem ismerő online fizetők száma.
Kapcsolódó cikkek
- 5-ből 4 netező vásárol online
- Biztonsági aggályok fogják vissza az online fizetési szolgáltatások használatát
- Milyen a hazai online vásárló?
- Az online kiskereskedelem növekedési dinamikája
- Idén karácsonykor a nők aktívabbak
- Karácsonyi roham a neten
- A neten is pláza-láz tombol
- Mire használjuk mobilunkat telefonáláson kívül?
- Mivel lehet levenni a lábukról a fogyasztókat?
- Magyarországon az európai átlagnál kevesebben vásárolnak internetes információk alapján
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.