Költségcsökkentéssel digitalizálódna a bankszektor
Komoly, átlagosan a költségek 10 százalékát elérő költségcsökkentési munkába kezdenek a világ pénzintézetei. Felismerték ugyanis, hogy a digitalizáció komoly kihívást jelent számukra. A megtakarított pénzt várhatóan digitalis képességeinek fejlesztésére fogják fordítani. Elsősorban a mesterséges intelligencia, a vállalatirányítási rendszerek és az automatizálás területén kívánnak előrelépni – derül ki a Deloitte 2019-es, több mint 1200 vezető megkérdezésével készített banki költséggazdálkodási felméréséből.
A kiberbiztonság valamint a digitális átalakulás – a világ bankjainak többsége úgy látja, leginkább ez a két külső kockázati tényező jelenti a legnagyobb kihívást számukra. Ugyanakkor az iparágon belül – leginkább az USA-ban és Európában - a legnagyobb kockázatot az informatikai rendszerek megbízható működése jelenti. Ezen felül a pénzintézetek többségének a megfelelő szakembergárda felépítése, fejlesztése és megtartása, valamint az üzletvitel folytonosságát garantáló folyamatok és rendszerek hiánya is komoly fejtörést okoz. Nem meglepő, hogy a felmérés szerint a következő két évben a világban tevékenykedő bankok árbevételük növelésével, termékeik jövedelmezőségének fenntartásával és technológiai fejlesztésekkel lesznek elfoglalva.
Újdonság viszont, hogy a fejlesztésekkel a bankok főként a digitális képességeiken szeretnének javítani. Elsősorban a mesterséges intelligencia használatában, a vállalatirányítási rendszerek (ERP) tekintetében valamint az automatizálás területén szeretnének előrelépni. A célok eléréséhez komoly befektetésekre lesz szükség a szektorban, ahol már el is kezdődött a takarékoskodás. A költségcsökkentés egyébként továbbra is alapvető cél a pénzintézeteknél, a megkérdezettek 72 százaléka ilyen tervekről adott számot, kétharmaduk összköltségeinek legalább 10 százalékát szeretné megtakarítani.
„Amikor költségcsökkentésről vagy hatékonyságnövelésről beszélünk, nem csupán költségek megtakarítását értjük alatta, hanem idő és erőforrás felszabadítását is, amelyeket a digitális transzformáció szolgálatába állíthatunk” – mondta Major Dóra, a Deloitte Magyarország Tanácsadási üzletágának szenior menedzsere.
Az eddigi költségcsökkentési lépések főként taktikai jellegűek voltak, de a jövőben várhatóan a stratégiai intézkedések nyerhetnek teret. Az elmúlt két évben egyébként a leggyakoribb költségcsökkentési módszer a bankszektorban az üzleti folyamatok egyszerűsítése volt. Ezt követte a szervezeti struktúra áramvonalasítása, illetve a szabályozásoknak való megfelelés javítása. A következő 24 hónap során stratégiai költséggazdálkodási lépések várhatók, ezáltal a taktikai és stratégiai lépések aránya kiegyensúlyozottabbá válik. A felmérés ugyanakkor rámutat: már sokan vágtak neki a költségek csökkentésének, a legnagyobb akadály továbbra is a sikeres végrehajtás. „A megfelelő stratégia, módszertan, vezetői elköteleződés és a digitális megoldások alkalmazása ezen jelentősen javíthatnak” – tette hozzá Major Dóra.
Kapcsolódó cikkek
- Accenture Technology Vision 2020: fókuszban az ember
- Egyre közelebb az online cégek adóztatása
- 10 trend, amit a technológia diktál a 20-as évekre
- Öt jóslat a blokklánc-technológia és a kriptovaluták 2020-as évéről
- Tovább erősíti technológiai tanácsadás üzletágát a Deloitte
- Ezt nyerik a biztosítók a digitalizációval
- Az európai szakpolitika kedvez a nemzeti digitális fejlődésnek
- Az ABB és az Ericsson egyengeti az ipar digitális átalakításának útját
- Úton a GDPR tanúsítvány felé? – Új adatvédelmi ISO szabvány
- Ezekre a techológiai trendekre érdemes most figyelnie cégvezetőként!
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.