GDPR: Üzleti előnyöket is hoz az adatkezelési gyakorlat változása
A vállalkozások mindössze 15 százaléka véli úgy, hogy a jövő májusi határidőre teljes mértékben képes lesz megfelelni az új európai uniós adatvédelmi rendelet, a GDPR követelményeinek – derül ki a Deloitte felméréséből. A cégek számára komoly kihívást jelent a felkészülés, azonban jelentős üzleti előnyöket is hozhat az átállás az új adatkezelési gyakorlatra.
Nem optimisták a vállalkozások az új európai uniós általános adatvédelmi rendelet, a GDPR kapcsán. A Deloitte az Európai Unióban működő cégek között végzett felmérése szerint a megkérdezett társaságok mindössze 15 százaléka véli úgy, hogy a jövő május 25-i határidőre, amikortól kötelező lesz alkalmazni a GDPR előírásokat, teljesen felkészül a jogszabály betartására. A vállalkozások 62 százaléka arra készül, hogy egy olyan szintet érjen el, ami ha nem is felel meg mindenben az elvárásoknak, egy esetleges vizsgálat során már védhető helyzetet teremt számukra. A fennmaradó 23 százaléknál azonban még ennél is rosszabb eredményre számítanak.
A kutatás arra is rámutatott, hogy szélsőséges értékek között mozog, hogy egy-egy cég mennyit költ a GDPR-megfelelésre. A felmérésben megkérdezett vállalatok 39 százaléka 100 ezer eurónál kevesebbet fordít erre a célra, azonban 15 százalékuk 5 millió eurónál is többet költ a felkészülésre. A kutatásban résztvevő cégek 54 százaléka vélte úgy, hogy a korábbi gyakorlathoz képest a szokatlanul magas, akár 20 millió eurós büntetési tétel jelentősen befolyásolta a GDPR-ra való felkészülésüket.
A kutatás arra is rámutatott, hogy az érintett vállalatok jelentős része kedvezőtlen pozícióból indul az adatvédelmi rendelet előírásainak betartásához vezető úton. A megkérdezett cégek 45 százaléka dedikáltan foglalkozik az adatvédelemmel, 32 százalékuk esetében valamilyen más területhez kapcsolódóan kezelik ezt a kérdést, míg 23 százalékuk egyáltalán nem foglalkozik a problémával.
A GDPR több olyan elvet, illetve előírást is tartalmaz, amelyek esetében informatikai, szemléletbeli kihívások is nehezítik a felkészülést. „A felejtéshez való jog, vagyis az ügyfélről tárolt minden személyes adat törlésének igénye gyakran komoly szabályozási és informatikai kihívást jelent. Vannak ugyanis olyan esetek, amikor a vállalkozásoknál használt informatikai rendszerek nem alkalmasak arra, hogy teljesítsék ezt az elvárást. Persze erre a helyzetre is vannak alternatívák, amelyekre a Deloitte is felkészült, azonban egy ilyen eset tovább nehezíti a felkészülést” – mutatott rá dr. Márkus Csaba, a Deloitte adó- és jogi osztályának partnere, a Deloitte GDPR szolgáltatásokat nyújtó csoportjának vezetője.
Egy másik izgalmas és bizonyos helyzetekben nehezen kezelhető elvárás az adattakarékosság elve, illetve annak bizonyítása, hogy ezt figyelembe véve tevékenykedik az adott cég. „A kérdés, hogyan tudja alátámasztani egy társaság, hogy azok az adatok ténylegesen szükségesek arra a célra, amire kérte a hozzájárulást az ügyfelétől. Tapasztalataink szerint sokszor előfordul, hogy cégen belül is küzdeni kell azért, hogy bizonyos információkat tényleg csak azok kapjanak meg, akik érdemi munkát végeznek velük, illetve csak addig férjenek hozzá ezekhez, amíg valóban szükséges. A GDPR előírásainak való megfelelés nem csak az eljárásrendek, az informatikai rendszerek szintjén kíván változásokat, de sok vállalatnál a gondolkodásmódot is át kell formálni” – fűzte hozzá dr. Márkus Csaba.
Azt, hogy a „felejtés joga” milyen kihívást jelent a cégeknek jól mutatja a Deloitte felmérése is, mely szerint a megkérdezett társaságok 64 százalékának becslése sincs arra vonatkozóan, hogy a jövőben ez mekkora feladatot jelent számukra.
A Deloitte kutatása arra is rámutatott, hogy bár a GDPR-ra való felkészülés jelentős ráfordításokat igényel, előnyökkel is járhat. A megkérdezett társaságok 61 százaléka számít arra, hogy a személyes adatok kezelésének új szintre emelése tényleges üzleti előnyöket hoz majd. Valamivel több, mint ötödük, 21 százalék, pedig úgy véli, hogy jelentős hasznot hoz a GDPR-nak való megfelelés, többek között a megítélésük javulásának, a versenytársakkal szembeni pozíciójuk erősödésének, illetve az új üzleti lehetőségeknek köszönhetően.
Kapcsolódó cikkek
- A belső elhárítás 8 aranyszabálya
- A pendrive-használat a GDPR-megfelelés gyenge pontja
- Egyszerűbbé válik az adatkezelés a hazai cégek számára
- Feltörték az Ubert! Veszélyben az adataink?
- A személyes adatok kezelése 20 millió EUR-ba is kerülhet!
- A PSD2-t bevezetni nem kell félnetek...
- Eladó az online lelkünk?
- Hírlevél feliratkozás – kötelező-e a kétlépéses hozzájárulás a GDPR alapján?
- Megakadályozható, hogy ellopják az adatokat a céges nyomtatókon keresztül
- GDPR: (meg)felel(tet)ésre felkészülni!
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.